Fuji HS 10

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Jan Essink

Fuji HS 10

Bericht door Jan Essink »

Iemand toonde mij een digitale camera Fuji HS 10. Dat is geen spiegelreflex camera maar wel uitgerust met een vast objectief van 24 x 720 mm!! Het macrobereik is tot maximaal 2x vergrotend.
Deze man is professionele fotograaf en heeft alleen met Nikon gewerkt en de daar bij behorende lenzen tot 600mm. Dus een kostbare uitrusting.
Hij was helemaal weg van wat hij met deze camera kan doen en toonde ons ook diverse foto’s.
Deze camera heeft standaard een 4Gb chip en een display die uitklapbaar is. De voeding kan batterijen maar ook een accu zijn. Hij kocht deze camera in Duitsland inclusief tas, oplaadapparaat voor € 349,00. Maar met wat googlen zag ik ook prijzen vanaf € 310,00 (waarschijnlijk zonder de gemelde toebehoren.

Dus zoek je iets speciaals voor Sinterklaas waar je behalve macro ook vogelen mee kan, dan is deze camera beslist een optie.

Jan
Ton

Re: Fuji HS 10

Bericht door Ton »

't Is inderdaad opmerkelijk wat je met een moderne digitale camera kunt doen Jan, maar.......

Grote bezwaar van deze "Bridge" cameras(die een brug moeten slaan tussen de compactcameras en de spiegelreflex) is het formaat van de sensor, dat is de chip waarop de 10 miljoen of meer beeldpunten worden opgenomen. Hoe groter die sensor, hoe verder de beeldpunten uit elkaar liggen en hoe beter (kort gezegd) de camera zal presteren in slecht licht. Jarenlang was ik heel tevreden met de Panasonic FZ-cameras, die vergelijkbaar zijn met deze Fuji-lijn. Uiteindelijk heb ik toch gekozen voor een systeem met een grotere sensor en verwisselbare objectieven, hoezeer duurder ook.

Verder is de kwaliteit van de electronische zoeker duidelijk minder dan die van een spiegelreflex. Ik gebruik zelf de Panasonic G1, die heeft ook een electronische zoeker, maar die heeft 950.000 beeldpunten tegenover 200.000 voor de Fuji. Als je meestal met de zoeker werkt (bv. omdat je voor het schermpje een leesbril nodig hebt) is het wel belangrijk dat je daarop goed kunt scherpstellen.

Voor ons macro-liefhebbers speelt dan ook nog dat je meestal alleen de macrostand kunt gebruiken bij de grootste beeldhoek. Dan moet je echt bovenop je onderwerp gaan zitten, je krijgt vertekening of werpt schaduw en de scherptediepte is veel te groot, waardoor de achtergrond storend wordt.

Ik gebruik meestal de site DPreview.com, die heeft de voorloper van deze Fuji getest en was zeer teleurgesteld over de beeldkaliteit. Je vindt wel eens test op: http://www.photographyblog.com/reviews/ ... 10_review/
Deze test is wat minder diepgravend dan die van DP, maar ook hier is de conclusie dat de kwaliteit in matig licht niet het niveau van de spiegelreflex haalt.

Maar: Als je niet al te kritisch bent en je foto's hoofdzakelijk op het beeldscherm bekijkt bieden dergelijke cameras heel veel waar voor hun geld en zullen ze voor 9 van de 10 gebruikers meer dan genoeg mogelijkheden bieden. Groot voordeel is dan dat je niet met een dikke rugzak vol apparatuur rondstruint!

Mijn advies: Vraag je eerst goed af wat je wilt en bekijk meerdere informatiesites en vooral: Vraag rond wat de ervaring van gebruikers is. Zeker op dit forum kan dat goed, omdat we toch allemaal in dezelfde sector hobbyen.
Groet,

Ton
Plaats reactie