Dactylorhiza x transiens

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Mark Meijrink
Contacteer:

Dactylorhiza x transiens

Bericht door Mark Meijrink »

Dag mede-enthousiastelingen,

al enige tijd terug had ik met twee andere WEO-leden een excursie in een kalkgrasland. Voorafgaand bleek uit literatuurstudie dat hier zowel Dactylorhiza maculata subsp. maculata als Dactylorhiza maculata subsp. fuchsii voor zou komen. Gewapend met dit feit hebben Mark en ik van verscheidene planten de lipindex opgemeten met telkens als resultaat: Bosorchis!

Inmiddels is al enige tijd verstreken en kijkende naar sommige foto's lijken toch exemplaren kenmerken van beide planten te vertonen. Mogelijk komt het intermediaire karakter van de planten dus niet tot uitting in een hulpmiddel als de lipindex zoals Delforge deze beschrijft.

Als toelichting bij de foto:

Kenmerken D. maculata subsp. maculata: relatief brede zijlobben, insnijding middenlob erg ondiep (vaak <1mm), middenlob niet langer dan zijlobben van de lip.

Kenmerken D. maculata fuchsii subsp. fuchsii: relatief dunne zijlobben t.o.v. D. maculata subsp. maculata, alle lobben van de lip vaak even breed, middenlob dieper in gesneden (2mm), middenlob langer dan zijlobben van de lip.

Gelet op mijn foto: relatief ondiep ingesneden middenlob, brede zijlobben, middenlob langer dan de zijlobben.

De hamvraag? Hebben we hier te maken met de hybride Dactylorhiza x transiens of niet?

M.v.gr. Mark
Bijlagen
DSC_0120-2.jpg
DSC_0120-2.jpg (335.93 KiB) 3746 keer bekeken
Jos Lammers

Re: Dactylorhiza x transiens

Bericht door Jos Lammers »

Beste Mark,

Als ik de bloem zo zie dan zeg ik Bosorchis vanwege de lange spitse middenlob. Waar ik ook altijd naar kijk is of het onderste stengelblad relatief (tov de bladeren daarboven) heel klein is.

Vriendelijke groet
Jos
Mark Meijrink
Contacteer:

Re: Dactylorhiza x transiens

Bericht door Mark Meijrink »

Dag Jos,

jij hebt deze plant ook gezien ;-) (28 mei?). Alle planten hadden een bosorchis-achtige habitus en bladeren. Gelet op de brede zijlobben kwam ik tot een vermeende hybride. Maar ik heb geen idee hoe groot de variatiebreedte van de soort is. Andere foto,s o.a. uit hetzelfde terrein, orchideeëntuin, Belgische Sint-Pietersberg geven een ander beeld namelijk de relatief smalle zijlobben die even breed zijn als de middenlob.

M.v.gr. Mark
Plaats reactie