kruising dactylorhiza's?
Moderator: Michiel Janssen
kruising dactylorhiza's?
Op een plek waar praetermissa (gevlekt en ongevlekt), majalis en incarnata voorkomt(Hans Dekker kent de voorgeschiedenis) vond ik een forse orchidee, vlak aan het water, met een losse bloemaar van forse bloemen, groter dan van de incarnata. Met de leesbril op zag ik dat de zijkanten van de lip duidelijk naar achteren geslagen waren, dat er dichte vlekjes op de bladeren zaten en dat de kleur wat minder flets was dan van de incarnata. Gezien de dichte vlekken denk ik aan een kruising incarnata x majalis. Verder valt het me op dat de praetermissa junialis steeds aangegeven wordt als zeldzamer dan de subsp. praetermissa, terwijl ik hier in Drente meest gevlekte soorten vind. Graag jullie visie.
- Bijlagen
-
- P1160411.JPG (159.43 KiB) 3471 keer bekeken
-
- P1160410.JPG (135.32 KiB) 3471 keer bekeken
-
- P1160409.JPG (220.14 KiB) 3471 keer bekeken
Groet,
Ton
Ton
- Walter
- Contacteer:
Re: kruising dactylorhiza's?
Je mag er zeker van zijn dat er hybriden te vinden zijn, zodra je 2 of meer Dactylorhizasoorten ontmoet. Sommige zullen duidelijk te onderscheiden zijn, sommigen niet. Gewone Dactylorhiza soorten zijn al veelvormig in verschijning: wat denk je dan van de hybriden?
Sommige hybriden zullen gemakkelijk herkenbaar zijn omdat ze groter zijn dan de ouders. Groter, rijkbloemiger, extra hard getekend, langere bloeitijd.... Het is echt niet gemakkelijk. De vraag waar we mee bezig zijn komt dan ook vaak om de hoek kijken. Gaat het hier om één soort, die volop aan het evolueren is tot meerdere, nieuwe soorten? Gaat het om enkele basissoorten die onderling kruisen en zo ontstaan geven tot nieuwe soorten, die op dit ogenblik nog niet steeds duidelijk van elkaar te onderscheiden zijn? En wat met de vruchtbaarheid van deze hybriden?
Het geslacht Dactylorhiza alleen al is meer dan een levenswerk.
We mogen blij zijn met het werk van mensen zoals Vermeulen en Wiefelsputz, die zich vnl. met de handekenskruiden bezig hielden.
Opvolgers zijn dringend gezocht !!!!!
Sommige hybriden zullen gemakkelijk herkenbaar zijn omdat ze groter zijn dan de ouders. Groter, rijkbloemiger, extra hard getekend, langere bloeitijd.... Het is echt niet gemakkelijk. De vraag waar we mee bezig zijn komt dan ook vaak om de hoek kijken. Gaat het hier om één soort, die volop aan het evolueren is tot meerdere, nieuwe soorten? Gaat het om enkele basissoorten die onderling kruisen en zo ontstaan geven tot nieuwe soorten, die op dit ogenblik nog niet steeds duidelijk van elkaar te onderscheiden zijn? En wat met de vruchtbaarheid van deze hybriden?
Het geslacht Dactylorhiza alleen al is meer dan een levenswerk.
We mogen blij zijn met het werk van mensen zoals Vermeulen en Wiefelsputz, die zich vnl. met de handekenskruiden bezig hielden.
Opvolgers zijn dringend gezocht !!!!!
Met vriendelijke Vlaamse groeten !