Ophrys holosericea

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Joh@n
Contacteer:

Ophrys holosericea

Bericht door Joh@n »

Bij het bekijken van mijn opnamen van 1 mei uit de Laonois, viel me deze O.holosericea op. Ik mis hier de toch wat breed hoekig aandoende lipvorm die ik van de meeste hommelorchissen gewoon ben. Ook de bloem in de achtergrond heeft blijkbaar deze afgeronde vorm.

Valt deze lipvorm binnen de normale vormenrijkdom van O.holosericea of is hier iets anders aan de hand. In het gebied vond ik ook O.sphegodes, O.araneola, O.insectifera en volgens de literatuur komt ook O.apifera voor. Is er misschien een invloed van de een of de andere ?

JD_20090501_125.jpg
JD_20090501_125.jpg (112.51 KiB) 6535 keer bekeken
Graag jullie gewaardeerde mening.
M.V.G,

Johan Dierckx
Wijnegem
http://diversitasnaturae.be/
Walter
Contacteer:

Re: Ophrys holosericea

Bericht door Walter »

dit is volgens mij een gewone holosericea Van deze soort komen er 3 vormen voor:
- holosericea de lip is gewelfd
- planiformis/planimaculata de lip is zeer breed uitgespreid
- scolopaxoides de lip is toegevouwen

Jij hebt hier een scolopaxoides gevonden. Hybriden met sphegodes of insectifera leveren vrijwel steeds een vuilrode/groenroze perianth.
Hybriden tussen apifera en holosericea zijn extreem zeldzaam en vermoedelijk "gemaakt" door mensen.
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
Joh@n
Contacteer:

Bericht door Joh@n »

Walter,

dank je voor het snelle antwoord.
In mijn (beperkte) literatuur kan ik nergens de beschrijvingen van die verschillende vormen vinden. Vandaar mijn verwondering/verwarring rond die vorm. Het maakt determinaties er in elk geval voor mij niet makkelijker op :-).
Is die info bv. ergens op het web te vinden ?
Komt deze vorm ook in België voor ?
M.V.G,

Johan Dierckx
Wijnegem
http://diversitasnaturae.be/
Walter
Contacteer:

Bericht door Walter »

dag Johan,

in de huidige orchideeënliteratuur is er vaak geen plaats om vormenrijkdom te beschrijven. Maar vroeger werd dit wel degelijk gedaan. Elke vorm/variëteit had ook een naam. Er werden variëteiten/vormen onderscheiden naar kleur, vorm, fenologie,.... En elk had zijn eigen naam.
Een voorbeeldje:
Vermeulen onderscheidt in Flora Neerlandica voor de vleeskleurige orchis de volgende vormen:
incarnata, latissima, sublatifolia,lobelii, vulgaris, brachyphylla, angustifolia, extensa, remota, dunensis, haematodes, punctata, angustispicata, longebracteata, rhombeilabia, multiangulata, triangularis, brevicalcarata, leucantha, non-circumscripta, beckiien obscura
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
Martin van den Hoorn

Bericht door Martin van den Hoorn »

Hoi Walter,
Jouw uiteenzetting lost ook voor mij een oud probleem op. Jaren geleden heb ik eenzelfde O. holoserica gevonden in het natuurgebied Wasserliesch in het Saarland. Ik vond hem ook wat scolopax-achtig maar meerdere mensen melden me dat het gewoon een O. holocerica was.
Scolopactoides dus.
Groet Martin
Plaats reactie