Dactylorhiza fistulosa

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
ampel

Dactylorhiza fistulosa

Bericht door ampel »

Het schijnt toch een probleem te zijn hoe de orchidee in mijn eerder bericht moet heten.

Hoe kom ik aan die naam?
Vijf jaar geleden stroopte ik het hele internet af voor orchideeën zowel in binnen als buitenland en alleen maar Europeesche.
In een duitse site met veel europeseche orchideeën en zijn verlopingen en kruizingen werden daar getoond .
Zo ook D. fristulosa

De afbeeldingen heb ik op een cd staan en laat ze hieronder zien.
D. fristulosa komt regelmatig in Duitsland voor, ook de alba form.
Nu is hij waarschijnlijk ook in nederland te bewonderen.
Ik denk hier aan verspreiding door vogels (zaden).
Als het niet mogelijk is om hier uit te komen, lijkt het mij verstandig om de zaak te archiveren en te sluiten. (archiveren op naam vinder)

Een dactylorhiza soort welke ook veel gelijkenissen heeft is een kruizing.
Dactylorhiza alpestisxcurenta (I-D)
Bijlagen
Dactylorhiza-alpestisxcruenta-1-I-D.jpg
Dactylorhiza-alpestisxcruenta-1-I-D.jpg (24.64 KiB) 4038 keer bekeken
Juiste naam<br />Dactylorhiza-fistulosa-alba
Juiste naam
Dactylorhiza-fistulosa-alba
Dactylorihza-fistulosa-alba-D.jpg (31.1 KiB) 4038 keer bekeken
Juiste naam<br />Dactylorhiza-fistulosa
Juiste naam
Dactylorhiza-fistulosa
Dactylorihza-fistulosa-D.jpg (34.25 KiB) 4038 keer bekeken
Mark Meijrink
Contacteer:

Re: Dactylorhiza fistulosa

Bericht door Mark Meijrink »

Beste Ampel?,

er is geen onduidelijkheid over de naamgeving. De site waar jij op hebt gezocht hanteerd waarschijnlijk een andere naam. (kun je een bron geven van deze site?) D. fistulosa is een synoniem van D. majalis subsp. majalis. De naam D. fistulosa is als eerst beschreven door de heren Baumann & Künkele. Deze auteurs komen soms met vreemde namen op de proppen. Vandaar dat de naam D. fistulosa nu níét meer wordt gebruikt en synoniem geworden is van D. majalis subsp. majalis. Dit is terug te vinden in o.a. (Die Orchideen Mitteleuropas und der Alpen, Helmut Presser 2006) zelfs Baumann, Künkele & Lorenz behandelen in hun Orchideen Europas Mit angrenzende Gebieten géén D. fistulosa meer maar spreken gewoon weer van D. majalis subsp. majalis. En tot slot ook al zou een dergelijke plant D. fistulosa genoemd worden dan heet de soort in het Nederlands nog steeds Brede orchis, die inheems is en voorkomt in matig voedserlijke graslanden -->beekdalen b.v.

Ik hoop je hier voldoende mee te hebben geïnformeerd

Mark
Plaats reactie