Epipactis muelleri?

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Frank Verhart

Epipactis muelleri?

Bericht door Frank Verhart »

Met Ep. muelleri ben ik, zoals met zoveel wespenorchissen, niet zo goed bekend. Zou dit Epipactis muelleri zijn? Het zijn twee planten. Op dezelfde plek stond ook Ep. atrorubens in volle bloei en Ep. helleborine (s.l.) in beginnende bloei en ook intermediaire planten van die twee. Het zijn waarnemingen in de Franse Pyreneeën, 11 juli.
Bijlagen
DSCF0652.JPG
DSCF0652.JPG (663.29 KiB) 8612 keer bekeken
DSCF0650.JPG
DSCF0650.JPG (533.09 KiB) 8612 keer bekeken
DSCF0648.JPG
DSCF0648.JPG (620.88 KiB) 8612 keer bekeken
DSCF0645.JPG
DSCF0645.JPG (979.25 KiB) 8612 keer bekeken
Hans Dekker

Re: Epipactis muelleri?

Bericht door Hans Dekker »

Lijkt er wel op Frank, al is het blad wel wat helleborinerig. Maar kleur, bloemvorm en bloeitijd lijken te kloppen.

Groeten,

Hans
Frank Verhart

Beste Hans,

Hartelijk dank voor jouw reactie. We zijn het dan eens, dat hij erop lijkt.

Maar dat het hem is, is tamelijk ondenkbaar als ik kijk naar wat de literatuur zegt. Dit kaartje van de AHO Bayern (Uwe Grabner) zegt genoeg, mijn plant is van midden in de Pyreneeën. De Franse bronnen bevestigen: géén muelleri bekend uit departement 31.

Afbeelding

Dank,
Frank.
Gerrit

Bericht door Gerrit »

Hoe betrouwbaar zijn deze karteringskaarten? Door middel van vindplaatsmeldingen neem ik aan. Maar ik heb zo mijn twijfels. Hoe moeilijk is het al Epipactis te determineren en hoe vaak worden deze meldingen dan (verkeerd ??) doorgegeven om er zo'n mooi kaartje van te maken. En dan niet alleen van Beieren, maar van gans Europa. Volgens Delforge 2006 komt de E. muelleri wel voor in de Pyreneeën. Trouwens, je hebt dat wel bewezen met je vondst, die wel verdacht veel lijkt op E. muelleri.
Gerrit Eijkelenboom.
Frank Verhart

De Franse bronnen zeggen unaniem geen muelleri in departement 31; ook niet in de naburige departementen voor zover in het gebergte; wél aan de randen van het gebied.

http://www.orchisauvage.fr/index.php?m_ ... on=sp&y=-1
http://www.tela-botanica.org/bdtfx-nn-24439-repartition
https://sfopyreneest.jimdo.com/les-esp%C3%A8ces/
Hans Dekker

Bericht door Hans Dekker »

Ik twijfel ook sterk hoor. Wat de zaak gecompliceerder maakt is dat het geen 100% typisch exemplaar is. Zoals al vermeld lijkt de habitus en vooral de bebladering meer op helleborine. Een wat gelige en lossere helleborine. Dan kan te maken hebben met een lichte standplaats waardoor de planten minder groen zijn. Stuur de foto's eens door aan Karel Kreutz, die heeft zo veel planten van Epipactis gezien dat hij mogelijk raad weet.

Hartelijke groeten,

Hans
Frank Verhart

Ik houd het op Ep. helleborine. Bij muelleri is een rostellum afwezig. Bij de eerste foto's is dit er duidelijk wel. Thanks.
Plaats reactie