Hallo Ton,
Een echte ringflitser is niet zo geschikt voor macro-opnamen van orchideeën.
Omdat het flitslicht vanuit alle richtingen komt is de belichting erg vlak en dat geeft geen mooie plaatjes. Meer geschikt voor technische of medische opnamen.
Wel zeer geschikt zijn macroflitsers. Deze komen in verschillende vormen: vaak twee kleine flitsertjes naast de lens of een vierkant met vier verschillende flitsertjes die je naar keuze aan en uit kunt schakelen. Omdat je de stand van de flitsertjes kunt wijzigen kun je een mooie belichting van het onderwerp krijgen.
Er zijn macroflitsers van algemene merken (o.a. Novoflex) die je op elke camera kunt gebruiken en van de grote cameramerken die merkgebonden zijn. Deze laatste werken vaak naadloos samen met de automatische belichting van de camera. Ze zijn wel behoorlijk prijzig: ik gebruik zelf de Canon MT-24 EX macro twin flitser (prijzig, ruim 800 euro!).
Inderdaad kun je hiermee fotograferen bij veel wind, omdat de sluitertijd wordt bepaald door de flistlengte die extreem kort is. Echter, dit geldt alleen als je de invloed van de natuurlijke belichting uitschakelt en dat kan alleen bij korte sluitertijd en groot diafragmagetal.
Dat heeft gelijk een nadeel: je achtergrond wordt heel donker en je krijgt een soort nachteffect (de intensiteit van het flitslicht neemt af met het kwadraat van de afstand).
Je kunt dit voorkomen door ook natuurlijk achtergondlicht toe te laten. Dit kan door de sluitertijd langer te maken. Dat heeft geen invloed op het flitslicht, maar wel op het natuurlijka achtergrondlicht. Op deze manier kun je een mooi uitgelicht onderwerp krijgen met een goede achtergrond. Ik zet hiervoor meestal de camera op handbediening, de sluiterijd op ca. 1/60 sec. en het diafragma afhankelijk van de gewenste scherptediepte,
Dit heeft als nadeel dat door de lange sluitertijd je toch weer bewegingsonscherpte kunt krijgen.
Het blijven dus altijd comprimissen. Ik gebruik de flitser bijna altijd voor detailopnamen van Ophryssen, soms voor detailopnamen van ander orchideeën en zelden voor een hele plant, behalve als het erg waait. Dan kun je in ieder geval scherpe foto's maken voor determinatie en neem je de donkere achtegrond op de koop toe.
Walter heeft het nog over synchroniseren met het 2e sluitergordijn. Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar volgens mij heeft het geen invloed op de belichting, het bepaalt alleen wanneer de flits wordt afgevuurd (aan het begin of aan het eind van de belichting).
Enkele voorbeelden zijn waarschijnlijk sprekender:

Ophrys scolopax. 1/125sec, f/16.
Flitsfoto, door de goede scherpte geschikt voor determinatie. Hier is het 'nachteffect' te zien: de achtergrond is heel donker. De belichtingstijd/diafragma combinatie legt alleen het flitslicht vast, niet het omgevingslicht.

Ophrys bombyliflora; 1/40 sec bij f/18.
Flitsfoto; door de langere sluitertijd is het achtergrondlicht ook vastgelegd waardoor het nachteffect niet optreedt. Op deze manier krijg je zeer constant belichte plaatjes, onafhankelijk van het weer.

Ophrys bombyliflora; 1/60 sec f/22
Natuurlijk licht. Ook zonder flits kun je prima detailopnamen maken, maar je bent wel sterk afhankelijk van het aanwezige licht en het weer. In felle zon zulen de plaatjes erg hard worden. Verder heb je veel meer kans op bewegingsopscherpte en moet je wachten tot de plant echt helemaal stilstaat.