Brede wespenorchis, deel 2

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Hans Dekker

Brede wespenorchis, deel 2

Bericht door Hans Dekker »

Hallo,

Vandaag even wezen kijken op een locatie waar de meeste exemplaren van de brede wespenorchis in de zon of half-schaduw staan. Slechts enkele planten staan in diepe schaduw. De meeste staan op een behoorlijke lichte standplaats. Wat meteen opvalt is de gelige kleur van de bladeren. Bovendien zijn de onderste bladeren stevig, eirond en staan 45 graden t.o.v. de stengel. Ze bloeien vrij laat; de meeste hadden nog bloemen en sommige waren zelfs net begonnen met bloeien. De bloemen staan niet erg wijd open. De basiskleur is ook hier geelgroen met hier en daar een dotje rood. De planten staan op vrij droge, relatief kalkrijke grond (karmijnrode keileem). Vanwege de bodem staan hier veel meer bijzondere soorten moeraswespenorchis (natte plek), klein wintergroen, heidekartelblad, maanvaren en addertong.

Wat maken jullie van deze planten?

Groeten,

Hans
Bijlagen
E. helleborine KSB Holtingerveld 08-08-12 (17).jpg
E. helleborine KSB Holtingerveld 08-08-12 (17).jpg (122.65 KiB) 5118 keer bekeken
E. helleborine KSB Holtingerveld 08-08-12 (15).jpg
E. helleborine KSB Holtingerveld 08-08-12 (15).jpg (88.24 KiB) 5118 keer bekeken
E. helleborine KSB Holtingerveld 08-08-12 (24).jpg
E. helleborine KSB Holtingerveld 08-08-12 (24).jpg (73.92 KiB) 5118 keer bekeken
E. helleborine KSB Holtingerveld 08-08-12 (3).jpg
E. helleborine KSB Holtingerveld 08-08-12 (3).jpg (115.88 KiB) 5118 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Hans Dekker op do aug 09, 2012 7:51 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Mark Meijrink
Contacteer:

Re: Brede wespenorchis, deel 2

Bericht door Mark Meijrink »

Dag Hans,

E. helleborine, er zitten wat kleine "orbicularis" / distans trekjes in, maar die heb ik bij veel meer planten gezien dit jaar. Op heel Terschelling staan dit soort planten. D.w.z. met eironde, al dan niet bootvormig gevouwen blad. Het blad staat alleen nooit zo ver uit elkaar als de typische distans planten, waarvan ook de bladen veel kleiner zijn,

Mvgr Mark
Jos Lammers

Vreemde wespenorchis

Bericht door Jos Lammers »

Dag Hans, Mark,

Wat maken jullie van bijgaande wespenorchis? In eerste instantie dacht ik gewoon helleborine, maar de stengels zijn aan de basis donkerpaars en worden naar boven toe lichter van kleur. De bladeren lijken me typisch helleborine. Ook de bladrandpapillen lijken typisch helleborine. Helaas was de bloemstengel helemaal afgevreten.
De standplaats is in een duinbos met beuk, berk en zomereik. In de buurt worden alleen duinwespenorchissen gevonden (ssp neerlandica). Het lijkt een zeer vreemde eend in de bijt .........

Vriendelijke groet
Jos
DSC09285-kl.jpg
DSC09285-kl.jpg (114.59 KiB) 5060 keer bekeken
D&KrB-Ehel12-aug12-1mm.jpg
D&KrB-Ehel12-aug12-1mm.jpg (102.58 KiB) 5060 keer bekeken
Mark Meijrink
Contacteer:

Re: Brede wespenorchis, deel 2

Bericht door Mark Meijrink »

Dag Jos,

Ik zie het probleem niet. Alles wijst duidelijk op E. helleborine. E. helleborine subsp. neerlandica wordt geassocieerd met andere houtige gewassen en dus schimmels. In iedergeval niet de soorten die jij noemt. Bij de Eysserbossen (p-plek) heb ik ook dergelijke planten met paars aangelopen stengel gefotografeerd.

Afbeelding

Mvgr Mark
Plaats reactie