vroege spinnenorchis

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
jan benjamins

vroege spinnenorchis

Bericht door jan benjamins »

Beste mensen.

Ik wil voor oph. araneola naar noord frankrijk aisne.
Is dit de goede tijd of kan het begin mei ook nog?
F. Thys

Re: vroege spinnenorchis

Bericht door F. Thys »

Jan,

Wij vertrekken vrijdag zelf naar deze regio. Gezien het warme weder van de laatste weken is het nu waarschijnlijk de moment om naar araneola uit te kijken. Begin volgende week kunnen we zeggen of het nog zin heeft begin mei naar de Aisne te gaan om deze soort te zien.

Hartelijke groeten

Frans
Bram

Bericht door Bram »

Ik ga dit weekend in België te blijven en kijken wat er hier al in bloei staat of bijna in bloei.

Echter overweeg ik sterk om toch even de grens met Frankrijk over te steken en op zoek te gaan naar de O. sphegodes, echter ben ik niet altijd mee met de bloeitijd van die soort, dus zou iemand weten of het nu al het geschikte moment is? Met dit goed weer heb ik al ondervonden dat vele soorten toch net ietsje vroeger zich vertonen dan andere jaren.
Mark Meijrink
Contacteer:

Bericht door Mark Meijrink »

Hoi Bram,

ik heb wel vindplaatsen voor je betreffende Zuid-België en 'net-over-de-grens-Frankrijk'. Deze info is echter wel afkomstig van Frans Thys. Wellicht dat hij je ook wat op weg wil helpen? Vorig jaar stonden op 13 mei Ophrys sphegodes volop in bloei.

M.v.gr. Mark
Bram

Bericht door Bram »

Dat zou natuurlijk altijd van pas komen en zeer vriendelijk zijn.

Toen ik net begon met het zoeken naar orchideeën, zo'n 2 jaar terug denk ik dat ik er in frankrijk wel eentje gezien heb. Echter was ik toen een leek dus ben ik totaal niet zeker of het die wel was. Daar zou ik dus zelf al naar terug willen, hoewel het dan eerder een zoektocht op goed geluk gaat zijn; wat wel vaker het geval is als je naar nieuwe plaatsen gaat.
Mark Meijrink
Contacteer:

Bericht door Mark Meijrink »

Dag Bram,

je hebt mail ;-)

M.v.gr. Mark
jan benjamins

Bedankt voor de reacties

Frans, zou jij me willen laten weten of je ze nog in bloei gezien hebt vrijdag?

Mvg. Jan
F. Thys

Bericht door F. Thys »

Jan,

Wij vertrekken morgenmiddag, maar gaan dan eerst kijken naar enkele sites in de omgeving van Philippeville. Zaterdag stomen we door naar Laon en eerst in de namiddag ga ik een idee hebben hoever het staat met de bloei van araneola. Via dit forum kan ik je pas iets laten weten volgende dinsdagmiddag. Als je graag zaterdagnamiddag al iets weet, geef me dan je GSM nr door, dan zend ik je zaterdag een sms.

Groetjes

Frans
Dallie

Bericht door Dallie »

Ik was verleden week in regio Laon, en meen aldaar een 30-tal araneola's (graag bevestiging) gezien te hebben in 1 van de gekende gebieden. Mogelijkerwijze zat er ook een hypochroom exemplaar bij. Ik zal de vindplaatsgegevens aan Rien bezorgen.

Verder heb ik eveneens O. purpurea in bloei gezien op dezelfde locatie en Neottia nidus-avis op een andere locatie (bijna in bloei - 1 exemplaar).
BILD7506.jpg
BILD7506.jpg (107.38 KiB) 13970 keer bekeken
BILD7498.jpg
BILD7498.jpg (105.37 KiB) 13970 keer bekeken
Walter
Contacteer:

Bericht door Walter »

Ophrys araneola begint te bloeien in de eerste helft van april. Dit jaar al op 1 april. De bloeitijd gaat dan door tot de laatste week van april, maar met dit zomerweer zal het zo lang niet duren. De bloemen verkeluren ook snel met dit weer/ de bruine tint wordt dan gelig en het lijkt dan net of je te doen hebt met een apochrome variant. Aan de foto's van Dallie kan je trouwens zien dat de bloeiwijze bijna helemaal afgebloeid is.
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
F. Thys

Bericht door F. Thys »

Jan en alle anderen,

Wij hebben de voorbije zaterdag nog wel bloeiende Ophrys araneola gezien (zie foto's). Het is evenwel haast zeker dat volgend weekend niet of nauwelijks nog een bloeiend exemplaar kan aangetroffen worden. Een medewerker van het 'Conservatoire d'espaces naturels de Picardie' wist ons te vertellen dat in Noord-Frankrijk, tengevolge 2 strenge winters, vorig seizoen geen araneola en nauwelijks een sphegodes was aan te treffen. Gelukkig is er dit jaar een herstel, met op één van de gekende sites zelfs meer dan 100 bloeiende exemplaren. Te laat dus voor 'araneola', maar als je in de Aisne de juiste terreinen bezoekt, vind je al heel veel in bloei: wij noteerden op het Paasweekend twaalf bloeiende soorten!

Frans
DSCN0629 (800 x 600).jpg
DSCN0629 (800 x 600).jpg (78.34 KiB) 13941 keer bekeken
DSCN0637 (800 x 600).jpg
DSCN0637 (800 x 600).jpg (75.86 KiB) 13941 keer bekeken
DSCN0663 (600 x 800).jpg
DSCN0663 (600 x 800).jpg (71.55 KiB) 13941 keer bekeken
jan benjamins

Frans en alle anderen.
Ik ga dit weekeind er heen mogelijk dat ik nog een bloeiend bloemmetje vind.
Ook ga ik naar omgeving Verdun.

Groeten Jan.
Plaats reactie