Rozetten op de Veluwe

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
eric hartgers

Rozetten op de Veluwe

Bericht door eric hartgers »

Vanmiddag gevonden op de grote stille Veluwse heide en bossen: de eerste rozetten voor 2011. 1x D. maculata en 2x N. Ovata waren al zichtbaar; allen ±2cm groot. Ook hier is het orchideeënseizoen dan eindelijk van start gegaan...
Bijlagen
Neottia ovata - Grote keverorchis.jpg
Neottia ovata - Grote keverorchis.jpg (140.09 KiB) 3916 keer bekeken
Dactylorhiza maculata - Gevlekte orchis.jpg
Dactylorhiza maculata - Gevlekte orchis.jpg (192.79 KiB) 3916 keer bekeken
Met vriendelijke groet,

Eric Hartgers
eric hartgers

Re: Rozetten op de Veluwe

En vanmiddag trof ik in een grasland, op steenworp afstand van de eerder gevonden rozetten van N. ovata, tientallen rozetten D. praetermissa aan.
Bijlagen
D. praetermissa subsp. junialis - Gevlekte rietorchis.jpg
D. praetermissa subsp. junialis - Gevlekte rietorchis.jpg (164.89 KiB) 3884 keer bekeken
Met vriendelijke groet,

Eric Hartgers
eric hartgers

Re: Rozetten op de Veluwe

Vandaag ben ik weer eens gaan kijken bij de groeiplaats van D. maculata op de Veluwe. De regen van afgelopen dagen heeft het biotoop goed gedaan; veel van de planten staan weer netjes met de voetjes in het water.

Het rozet dat ik onlangs aantrof is gegroeid en vandaag vond ik ook nieuwe rozetten aan, welke veel smaller blad hebben dan de 2 weken geleden gevonden exemplaren.

Het blijkt dat de planten met het smalle blad (nu ±0,5cm breed) later boven de grond komen dan die met breder blad (blad ±1 à 1,5cm breed). Twee verschillende soorten (D. maculata en D. elodes of wellicht D. ericetorum)?

Ik meende overigens vorig jaar al gezien te hebben dat de exemplaren met het smalle blad later boven de grond komen en toch eerder met de bloei beginnen. Iets om dit jaar eens te volgen.

Heeft iemand hier meer ervaring mee?
Bijlagen
Dactylorhiza maculata.jpg
Dactylorhiza maculata.jpg (248.36 KiB) 3858 keer bekeken
Dactylorhiza.jpg
Dactylorhiza.jpg (221.21 KiB) 3858 keer bekeken
Met vriendelijke groet,

Eric Hartgers
Plaats reactie