Raad je Plaatje (moeilijk!)

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Barbara
Berichten: 26
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:39 pm

Raad je Plaatje (moeilijk!)

Bericht door Barbara »

Beste allemaal,

Deze rozetten zijn vanochtend gevonden in een groenstrook in een gemeente in Zuid Holland.

De betreffende gemeente wil graag een zo goed mogelijk beheer uitvoeren om deze orchideeen dit jaar tot bloei te laten komen. Daarvoor moeten we echter wel eerst weten wat het is. Om uitgraven voor het bekijken van details van de knollen te voorkomen, dacht ik: misschien weet iemand van het forum het zo ook wel :)

Wie weet van welke soort deze rozetten zijn?

Alvast bedankt voor jullie reakties!

groetjes,
Barbara
Bijlagen
rozet2.jpg
rozet2.jpg (84.69 KiB) 4425 keer bekeken
rozet1.jpg
rozet1.jpg (79.27 KiB) 4425 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Barbara op wo apr 02, 2008 2:52 pm, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: Raad je Plaatje (moeilijk!)

Bericht door Mark Meijrink »

M.i. Ophrys apifera. Ik zag dat je de foto's heb geupload ondertussen, en de kwaliteit iets beter is. Ophrys-soort overwinteren met een bladrozet vandaar vaak de bruine vlekken (vanwege het winterweer). En is ook goed te herkennen aan de nerven. Vergelijk jouw plaatjes maar eens met mijn post in het leden gedeelte van het forum daar staan ook foto's van een O. apifera

M.v.gr. Mark
Gebruikersavatar
Walter
Berichten: 483
Lid geworden op: di dec 26, 2006 4:38 pm
Locatie: Nieuwkerken-Waas
Contacteer:

Re: Raad je Plaatje (moeilijk!)

Bericht door Walter »

Ik denk ook aan de bijenorchis, maar het kan ook nog een andere Ophrys zijn :-)
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: Raad je Plaatje (moeilijk!)

Bericht door Jos Lammers »

Hoi Barbara,

Dit moet de Bijenorchis zijn. Ik ken dergelijke (soms wat verfomfaaide) rozetjes goed uit de AWD. Ze zijn grijs-groen en dof. Voor Bokkenorchis zijn de rozetten te klein en bovendien heeft die glanzende bladeren. Gezien het aantal blaadjes denk ik dat - bij verder ongestoorde ontwikkeling - wel bloei zal volgen.
Voor Walter: het zou inderdaad leuk zijn als hier ook nog andere Ophryssen zouden voorkomen, maar dat is (tot nu toe) niet het geval.

Groetjes
Jos
Plaats reactie