Bosorchis
Moderator: Michiel Janssen
Bosorchis
Volgens mij is dit een bosorchis maar ik ben geen deskundige op dit gebied. Ik had beter noch wat meer kunnen vastleggen maar de bladeren waren glanzend van onderen en de onderste bladeren waren kleiner dan de bovenliggende. Heb ik nu gelijk?
- Bijlagen
-
- bosorchis 2.jpg (57.55 KiB) 8404 keer bekeken
-
- bosorchis.jpg (37.07 KiB) 8404 keer bekeken
Re: Bosorchis
Ik begrijp niet goed waarom ik op een orchideeënforum geen antwoord krijg op mijn vraag. Heb ik iets niet goed gedaan? 
Hoi Phegi(?),
ik vermoed dat je bericht door veel mensen over het hoofd is gezien. Dit zal zeker niet bewust gebeurd zijn.
Puur en alleen op basis van deze foto's is geen uitsluiting te geven over de soort. Als de foto in NL gemaakt is zijn Bosorchis en Rietorchis de overgebleven opties. Als je een tijdstip en plaats (biotoop) kunt omschrijven kunnen we al iets meer zekerheid geven over de soort.
gr. Mark
ik vermoed dat je bericht door veel mensen over het hoofd is gezien. Dit zal zeker niet bewust gebeurd zijn.
Puur en alleen op basis van deze foto's is geen uitsluiting te geven over de soort. Als de foto in NL gemaakt is zijn Bosorchis en Rietorchis de overgebleven opties. Als je een tijdstip en plaats (biotoop) kunt omschrijven kunnen we al iets meer zekerheid geven over de soort.
gr. Mark
-
Jan Essink
je hebt het prima gedaan, alleen zijn de kenmerken van de bosorchis D. fuchsii niet helemaal duidelijk. Vraag erbij is dan ook: hadden de bladeren aan de bovenzijde vlekken.
groet,
Jan
groet,
Jan
- peter wijn
Dat wat er van de biotoop te zien is, vind ik niet erg bosorchisserig overkomen. Ziet er meer uit als een grazige greppel dan een graswal in een bos.
Ook vind ik de aar iets te robuust overkomen. De bosorchisjes die ik zag kwamen me wat eleganter, verfijnder over. Ook zag ik de flapjes van de lip wat minder teruggeslagen. Mijn eerste indruk is rietorchis.
Nu kun je er bij eerste indrukken fors naast zitten. Zelf hecht ik meer waarde aan het oordeel van Mark en Jan hierboven dan aan mijn eigen oordeel.
EDIT:
Als ik begin te kijken met rietorchis in het achterhoofd, dan vind ik de aar juist weer wat ijl (lage dichtheid aan bloemskes).
Kortom: waar genomen?
Ook vind ik de aar iets te robuust overkomen. De bosorchisjes die ik zag kwamen me wat eleganter, verfijnder over. Ook zag ik de flapjes van de lip wat minder teruggeslagen. Mijn eerste indruk is rietorchis.
Nu kun je er bij eerste indrukken fors naast zitten. Zelf hecht ik meer waarde aan het oordeel van Mark en Jan hierboven dan aan mijn eigen oordeel.
EDIT:
Als ik begin te kijken met rietorchis in het achterhoofd, dan vind ik de aar juist weer wat ijl (lage dichtheid aan bloemskes).
Kortom: waar genomen?
Bedankt voor jullie reacties. De ochidee stond in een heemtuin, op het duin naast een bosje met wat struiken en bomen. Hij bloeide eind juni. Of de bladeren vlekken hadden weet ik niet meer zeker, ik dacht van niet. Helaas heb ik daar geen foto van, vreemd, want ik doe dat normaal wel.
Ik hoop dat hij volgend jaar weer opkomt zodat ik wat meer en betere foto's kan nemen. Eventueel kan ik nu wel een foto maken van de plek waar hij stond.
Het was trouwens de enige die er zo uit zag en de enige die daar stond. Andere orchideeën (rietorchis en brede orchis) stonden meer bij het water. Deze viel echt op. Volgend jaar beter dus.
Ik hoop dat hij volgend jaar weer opkomt zodat ik wat meer en betere foto's kan nemen. Eventueel kan ik nu wel een foto maken van de plek waar hij stond.
Het was trouwens de enige die er zo uit zag en de enige die daar stond. Andere orchideeën (rietorchis en brede orchis) stonden meer bij het water. Deze viel echt op. Volgend jaar beter dus.