Moldavie deel 4: Epipactis soorten

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Dirk
Berichten: 82
Lid geworden op: wo apr 09, 2008 8:36 am

Moldavie deel 4: Epipactis soorten

Bericht door Dirk »

Hier eindelijk weer een update uit Moldavie. De eerste epipactissen staan in bloei. Ik heb geen determinatie gids bij de hand hier. graag wat hulp bij de determinatie. Naar mijn idee zijn het vier soorten:

Om te beginnen de leukste:
E. leptochila

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Is dit E. atrorubens?
Afbeelding

Dit lijkt mij E. helleborine
Afbeelding

Afbeelding

Van deze weet ik niet welke het is, het lijkt mij niet hetzelfde als de vorige, maar wat dan wel?
Afbeelding

Afbeelding

En dit is de vindplaats van alle verschillende soorten:
Afbeelding
Zie http://s63.photobucket.com/albums/h123/Dirk80/ voor mijn (orchidee)foto's.
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 986
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: Moldavie deel 4: Epipactis soorten

Bericht door Hans Dekker »

Hallo Dirk,

Die laatste lijkt op E. muellerii. Maar op de Balkan e.o. komen veel soorten wespenorchis voor. Dat maakt het niet makkelijker, omdat velen daar geen ervaring mee hebben.

Groeten,

Hans
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 606
Lid geworden op: ma mar 10, 2008 1:44 pm
Locatie: Margraten

Re: Moldavie deel 4: Epipactis soorten

Bericht door Mark »

Hoi Dirk,

ik denk dat de 'atrorubens' geen atrorubens is maar een E.purpurata.

gr. Mark
Dirk
Berichten: 82
Lid geworden op: wo apr 09, 2008 8:36 am

Re: Moldavie deel 4: Epipactis soorten

Bericht door Dirk »

Dag Mark en Hans,
bedankt voor de antwoorden. ik zal het dus voorlopig houden op
1: E. leptochila
2: E. purpurata
3: E. helleborine
4: E. muellerii

Ik ben nu een weekje in Nederland en heb mijn determinatie gidsen bij de hand. Ik kom aan de hand van die boeken ook op dezelfde soorten. Maar inderdaad met de opmerking van Hans dat er van wespenorchissen in deze regio zeer veel soorten voorkomen en de verschillen soms klein zijn.
Van E. muellerii is het verspreidingsgebied zeer beperkt en komt volgens die info niet verder dan slowakije. Dat kan twee dingen betekenen: of het is een zeer mooie vondst en betekent en flinke uitbreiding van het verspreidingsgebied, of we zitten er helemaal naast.
Edit: dit geldt overigens ook voor E. leptochila.
Groet,
Dirk
Zie http://s63.photobucket.com/albums/h123/Dirk80/ voor mijn (orchidee)foto's.
Dirk
Berichten: 82
Lid geworden op: wo apr 09, 2008 8:36 am

Re: Moldavie deel 4: Epipactis soorten

Bericht door Dirk »

Weer terug in Moldavie, dit keer met determinatieboek, ben ik er maar weer eens op uit getrokken voor aanvullingen bij mijn eerdere post. hier mijn bevindingen:

1. E. leptochila. Ik hou het op E. leptochila, ondanks de eerdere discussie dat het qua verspreidingsgebied volgens de literatuur die ik heb niet overeenkomt. In ieder geval de uiterlijke kenmerken zo op het eerste gezicht duiden er wel op. Nog aanvullende kenmerken; ter plaatse waren wel 1000! exemplaren maar allen enkele stengels, bladeren in de meeste gevallen horizontaal tot iets naar bovenwijzend in enkele gevallen inderdaad Curved downwards zoals Delforge het omschrijft.

2. E. pupurata: ik heb nu foto's van de bloemen. Ik denk dat we te maken hebben met E. purpurata EN E. pseudopurpurata:

Eerst E. purpurata:
Duidelijk een cluster van stengels:
Afbeelding

Afbeelding

En prachtige bloemen tegen een paarse stengel:
Afbeelding

Afbeelding

Dan wat ik denk E. pseudopurpurata:
Enkele stengel en veel minder paars
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

3. E helleborine, geen nieuwe info, determinatie lijkt juist

4. E. muelleri. lijkt toch een vreemde vondst hier in Moldavie buiten verspreidingsgebied. Ik heb nog even gedacht aan E. pontica tot ik vandaag deze planten vond die niet overeenkomen met de foto's en bloeitijd van de eerder als E. muelleri gedetermineerde planten en die mij meer aan E. pontica doen denken:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kortom E. mulleri blijft staan als determinatie en daaraan wordt toegevoegd E. pontica (met een groot vraateken).

nu ik zit te kijken zou E. pontica net zo goed hetzelfde kunnen zijn als die ik gedetermineerd heb met E. pseudopurpurata maar omdat de bladeren niet zo gaaf meer zijn is het moeilijk te zeggen, misschien door een zonnigere standplaats minder paars etc.

Weer een avond met hoofdpijn naar bed...

Groet,
Dirk
Zie http://s63.photobucket.com/albums/h123/Dirk80/ voor mijn (orchidee)foto's.
Bram
Berichten: 78
Lid geworden op: wo jun 03, 2009 11:18 pm

Re: Moldavie deel 4: Epipactis soorten

Bericht door Bram »

Hallo Dirk

Die laatste is volgens mij geen E. muelleri.

Bij E. muelleri is het bloemsteeltje volledig groen, ook op de plaats waar het zich vasthecht aan de stengel. Dit is op jou foto niet het geval (bij de aanhechting aan de stengel zie je een duidelijke rode kleur).

Welke soort het dan wel is, weet ik helaas niet...

Groeten

Bram
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 606
Lid geworden op: ma mar 10, 2008 1:44 pm
Locatie: Margraten

Re: Moldavie deel 4: Epipactis soorten

Bericht door Mark »

Hallo Dirk,

E.muelleri mag je echt doorstrepen. Althans als naam voor deze plant.

Dat de kleur van het bloemsteeltje gebruikt kon worden voor de determinatie wist ik nog niet. Enkele belangrijke kenmerken van E.muelleri:

Bladeren: langwerpig, overhangend, sikkelvormig. Voelt vrij stug aan (stugger dan bij andere Epipactis)
Bladrandpapillen: wisselend lang - zeer kort
Rozet: Bladeren tegenoverstaand

Bloem: hangend aan een zijde van de stengel, poliniën komen ver voorbij het 'stempel'-gedeelte.

gr. Mark
Plaats reactie