vreemde hybride nachtorchis?
Moderator: Michiel Janssen
vreemde hybride nachtorchis?
In de Eifel (kalkgrasland) vond ik deze orchide, vermoedelijk een hybride kruising met de welriekende nachtorchis, die er vlakbij staat
- Bijlagen
-
- hybride.jpg (83.19 KiB) 10226 keer bekeken
Re: vreemde hybride nachtorchis?
Met welke zou deze dan een kruising kunnen zijn denk je?Huybers schreef:In de Eifel (kalkgrasland) vond ik deze orchide, vermoedelijk een hybride kruising met de welriekende nachtorchis, die er vlakbij staat
Welriekende en?
- M.H. Schot
Huybers,
dit lijkt mij een gewone Platanthera chlorantha. Maar dan eentje die wat last had van droogte, luizen, een omgevallen gen of een andere verstoring.
dit lijkt mij een gewone Platanthera chlorantha. Maar dan eentje die wat last had van droogte, luizen, een omgevallen gen of een andere verstoring.
Rien Schot
rien.schot@mail.com
rien.schot@mail.com
- peter wijn
Ik heb zaterdag voor pinksteren een plant gezien in ... Eifel, die hier zoveel op lijkt.... misschien wel exact diezelfde 
ik heb toen helemaal geen welriekende nachtorchissen gezien
alleen bergnachtorchissen, Platanthera chlorantha.
Zo ook deze.
ik heb toen helemaal geen welriekende nachtorchissen gezien
alleen bergnachtorchissen, Platanthera chlorantha.
Zo ook deze.
-
Jan Essink
het lijkt mij op een monstruositeit
groet,
Jan
groet,
Jan
Bert Jan, de enige andere bloeiende orchideeën op dat veld gezien heb, waren gevlekte orchis en groene nachtorchis. ik zie geen overeenkomsten daarmee, maar dat zegt misschien niet alles.
peter wijn, het was inderdaad in de Eifel, wellicht hetzelfde exemplaar
. Misschien vergis ik mij en waren het toch bergnachtorchissen.
M H Schot, wellicht heb je helemaal gelijk. Kan je toelichten waarom je denkt dat het misschien geen kruising is en gewoon een volle chlorantha? Het blad was wel identiek aan die van de chlorantha.
peter wijn, het was inderdaad in de Eifel, wellicht hetzelfde exemplaar
M H Schot, wellicht heb je helemaal gelijk. Kan je toelichten waarom je denkt dat het misschien geen kruising is en gewoon een volle chlorantha? Het blad was wel identiek aan die van de chlorantha.
- M.H. Schot
Oei, uitleggen is zo eenvoudig nog niet. Ik zei het met name op basis van herkenning, dus van andere waarnemingen. Je ziet dit fenomeen wel vaker, vooral bij Epipactis, Cephalanthera en Listera.
Om een reden, b.v. droogte, luizen, ... is de ontwikkeling van de knoppen niet goed geweest en die beginnen dan al te verdrogen nog voor ze volledig zijn ontwikkeld.
Nu zal ik wat proberen te omschrijven. Er zijn denk ik vooral twee delen die afwijken:
1. spooringang met pollinia. Deze zijn qua vorm identiek aan P. chlorantha. Alleen zijn ze verdroogd/verbruind.
2. de middelste speaal (dus het dekblad wat normaal naar boven wijst) is onvoldoende ontwikkeld. En wel op zo'n manier dat dit niet 'des orchidees' is. Kan dus niet van een andere soort komen.
Je zou evt. nog kunnen zeggen dat de lip iets minder ontwikkeld is, maar verder zijn alle eigenschappen voor zover zichtbaar van Platanthera chlorantha (Bergnachtorchis).
Om een reden, b.v. droogte, luizen, ... is de ontwikkeling van de knoppen niet goed geweest en die beginnen dan al te verdrogen nog voor ze volledig zijn ontwikkeld.
Nu zal ik wat proberen te omschrijven. Er zijn denk ik vooral twee delen die afwijken:
1. spooringang met pollinia. Deze zijn qua vorm identiek aan P. chlorantha. Alleen zijn ze verdroogd/verbruind.
2. de middelste speaal (dus het dekblad wat normaal naar boven wijst) is onvoldoende ontwikkeld. En wel op zo'n manier dat dit niet 'des orchidees' is. Kan dus niet van een andere soort komen.
Je zou evt. nog kunnen zeggen dat de lip iets minder ontwikkeld is, maar verder zijn alle eigenschappen voor zover zichtbaar van Platanthera chlorantha (Bergnachtorchis).
Rien Schot
rien.schot@mail.com
rien.schot@mail.com
Beste Rien,
Dank voor de uitleg!
Ik maakte steeds de fout dat ik de bloem ondersteboven zag en probeerde te interpreteren.
mvg, Pascal
Dank voor de uitleg!
Ik maakte steeds de fout dat ik de bloem ondersteboven zag en probeerde te interpreteren.
mvg, Pascal