Vakantie Kreta

Aankondigingen van orchideeënreizen en excursies in binnen- en buitenland.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
martinjansen
Berichten: 39
Lid geworden op: wo jun 27, 2012 4:45 pm

Vakantie Kreta

Bericht door martinjansen »

Hallo,

Ik ga 18 april voor 8 dagen naar West-Kreta. Kent een van jullie mooie orchideeengebiedjes op Kreta ? Ik wil eigenlijk vooral het Bosvogeltje vinden, dan moet ik hoog in de bergen zijn, maar weten jullie misschien plekken waar ik meer kans maak ? De meeste soorten heb ik in de loop der jaren gevonden, maar foto's van het Bleek bosvogeltje, en Kretensisch bosvogeltje ontbreken nog.

groetjes,
Martin
Jan Essink
Berichten: 974
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 9:40 pm
Locatie: Elp

Re: Vakantie Kreta

Bericht door Jan Essink »

je bent natuurlijk al lang weer thuis, maar heb je gevonden wat ze zocht?

Als lid van de WEO kan je in ons VPA (Vindplaatsen Archief) gegevens van Kreta opvragen. Waarschijnlijk zit daar iets in. Wij vonden deze soort (Cephalanthera cuculata) in 2000 op 11 mei, maar omdat de natuur ook dit jaar ca. 3 weken vooruit was konden ze wel eens in bloei gestaan hebben.

groet,
Jan
martinjansen
Berichten: 39
Lid geworden op: wo jun 27, 2012 4:45 pm

Re: Vakantie Kreta

Bericht door martinjansen »

Hoi Jan,

Inderdaad allang weer thuis, maar alsnog bedankt voor de tip. Ik ben nog niet zo thuis op wat er allemaal mogelijk is op onze site. Ik was op Kreta in een gecultiveerd deel waarbij volgens mij veel chemische middelen werden gebruikt in de olijventeelt, dus daar vond ik ze niet. Waar veel soorten op Rhodos juist in oude extensief beheerde olijfboomgaarden te vinden waren. Behalve enkele Serapiassen in marquis weinig soeps dus. Gelukkig ben ik ook een herpetofauna liefhebber en daar was gelukkig erg veel van te vinden.
Jan Essink
Berichten: 974
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 9:40 pm
Locatie: Elp

Re: Vakantie Kreta

Bericht door Jan Essink »

in de olijven teelt wordt niet zo veel gif gebruikt. Meestal alleen om Oxalis te bestrijden. De olijven hangen in de bomen en als er goed gesnoeid wordt vallen ze vanzelf. Ze leggen meestal wel grote netten rondom de bomen. Waar wel veel met chemische middelen wordt gebruikt is op Chios onder de mastiekstruiken en op de druivenstruiken de bladeren zijn dan blauw van kleur.
gr.
Jan
Plaats reactie