Zomerschroeforchis – voorbereidende excursie

Aankondigingen van orchideeënreizen en excursies in binnen- en buitenland.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Zomerschroeforchis – voorbereidende excursie

Bericht door Jos Lammers »

Langzaam maar zeker begint de zoektocht naar de Zomerschroeforchis in ZO Brabant vorm te krijgen. Potentiële terreinen zijn al voor een deel geidentificeerd en contacten met beheerders zijn of worden gelegd. Een aantal bezoekvergunningen is al in principe toegezegd. Het plan is de zoekexcursies in het weekend 9/10 augustus te houden.
Daaraan voorafgaand hebben we toestemming een excursie te houden in een tweetal veelbelovende terreinen waar rond midden juni andere orchideeënsoorten bloeien en begeleidende planten van de Zomerschroeforchis voorkomen. Die excursie staat gepland op zaterdag 14 juni a.s. Het betreft de volgende natuurgebieden:
- De Urkhovense Zeggen, gelegen tussen Eindhoven en Geldrop (beheerd door de gemeente Eindhoven). Het gaat hier om het mooiste blauwgrasland van Zuid Nederland met veel Gevlekte orchis, Welriekende nachtorchis, Heidekartelblad, Spaanse ruiter en vele andere planten van schraalgraslanden op natte/vochtige, voedselarme, zwak zure bodem. Een beschrijving kan gevonden worden in De Levende Natuur 110e jargang, nr.3 p.143-147 (2009). Ik kan het artikel per email toezenden aan geinteresserden.
- Kampina Heide. Informatie van natuurmonumenten leert dat er soortenrijke standplaatsen zijn op deels schraal maar deels ook lemig basenrijk vochtig zand op heide-beekdalovergang aan de oostzijde van Kampina-Beerzedal. Er staat daar o.a. Gevlekte orchis, mogelijk ook Tengere heideorchis (onzekere determinatie). Dat laatste moeten we kunnen verifiëren tijdens de excursie. Andere interessante terreingedeelten van Kampina kunnen we eveneens bezoeken.
Leden van de WEO en SEMO kunnen zich aanmelden voor de excursie van zaterdag 14 juni. Aanmelden voor 1 juni a.s. i.v.m. aanvrage van de betredingsverguniingen. Excursiedetails volgen later per email aan de deelnemers. De aankondiging voor de Zomerschroeforchis excursie volgt na 14 juni.

Vriendelijke groet
Jos Lammers
Laatst gewijzigd door Jos Lammers op do apr 24, 2014 9:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan3d
Berichten: 75
Lid geworden op: do mar 04, 2010 9:04 pm
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Zomerschroeforchis – voorbereidende excursie

Bericht door Jan3d »

Hoi Jos,
Ik zou erg graag meegaan.
En zou graag het artikel ontvangen, dank.
Groet, Jan Modderaar
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: Zomerschroeforchis – voorbereidende excursie

Bericht door Jos Lammers »

Er is nog t/m a.s. weekend (1-2 juni) gelegenheid zich aan te melden voor de voorbereidende excursie op zaterdag 14 juni a.s. Tot nu hebben zich 2 mensen aangemeld. Na het weekend ga ik de onderzoeksvergunningen regelen.

Zoals het er nu naar uitziet bezoeken we voor de middag (met uitloop t/m opeten meegebracht broodje) een terrein in Kampina en na de middag de Urkhovense Zeggen. Ik mik op aanvang rond 9:30u in de morgen en wil 'smiddags rond 17:00u stoppen.
Gedetailleerde informatie volgt direct na a.s. weekend per email aan de deelnemers.

Ik hoor graag van jullie.
Vriendelijke groet
Jos
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1017
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Zomerschroeforchis – voorbereidende excursie

Bericht door Michiel Janssen »

Ik ga ook graag mee Jos.

Groeten,

Michiel
Gebruikersavatar
eric hartgers
Berichten: 373
Lid geworden op: wo dec 31, 2008 5:36 pm

Re: Zomerschroeforchis – voorbereidende excursie

Bericht door eric hartgers »

Hey Jos,

Ik ga ook graag mee...
Met vriendelijke groet,

Eric Hartgers
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: Zomerschroeforchis – voorbereidende excursie

Bericht door Jos Lammers »

Michiel en Eric,

Leuk dat jullie ook meegaan. Na het weekend stuur ik jullie de details van de excursie per email toe.

Vr.groet
Jos
H. Vosman
Berichten: 85
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 4:53 pm

Re: Zomerschroeforchis – voorbereidende excursie

Bericht door H. Vosman »

Is er nog plek? Ik wil graag mee.
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: Zomerschroeforchis – voorbereidende excursie

Bericht door Jos Lammers »

Dag Hans,

Nog net op de valreep. We zijn met z'n 7-enen. Inschrijving sluit nu want ik ga vanavond de vergunningen regelen.
Ik stuur begin volgende week de details. Reken op beginnen zaterdagmorgen 9:30 u in de buurt van Boxtel.

Vriendeli9jke groet
Jos
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1017
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Zomerschroeforchis – voorbereidende excursie

Bericht door Michiel Janssen »

De verkennende excursie was zeer de moeite waard vond ik. Het was interessant om te zien en te horen hoe de verschillende gebieden zich aan het ontwikkelen zijn en wat er aan werkzaamheden nodig is om tot zulk resultaat te komen. Jos, bedankt voor het voorbereidende werk!
Plaats reactie