Sicilië april 2012 ( Ferla ). O. speculum x ???

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Joris
Berichten: 39
Lid geworden op: zo sep 14, 2008 7:50 pm

Sicilië april 2012 ( Ferla ). O. speculum x ???

Bericht door Joris »

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? O. speculum x O. oxyrrhinchos misschien?
Bijlagen
SICILIA 2012 376 2.JPG
SICILIA 2012 376 2.JPG (81.48 KiB) 9010 keer bekeken
Gebruikersavatar
peter wijn
Berichten: 480
Lid geworden op: ma jul 11, 2011 8:12 pm

Re: Sicilië april 2012 ( Ferla ). O. speculum x ???

Bericht door peter wijn »

waarom vraag je dat
kan het niet een speculum einde bloei zijn?
mij valt alleen op dat de sepalen geen tekening hebben.
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 985
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: Sicilië april 2012 ( Ferla ). O. speculum x ???

Bericht door Hans Dekker »

Het is zeker een hybride, van speculum met een lid van de fusca-groep. Welke is lastig te bepalen. Welke 'fusca' stond er in de buurt?

Groeten,

Hans
Joris
Berichten: 39
Lid geworden op: zo sep 14, 2008 7:50 pm

Re: Sicilië april 2012 ( Ferla ). O. speculum x ???

Bericht door Joris »

...dat is nou juist zo bizar Hans, geen fusca-achtige te zien op het betreffende veld! Foto is genomen op 17 april. Naast O. speculum wel O. tenthredinifera, O. oxyrrinchos en O. biancae, naast een enkele O. lunulata.
Ik dacht overigens aan hybridisatie met O. oxyrrinchos wegens de bleekgroene sepalen, de volledige afwezigheid van de forse beharing langs de rand ( zoals wel aanwezig bij normale speculum, ook indien uitgebloeid...) en het bruin-oranje aandoende randje onderaan het labellum i.c.m. de enigszins gehoekte vorm van het labellum ( i.t.t. het ovaalvormige labellum van speculum ). Het labellum is in lichte mate tweelobbig met in het midden van de inkeping onderaan iets wat lijkt op de aanzet van een appendix ( bij oxyrrinchos en biancae zijn deze beide kenmerken prominent aanwezig ).
Overigens was de plant BB/VB, beide pollinae zijn nog duidelijk zichtbaar, en de bloem was volkomen fris hoewel wat gehavend.
Beetje groter plaatje:
Bijlagen
SICILIA 2012 373.JPG
SICILIA 2012 373.JPG (85.88 KiB) 8969 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Joris op di feb 11, 2014 11:53 am, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
peter wijn
Berichten: 480
Lid geworden op: ma jul 11, 2011 8:12 pm

Re: Sicilië april 2012 ( Ferla ). O. speculum x ???

Bericht door peter wijn »

dank voor de toelichting
Jan Essink
Berichten: 974
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 9:40 pm
Locatie: Elp

Re: Sicilië april 2012 ( Ferla ). O. speculum x ???

Bericht door Jan Essink »

maar waar is dat grote aanhangsel van O. oxyrrinchos. Dat moet toch ergens gebleven zijn als het een hybride van deze soort zou zijn.

groet,
Jan
Gebruikersavatar
gerritverhellen
Berichten: 161
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 12:16 pm
Locatie: Gent, Vlaanderen

Re: Sicilië april 2012 ( Ferla ). O. speculum x ???

Bericht door gerritverhellen »

Volgens mij is dit de hybride tussen O. lutea en O. speculum. Deze hybride staat afgebeeld in "Hybrides d'Ophrys" van Rémi Souche en er staat ook een foto op de website van Gunther Blaich:
http://www.guenther-blaich.de/hyb.php?hy=lutspe1&abs=
Groetjes,

Gerrit
Joris
Berichten: 39
Lid geworden op: zo sep 14, 2008 7:50 pm

Re: Sicilië april 2012 ( Ferla ). O. speculum x ???

Bericht door Joris »

Ik heb wat foto's opgezocht van de hybride O. speculum x O. lutea en kan maar tot één conclusie komen: Gerrit heeft gelijk, het betreft Ophrys x chobautii.
Overigens zag ik zojuist dat Frans Thys deze hybride op 8 maart 2013 ook reeds op dit forum heeft geplaatst...
F. Thys
Berichten: 352
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 8:20 pm

Re: Sicilië april 2012 ( Ferla ). O. speculum x ???

Bericht door F. Thys »

Joris,

Klopt! Om het wat gemakkelijker te maken om te vergelijken voeg ik de foto hier nogmaals toe. Mijn opname is gemaakt oostelijk van Cassaro en Ferla, dus in de buurt van waar jouw opname gemaakt is, én ook in 2012 (op 22 april). Wellicht komt deze hybride daar geregeld voor, in een omgeving waar trouwens zeer veel interessante orchideeënterreinen zijn.

Groetjes

Frans
DSCN5823 (800 x 600).jpg
DSCN5823 (800 x 600).jpg (87.55 KiB) 8920 keer bekeken
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: Sicilië april 2012 ( Ferla ). O. speculum x ???

Bericht door Mark Meijrink »

Joris schreef:...dat is nou juist zo bizar Hans, geen fusca-achtige te zien op het betreffende veld!
Even een denkfout corrigeren. Hoe vindt bestuiving plaats......? Juist, met insecten. Trekken die zich iets aan van dit ene of dat andere veld......? Juist, helemaal niks. Dit houdt overigens niet in dat bestuivers maar onbeperkt afstanden kunnen afleggen. Maar ik hoor vaker het credo, "de soort stond helemaal niet in het terrein/veld(je)".... Wat vanuit ecologisch standpunt erg vreemd klinkt omdat bestuivers limiterend zijn en zich niet houden aan onze indeling/begrenzingen (terreingrens, entiteiten zoals veldje etc.). In het volgende "veldje" of enkele "veldjes" verderop kan de soort namelijk wel staan (of heeft er gestaan).

Mvgr Mark
Gebruikersavatar
M.H. Schot
Berichten: 288
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 9:33 pm
Contacteer:

Re: Sicilië april 2012 ( Ferla ). O. speculum x ???

Bericht door M.H. Schot »

En ook: de verspreiding van zaad houdt zich niet aan de limitering van een veldje.

Natuurlijk is het wel zo dat de kans dat een hybride optreedt groter is naarmate je dichter bij de ouder-planten bent. Of omgekeerd en praktisch gemaakt: het is aan te bevelen en loont de moeite om bij het aantreffen van een hybride grondig naar beide soorten te zoeken in de naaste omgeving. Geen garantie, wel verwachting.
Plaats reactie