Gymnadenia ???

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bert
Berichten: 349
Lid geworden op: di feb 17, 2009 11:11 am
Locatie: Scheulder
Contacteer:

Gymnadenia ???

Bericht door Bert »

Op 1 juli in Zuid-Duitsland zagen we een hele groep Gymnadenia. Forse stevige planten. G. conopsea ken ik (en stond er ook tussen) en de var. densiflora was het denk ik ook niet (want die bloeien wat later en deze waren juist al op hun retour).

Heeft iemand een idee welke Gymnadenia dit zou kunnen zijn?

Met vriendelijke groeten, Bert.
Bijlagen
gymnadenia1.jpg
gymnadenia1.jpg (374.95 KiB) 6478 keer bekeken
gymnadenia2.jpg
gymnadenia2.jpg (92.08 KiB) 6478 keer bekeken
Gebruikersavatar
eric hartgers
Berichten: 373
Lid geworden op: wo dec 31, 2008 5:36 pm

Re: Gymnadenia ???

Bericht door eric hartgers »

Hey Bert,

Vanaf foto moeilijk te zien. Je zou eventueel op de site van AHO Bayern kunnen kijken. Daar staan een hele zwik soorten en varianten op.
Met vriendelijke groet,

Eric Hartgers
Jan Essink
Berichten: 974
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 9:40 pm
Locatie: Elp

Re: Gymnadenia ???

Bericht door Jan Essink »

Kreutz beschijft alleen al 9 verschillende soorten G. conopsea in zijn nieuwe boek

groet,
Jan
F. Thys
Berichten: 352
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 8:20 pm

Re: Gymnadenia ???

Bericht door F. Thys »

Bert,

Ik veronderstel dat je in Zuid-Beieren geweest bent, waar een grote vormenrijkdom aan Gymnadenia's bestaat. Ik kan alleen beamen wat Eric zegt. In mijn verslag over een reis van 2012 naar deze regio, verslag dat in het WEOvindplaatsenarchief zit, schrijf ik het volgende over deze Gymnadenia's: 'Wat dit laatste betreft is interessant materiaal te vinden via http://www.aho-bayern.de/taxa/fs_taxa_01.html
Daar kan men 2 artikelen downloaden van Werner Dworschak, namelijk ‘Gliederung der verschiedenen Erscheinungsformen der Mücken-Händelwurz in Südbayern’ en ‘Blühzeiten der verschiedenen Gymnadeniagruppen im untersuchten Gebiet’. Dit is zeer nuttig materiaal om de verschillende vormen van Gymnadenia te onderscheiden die Dworschak, woonachtig in deze streek (Huglfing), beschreven heeft. Meer dan eens is dat onderscheid duidelijk, maar er blijven toch altijd behoorlijk wat exemplaren waar, zeker bij een eerste aanblik, niet duidelijk is tot welke vorm ze behoren. Een samenvatting van deze verschillende vormen is ook te vinden in Liparis 14 van april 2008 pagina 41 tot 43 (artikel ‘Gymnadenia conopsea: there’s more than meets the eye …’ van W. Van den Bussche).'. Alleen, aan de hand van foto's ga je niet veel wijzer worden, omdat voor het bepalen van welke vorm je gefotografeerd hebt kenmerken een rol spelen die alleen terplaatse te zien zijn zoals grootte van de plant, al of niet geurend, breedte en lengte van sommige bladeren enz.

Groetjes

Frans
Gebruikersavatar
Bert
Berichten: 349
Lid geworden op: di feb 17, 2009 11:11 am
Locatie: Scheulder
Contacteer:

Re: Gymnadenia ???

Bericht door Bert »

Bedankt Eric, Frans en Jan voor jullie reacties!

Ik zal o.a. met de AHO-site en de door Frans aanbevolen artikelen nog eens heel goed kijken, maar vrees dat ik met alleen deze foto's (plus mijn herinnering) er niet uit zal komen. Gelukkig hebben we s.l.

Eigenlijk een beetje hetzelfde probleem als in mijn topic over Dactylorhiza's, in het veld zal ik beter moeten kijken en zo nodig nog meer foto's maken van de bepalende kenmerken.

Maar er stond daar zo ontzettend veel moois en dan moet je de aandacht toch een beetje verdelen, want we zijn ook geïnteresseerd in andere planten en eerlijk gezegd was ik daar minstens zo druk met de vlindertjes als met de orchideeën.

Met vriendelijke groeten, Bert.
F. Thys
Berichten: 352
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 8:20 pm

Re: Gymnadenia ???

Bericht door F. Thys »

Bert,

Een goede voorbereiding is altijd interessant, maar vraagt natuurlijk tijd die niet iedereen heeft. Ik heb de 2 artikelen waarnaar ik verwijs bij mijn reis in 2012 meegenomen. Op die wijze sla je er soms in terplaatse een betere determinatie te doen, vooral bij de meest duidelijke voorbeelden. Maar ook dan lukt die determinatie lang niet altijd. Bovendien, het is onmogelijk alles te willen determineren (dan geraak je niet ver!). Om de 2 artikelen te vinden waarnaar ik verwijs dien je op de website van AHO eerst te klikken op 'Orchideen' in de bovenste balk. Vervolgens klik je links op 'Weiterführende Informationen zu Taxa in Bayern' en ten slotte op de 2 hoofdingen met 'Gymnadenia'. Het is informatie die iedereen kan downloaden. Gezien het om grote planten gaat, ga je waarschijnlijk uitkomen op Gymnadenia splendida, volgens Dworschak een nieuwe soort (of dat door iedereen aanvaard wordt, is een andere kwestie). Daar heb je dan nog een ondersoort 'odorata', maar dat kan alleen terplaatse vastgesteld worden. Je gefotografeerde Gymnadenia's zijn ook erg veel- en dichtbloemig. Dworschak vermeldt dat nogal wat soorten en vormen ook nog een 'densiflora'vorm hebben. Misschien bedoeld om een determinatie nog wat moeilijker te maken?? Op de website van AHO worden onder 'orchideen' ook nog die verschillende soorten en vormen van Gymnadenia's besproken, voorzien van veel fotomateriaal. Troost je met de gedachte dat determineren niet het belangrijkste is, wel genieten en waarderen van al dat moois dat er staat!

Groetjes

Frans
Gebruikersavatar
Bert
Berichten: 349
Lid geworden op: di feb 17, 2009 11:11 am
Locatie: Scheulder
Contacteer:

Re: Gymnadenia ???

Bericht door Bert »

Bedankt Frans voor alle info, ik heb die twee Duitse artikelen inmiddels gedownload. Leuke materie voor de lange wintermaanden...

Je noemt G. splendida ondersoort odorata, daar heb ik deze foto van gemaakt in een botanische tuin. Delforge beschouwt dit echter gewoon als G. conopsea.

Met vriendelijke groeten, Bert.
Bijlagen
gymnadenia splendida odorata.jpg
gymnadenia splendida odorata.jpg (489.11 KiB) 6443 keer bekeken
Plaats reactie