afplaggen en verplaatsen orchideeen

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
DLGORCHIS
Berichten: 3
Lid geworden op: ma sep 09, 2013 3:13 pm

afplaggen en verplaatsen orchideeen

Bericht door DLGORCHIS »

beste mede forumleden,

voor mijn werk en studie ben ik op zoek naar een publicatie over het afplaggen en verplaatsen van orchideeenpopulaties in Nederland.
Het liefst een publicatie die de reden van verplaatsing en het wel of niet succesvol zijn van de verplaatsing beschrijven.
Ook het verplaatsen uit verschillende grondsoorten zou welkom zijn.
Dus verplaatsingen in bijvoorbeeld het kustgebied, veengebieden of bosgronden.

hopelijk bestaat er een dergelijke uitgave.

Met vriendelijke groet,

Bert
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: afplaggen en verplaatsen orchideeen

Bericht door Mark Meijrink »

Dag Bert,

naar mijn weten bestaat een dergelijke publicatie niet. De bescherming van de Nederlandse orchideeen middels de Flora & Faunawet bestaat nog niet zo lang. Voorbeeld van voor de wettelijke bescherming zijn schaars. Er is een artikel verschenen in ons voormalige journaal genaamd Eurorchis, waarin Hans Dekker het verplaatsen beschrijft van Dactylorhiza soorten (o.a. D. incarnata). Mocht je willen dan kan ik het artikel wel voor je inscannen.

Ik heb zelf ervaring met het verplaatsen van orchideeën (middels mijn werk). Hierbij werd een succes behaald van >67%. D.w.z. ik heb volwassen en jonge planten verplaatst. Van de volwassen planten (reproductieve planten -> planten die "in theorie" zouden kunnen bloeien -> volwassen planten) hebben 67% van de getransplanteerde planten het overleefd. De jonge planten waren bij de monitoring niet of moeilijk terug te vinden. Het werkelijke aantal planten dat de transplantatie overleefd heeft ligt dus nog iets hoger.

Wat betreft de methode: die ga ik hier niet beschrijven. Wel kan ik melden dat er twee opties zijn. Grootschalige met gemotoriseerd al dan niet mechanisch materiaal tegenover mankracht. Dit is afhankelijk van de groeiplaats, hoeveelheid planten, grondsoort, of de donorsite zich op een helling bevindt etc. Daarnaast spelen kosten (efficiency) natuurlijk ook een rol. Het mag logisch zijn dat voor 1 plant handkracht gebruikt wordt en voor honderden niet, mits dezelfde resultaten behaald kunnen worden.

Dan is er natuurlijk de wet. Je zult een ontheffing van de Flora & Faunawet moeten aanvragen waarin duidelijk beschreven wordt hoe je alles gaat aanpakken en wat de reden is etc. Maar dat zul je bij DLG als geen ander weten. Mijn ervaring is dat soms te snel een ontheffing verleend wordt, met name als veiligheid in het geding is. Ook vind ik dat de uitvoering vaak slecht is. Een populatie heeft vaak een zekere opbouw. Deze wordt met transplanteren niet intact gelaten. Vaak worden alleen de volwassen planten overgezet. In sommige gevallen zelfs -in voor de plant- ongunstige perioden. Er wordt daarnaast nooit aan risicospreiding gedaan. Ook is er het fenomeen opdrachtsgevers. Die realiseren zich nooit in een vroeg stadium dat planten weleens verplaatst zouden moeten worden. D.w.z. er moet a la minute getransplanteerd worden. In de ideale situatie zou je eerst andere opties willen proberen waardoor je ook weer risicospreiding kunt toepassen. Dit alles omdat de wet niet specifiek is over hoe je zoiets moet aanpakken. Verplaatsten is namelijk met een kraan een bak zand scheppen en deze ergens anders weer neerzetten. Of de planten die overleven? Dat laatste aspect wordt nooit meegenomen.

Tot slot: verplaatsen of liever gezegd transplanteren is lastig. Je kunt behaalde successen of mislukkingen niet projecteren of een andere soort. Wel zijn de nederlandse orchideeen in categorien in te delen. Dit heeft te maken met de relaties die planten hebben met schimmels. Daarover bestaan veel mysteries en fabels. Door het transplanteren van planten heb ik veel 'algemeen aangenomen opvattingen' kunnen ontkrachten.

Interessant onderwerp waarover ik nog wel een uur kan praten. Mocht je specifieke vragen hebben mail me dan even op: markmeijrink (apenstaartje) gmail.com
Gebruikersavatar
peter wijn
Berichten: 480
Lid geworden op: ma jul 11, 2011 8:12 pm

Re: afplaggen en verplaatsen orchideeen

Bericht door peter wijn »

misschien kun je de expertise wel inhuren bijvoorbeeld via het bedrijf waar Mark voor werkt.

als je voor DLG werkt, zijn er vast mogelijkheden.
succes
Plaats reactie