Excursie Duinwespenorchis

Aankondigingen van orchideeënreizen en excursies in binnen- en buitenland.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Excursie Duinwespenorchis

Bericht door Jos Lammers »

In het kader van de "WEO soort van het jaar" is het plan een excursie te houden op zondag 11 augustus in de buurt van Haarlem. De verwachting is dat een aanzienlijk deel van de populaties van Epipactis helleborine subsp neerlandica dan bloeien. Wel moet ik melden dat op een aantal groeiplaatsen de populaties dit jaar wat tegenvallen.

Het is op dit moment nog niet mogelijk een definitieve afspraak te maken omdat er toestemming gegeven moet worden door de terreinbeheerders om de gebieden buiten de paden te mogen betreden.
Daarom kan ik op dit moment alleen het voornemen melden om dan de excursie te houden. Belangstellenden kunnen de datum voorlopig reserveren. Ik hoop een definitieve aankondiging tenminste een paar dagen voor 11 augustus te kunnen maken op dit forum.

Vriendelijke groet, Jos
Gebruikersavatar
eric hartgers
Berichten: 373
Lid geworden op: wo dec 31, 2008 5:36 pm

Re: Excursie Duinwespenorchis

Bericht door eric hartgers »

Hey Jos.

Leuk, ik hou de 11e gereserveerd!
Met vriendelijke groet,

Eric Hartgers
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 606
Lid geworden op: ma mar 10, 2008 1:44 pm
Locatie: Margraten

Re: Excursie Duinwespenorchis

Bericht door Mark »

Hoi Jos,

ik ga graag mee.

gr. Mark
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1017
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Excursie Duinwespenorchis

Bericht door Michiel Janssen »

Ik heb die dag ook vrij geloof ik dus ga graag mee.
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: Excursie Duinwespenorchis

Bericht door Jos Lammers »

Beste deelnemers aan de excursie,

Het gaat door op zondag 11 augustus en er is nog plek voor deelnemers (max 10).
Wat gaan we doen. Naar 2 plekken in de Kennemerduinen en naar Koningshof. De afstanden tussen de drie plekken zijn vrij groot en we zullen ons derhalve per auto moeten verplaatsen.
We verzamelen rond 10:30u bij restaurant Parnassia in Bloemendaal aan Zee (betaald parkeren) N 52o25'02.6" O 4o33'15.7". Na een verre reis is het prettig daar een kopje koffie te nemen. Boswachter Ruud Prins gaat met ons mee naar het Kattendel, ca 15 min lopen. Daar staan de Duinwespenorchissen tussen de kruipwilg. De vallei is aan een grote verandering onderhevig omdat door een ingreep in de buitenste duinenrij stuivend zand toegelaten wordt.
We lopen terug naar de parkeerplek en rijden langs de Bloemendaalse zeeweg terug naar de ingang Koevlak van de Kennemerduinen. Ook hier betaald parkeren: N 52o23'42.8" O 4o35'34.1". We zullen daar denk ik rond 12:45u aankomen en kunnen dan ons meegebrachte boterhammetje nuttigen (misschien mag dat op het terras van het bezoekerscentrum). We lopen dan in ca 15 min naar "Voortrommel" een gemengd tertrein met kruipwilg en een zanderige (dennen)kapvlakte, daar staan de meeste Duinwespenorchissen. Een uur op die plek is zeker de moeite waard.
Tegen 15:00u rijden we naar Koningshof (10 minuten rijden, N 52o22'34.9" O 4o35'25.7"). Daar ontmoeten we boswachter Ruud Luntz en lopen in 20 min naar een mooie vindplaats. We mikken er op dat we rond 17:00u op de parkeerplaats terug zijn.

Graag hoor ik als er nog onduidelijkheden zijn. Op 11 aug kun je me mobiel bereiken op nr. 0653613616.

Vriendelijke groet
Jos
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: Excursie Duinwespenorchis

Bericht door Jos Lammers »

informatie Epipactis helleborine subsp neerlandica.
Hierbij nadere informatie van de duinwespenorchis.
Jos
Duinwespenorchis.doc
(1.81 MiB) 440 keer gedownload
Danny
Berichten: 74
Lid geworden op: ma mar 28, 2011 9:16 pm

Re: Excursie Duinwespenorchis

Bericht door Danny »

Allemaal,

Inmiddels terug van vakantie.
Ik kan helaas niet aanhaken. Erg jammer.
Maar ik wens jullie veel plezier.

groeten
Danny
Gebruikersavatar
Bert
Berichten: 348
Lid geworden op: di feb 17, 2009 11:11 am
Locatie: Scheulder
Contacteer:

Re: Excursie Duinwespenorchis

Bericht door Bert »

Beste Jos,

Helaas konden we niet naar de excursie komen. Maar dit weekend toch naar Epipactissen kunnen kijken en wel in de duinen van Schouwen (Zeeland).

Op een zanderig stuk een groep van enige tientallen wespenorchissen aangetroffen, waarvan een behoorlijk aantal in bloei. Op zich al opmerkelijk, want op Schouwen komen ze bijna nooit tot bloei, omdat ze vrijwel altijd voortijdig afgevreten worden door de konijnen.

Heb zojuist jouw uiteenzetting over de duinwespenorchis gelezen en vermoed nu dat dit ook neerlandica's zijn (ook de paarse). Is dat te bevestigen aan de hand van deze foto's?

Met vriendelijke groeten, Bert.
Bijlagen
epipactis3.JPG
epipactis3.JPG (473.14 KiB) 14243 keer bekeken
epipactis1.JPG
epipactis1.JPG (265.87 KiB) 14243 keer bekeken
epipactis2.JPG
epipactis2.JPG (359.93 KiB) 14243 keer bekeken
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1017
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Excursie Duinwespenorchis

Bericht door Michiel Janssen »

Op basis van wat ik vandaag tijdens de excursie in de Kennemerduinen en Koningshof hebben gezien (en geleerd) zou ik jouw epipactis1 overwegen als Duinwespenorchis, maar jouw epipactis2 niet want bij die staan de bladeren duidelijk verspreid over de gehele stengel en zijn de randen van de bladeren ook niet gegolfd zoals op epipactis1 wel te zien is. En epipactis1 heeft ook duidelijk de bladeren vooral onder aan de stengel en dicht op elkaar.

Bijgevoegd een foto van een Duinwespenorchis van vanmiddag in Koningshof.

Groeten,

Michiel
Bijlagen
Epipactis helleborine ssp. neerlandica - Duinwespenorchis
Epipactis helleborine ssp. neerlandica - Duinwespenorchis
IMG_1032-1_NP.JPG (259.43 KiB) 14237 keer bekeken
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: Excursie Duinwespenorchis

Bericht door Jos Lammers »

Beste Bert en Michiel,

Allereerst hebben degenen die er niet bij waren vandaag wat gemist. We hebben de Duinwespenorchissen niet alleen in allerlei verschijningsvormen mogen bewonderen (van prachtig in bloei tot afgevreten en minuscuul vegetatief), maar ook in drie heel verschillende biotopen (kruipwilg, zandige kapvlakte, grijze duinen) of haast vier, want we vonden er bij toeval ook een in de binnenduinrand onder beuken (zanderig pad). Daarnaast hebben we uitgebreid met de duinbeheerders (van PWN en Nat.monumenten) de verschillende terreinen bezocht en over hun ervaringen gesproken, waarvoor we ze zeer erkentelijk zijn.

Die verschijnigsvormen van de Duinwespenorchis leiden inderdaad soms tot verschillende opvattingen over wat de nominaatvorm is en wat de subspecies. Ik ben, wat de foto's van Bert betreft toch meer geporteerd om zijn foto 2 onder de Duinwespenorchis te scharen. Vooral vanwege de gootvormige bladeren, de gegolfde bladrand en de concentratie van de bloemen in de bovenste helft van de plant en de bladeren in de onderste helft zijn voor mij een reden om deze plant tot de Duinwespenorchis te rekenen. De Breedbladige wespenorchis heeft toch meer het afstaande meer eivormige blad wat ik niet zie op foto 2 van Bert. Ik ben het met Michiel eens dat de zeer dichte bloeiaar de indruk geeft dat er veel bracteebladeren tussen zitten en dat dat deel van de stengel meer bebladerd lijkt, maar een bracteeblad is geen stengelblad maar een blaadje dat onder elke bloem staat. Dus toch maar Duinwespenorchis ......

Nog een paar foto's van deze dag tot slot.

Vriendelijke groet
Jos
Duinwespenorchis, Kennemerduinen 10 aug 2013
Duinwespenorchis, Kennemerduinen 10 aug 2013
DSC00615-kl.jpg (143.77 KiB) 14232 keer bekeken
zoeken en fotograferen
zoeken en fotograferen
DSC00613-kl.jpg (170.91 KiB) 14232 keer bekeken
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1017
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Excursie Duinwespenorchis

Bericht door Michiel Janssen »

Nou, die heb je dan maar mooi gevonden Bert! En ook nog hele mooie exemplaren.
Gebruikersavatar
Bert
Berichten: 348
Lid geworden op: di feb 17, 2009 11:11 am
Locatie: Scheulder
Contacteer:

Re: Excursie Duinwespenorchis

Bericht door Bert »

Jos en Michiel, bedankt voor jullie reacties! Fijn dat jullie mooie excursie hebben gehad, maar daar zorgt Jos wel voor weet ik uit eigen ervaring.

Met vriendelijke groeten, Bert.
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1017
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Excursie Duinwespenorchis

Bericht door Michiel Janssen »

Het was inderdaad wederom een hele fijne excursie door interessante gebieden met interessante soorten. De eerste vindplaats van E. helleborine ssp. neerlandica (een vochtige duinvallei met een duinmeertje) deze dag wordt langzaam bedolven onder een stuifduin, dat is een beetje jammer (vooral voor het meertje denk ik). Aan de andere kant, zo'n stuifduin heeft ook wel wat.

Ook interessant was om te horen hoe spuugzat de beheerders die damherten zijn in die gebieden. Alle vegetatie lijdt onder die rotbeesten, de rijkdom in die gebieden is enorm afgenomen, een goed voorbeeld van een slechte ontwikkeling dus.
Gebruikersavatar
eric hartgers
Berichten: 373
Lid geworden op: wo dec 31, 2008 5:36 pm

Re: Excursie Duinwespenorchis

Bericht door eric hartgers »

Dag allemaal,

Jos bedankt voor het organiseren van weer een mooie excursie, heb er van genoten weer in het Kennemerland geweest te zijn. Vooral de diversiteit in biotopen waarin de Duinwespenorchis te vinden is, op zo'n kleine afstand van elkaar is bijzonder leuk te ervaren!
Bijlagen
Biotoop duinwespenorchis.jpg
Biotoop duinwespenorchis.jpg (105.27 KiB) 14201 keer bekeken
Duinwespenorchis klein.jpg
Duinwespenorchis klein.jpg (71.68 KiB) 14203 keer bekeken
Met vriendelijke groet,

Eric Hartgers
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 606
Lid geworden op: ma mar 10, 2008 1:44 pm
Locatie: Margraten

Re: Excursie Duinwespenorchis

Bericht door Mark »

Hoi,

iets later dan de rest heb ik ook nog wat foto's om te delen.

Jos, bedankt voor het organiseren van weer een prima excursie!

gr. Mark
Bijlagen
11082013-IMG_3436.jpg
11082013-IMG_3436.jpg (596.14 KiB) 14174 keer bekeken
11082013-IMG_3381.jpg
11082013-IMG_3381.jpg (435.76 KiB) 14174 keer bekeken
11082013-IMG_3330.jpg
11082013-IMG_3330.jpg (310.62 KiB) 14174 keer bekeken
11082013-IMG_3385.jpg
11082013-IMG_3385.jpg (585.13 KiB) 14174 keer bekeken
11082013-IMG_3347.jpg
11082013-IMG_3347.jpg (264.68 KiB) 14174 keer bekeken
Plaats reactie