vragen

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Maarten
Berichten: 6
Lid geworden op: do jan 24, 2008 11:01 pm

vragen

Bericht door Maarten »

N.a.v van een website die ik heb http://home.planet.nl/~vand8078/ wil ik weten of iemand mij kan helpen met de volgende vragen:

Waarom heet Hondskruid (Anacamptis piramidalis) Hondskruis?
Waarom heet de Muggenorchis (Gymnadenia conopsea) Muggenorchis?
Is de Keverorchis (Listrera ovata) echt vernoemd naar Martin Lister?
En is er één soort kevers die deze orchis aantrekt?
Kan iemand mij vertellen waar de naam Goodyera vandaan komt (Goodyera repens/Dennenorchis)?

Hopelijk lukt het, alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: vragen

Bericht door Mark Meijrink »

Bedoel je daarmee de Nederlandse naam of Wetenschappelijke? Van de wetenschappelijke heb ik veel gegevens voor je. Bv bijschriften van 'De Flora van Nederland, van Dr. C.A.J.A. Oudemans 1859-1862, Verklaring Ned. naam Handekenskruid (Dactylorhiza) verder bijna alle wet. namen.

Naar mijn weten is de Grote keverorchis niet genoemd naar de eerder genoemde persoon en wordt door veel meer insecten bestoven, wepsen en kevers
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: vragen

Bericht door Mark Meijrink »

Ik heb je website ook gelijk even bekeken. Leuk idee!

Alleen de Vliegenorchis / Ophrys insectifera trekt geen Vliegen aan. Vroeger .....veel vroeger rond 1859-1862 heette deze planten Ophrys muscifera, waar muscifera letterlijk vliegdragend betekend. Dit omdat men toen in de veronderstelling was dat de planten bestoven werden door vliegen. Onderzoek heeft uitgewezen dat graafwespsoorten als bestuiver optreden. Daarom heeft men de naam verandert in insectifera wat staat voor: de bloemen vertonen gelijkenis met insecten(vliegen).
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: vragen

Bericht door Mark Meijrink »

Even gezocht,
Goodyera is named after J. Goodyer English botanist (1592-1664)
Orchids of Europe, North Africa and the Middel East, P Delforge
Maarten
Berichten: 6
Lid geworden op: do jan 24, 2008 11:01 pm

Re: vragen

Bericht door Maarten »

Ik ben al erg blij met de tot nu toe gekregen antwoorden (en de bezoeken aan mijn website!!). Ik ga het één en ander meteen verwerken.
Met Hondkruid bedoel ik de Nederlandse naam. De verklaring van de wetenschappelijke naam weet ik al.
Eén vraag was ik nog vergeten. Waar komt de naam Dactylorhiza (Meiprchis) vandaan?
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: vragen

Bericht door Mark Meijrink »

Dactylorhiza = Handekenskruid

de wetenschappelijke naam is hiervan afgeleid daktylos = vinger en rhiza = wortel. Dus vingervormige wortelknol tegenover de twee eivormige wortelknollen van het Standelkruid (Orchis). Ik neem aan dat je met Meiorchis de Brede orchis bedoeld. Meiorchis is een oude naam die in de recentere flora's niet meer wordt gebruikt. En heeft betrekking op de bloeitijd, namelijk Mei. In het latijns Dactylorhiza majalis = waarvan majalis betekend, 'plant bloeit in de maand Mei
Maarten
Berichten: 6
Lid geworden op: do jan 24, 2008 11:01 pm

Re: vragen

Bericht door Maarten »

Wordt bij Brede Orchis bedoeld brede bladeren.
En weet iemand misschien waar ik Griekse woorden (niet oud Grieks want dat kan ik niet lezen) kan vertalen naar het Nederlands?
J. Essink

Re: vragen

Bericht door J. Essink »

Ik kan je alleen aangeven dat er een zakwoordenboek "Nieuwgrieks naar het Nederlands bestaat" en dus ook andersom
van K. Imbrechts isbn 9003913250 alleen wat wij bezitten is van 1981, misschien nieuwere uitgave.

Er zullen natuurlijk bureau's zijn die vertalingen kunnen maken.

groeten,

Jan Essink
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: vragen

Bericht door Mark Meijrink »

Maarten,

De naam Brede orchis is idd afgeleidt van de breedte van het blad.

Gr Mark
Maarten
Berichten: 6
Lid geworden op: do jan 24, 2008 11:01 pm

Re: vragen

Bericht door Maarten »

Ik ben erg blij met de uitleg van de naam Dactylorhiza. Heeft iemand fotomateriaal van die wortelknollen ter verduidelijking op mijn site. Speenkruid durf ik wil op te graven maar een Orchis is natuurlijk een ander verhaal (beschermt!!).
Weet echt niemand het antwoord op mij vraag over Hondskruid?
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: vragen

Bericht door Mark Meijrink »

Bedoel je foto / illustratie van Orchis of Dactylorhiza? Ik heb namelijk beide voor je. Dan scan ik even een foto / illustratie uit een boek.

M.v.gr Mark
Maarten
Berichten: 6
Lid geworden op: do jan 24, 2008 11:01 pm

Re: vragen

Bericht door Maarten »

Ik heb natuurlijk liever een foto (past beter bij mijn site) maar os dat mogelijk is?

Vr. gr. Maarten
Plaats reactie