Graag hulp bij orchideeën Georgie en Griekenland

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Ragnarok

Graag hulp bij orchideeën Georgie en Griekenland

Bericht door Ragnarok »

Hallo iedereen!

Dit is mijn eerste post hier dus als er dingen anders moeten, hoor ik het graag! Ik ben onlangs op reis geweest in Georgië en heb daar flink wat orchideeën gezien! Een aantal heb ik snel kunnen determineren, maar over sommige twijfel ik nog, ook omdat ik zelf niet over literatuur beschik (van die regio, zoals D. euxina en D. urvilleana) . Hier wat links naar foto's van de planten waar ik wat hulp bij zou kunnen gebruiken. Sorry als het steeds dezelfde soort is (ik heb nog meer foto's...)

Alle foto's van Georgie zijn genomen tussen 25 juni en 14 juliu (Borjomi -> Svaneti -> Lagodekhi). De twee Griekse zijn van 9 april dit jaar.

1) ??? alpenweide Lagodekhi (noordoost Georgie); minstens 2000m boven zeeniveau
Afbeelding

2) Dactylorhiza ??? moerassige alpenweide Lagodekhi (noordoost Georgie); minstens 2000m
Afbeelding

3) Epipactis helleborine? Loofbos Lagodekhi (noordoost Georgie); minstens 500m
Afbeelding

4) Orchis mascula? alpenweide Lagodekhi (noordoost Georgie); minstens 2000m
Afbeelding

5) Dactylorhiza fuchsii? Naaldbos Svaneti (noordwest Georgie); minstens 1500m
Afbeelding

6) Dactylorhiza ??? (geen vlekken op bladeren) alpenweide Svaneti (noordwest Georgie); minstens 2000m
Afbeelding

7) Dactylorhiza ??? (vlekken op bladeren, puntige middenlob) boomgrens Svaneti (noordwest Georgie); minstens 1800m
Afbeelding

8) Dactylorhiza ??? (zelfde as 7?) boomgrens Svaneti (noordwest Georgie); minstens 1800m
Afbeelding

9) Dactylorhiza ??? (vlekken op bladeren, 3 lobben) alpenweide Borjomi (centraal Georgie); minstens 2000m
Afbeelding

10) Dactylorhiza ??? (geen vlekken op bladeren, 1 lob) alpenweide Borjomi (centraal Georgie); minstens 2000m
Afbeelding

11) Dactylorhiza ??? alpenweide Borjomi (centraal Georgie); minstens 2000m
Afbeelding

12) Platanthera bifolia? Boomgrens Svaneti (noordwest Georgie); minstens 1800m
Afbeelding

Dan nog twee uit Griekenland:
13) Ophrys ??? Ymittos (berg naast Athene) op een open/ bestruikte helling met dennen.
Afbeelding

13) Ophrys ??? Ymittos (berg naast Athene) op een open/ bestruikte helling met dennen.
Afbeelding

Bedankt!
Laatst gewijzigd door Ragnarok op ma jul 22, 2013 11:58 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Jan Essink

Re: Graag hulp bij orchideeën Georgie en Griekenland

Bericht door Jan Essink »

maar nu de foto's nog.
Jos Lammers geeft aan hoe het moet
je moet de foto's apart laden, voordat je je bericht bevestigd.

dus bij Bijlage toevoegen,
Bestandsnaam "bladeren", en fotobestand 'openen',
let op: dan - per foto - klikken op "Bestand toevoegen" (na eventueel nog wat "opmerkingen bij bestand" toevoegen).

De eerste foto die je laadt wordt onderaan geplaatst.

misschien even eerst het voorbeeld bekijken.
succes
oh ja, er zijn eisen aan de afmetingen, maximaal 800x800 pixels meen ik

groet,
Jan
Ragnarok

Bericht door Ragnarok »

Beste Jan,

De foto's kan je zien door op de nummers (=link) te klikken. Dit leek mij persoonlijk overzichtelijker dan 14 foto's onder elkaar te zetten. Ik kan dit uiteraard als nog doen als dat wordt geprefereerd...
Jan Essink

waar Griekenland?

Ik zal eens kijken in het Turkse boek (Turkse taal) van de Orchideeën van Turkije van Kreutz of ik iets vind.
Ragnarok

Bericht door Ragnarok »

Ymittos, een berg naast Athene.

Bedankt!
orchforummaster
Site Admin

Bericht door orchforummaster »

Beste ???

het is inderdaad "digitaal" netter om de foto's middels een link te plaatsen i.p.v. te uploaden hier op de site. Uploaden zoals Jan stelt is zeker niet verplicht. Maar je jouw foto's ook via de BB-code tonen wanneer je ze op een andere website hebt staan.

Kijk ik heb er al een voor je geplaatst in dit bericht

Afbeelding

Hoe werkt dat

Klik op de "Img" knop en plaats de link

of type

Code: Selecteer alles

[img][/img]
en plaats de link direct achter [img]

Succes en welkom op het forum!
peter wijn

Bericht door peter wijn »

naast een preciezer 'waar' ook graag een 'wanneer' :)
en liefst die fijne [ img ] dingen, want voorlopig gaan alle externe links gelijk de site af, en moet je dus zo wijs zijn rechts te klikken. mijn eigen ervaring is dat je best per te determineren orchidee(soort) éen forumitem aanmaakt. Anders wordt het een ratjetoe, of sneeuwt een van de bloemen onder in de aandacht voor de andere.

nummer één heeft iets weg van een heilige orchis (variant of ondersoort wantsenorchis), maar dan dus wel erg afwijkende liptekening, en zo op eerste gezicht ook bracteeën afwijkend. (OEF, inderdaad nogal er naast ;) ).

kan nummer twee een rietorchis zijn? uh, aan het cylindrische spoor te zien niet... nu ja, het is ook wel erg ver weg.

drie epipactis, ja, helleborine vrij zeker niet.

vier zou ik ook zeggen.
vijf zou ik ook zeggen, maar wel een beetje twijfel over het aanzien van de bloem. (gelet op mijn beperkte ervaring moet je al mijn determinatiehulp met een korrel zout nemen).

tien en elf komen in west-europa niet voor lijkt me, lijkt me dezelfde: heeft iets prachtigs. Als je vanuit die planten naar zes - negen gaat kijken, dan uh, weet ik het niet.

twaalf lijkt me Platanthera chlorantha bergnachtorchis, van wege de wijkende uh, pollendingessen.

De twee grieken lijken me dezelfde soort. Daar durf ik niks over te roepen behalve dat ik het voor mijn gemak tot de scolopax-groep reken. Of die formeel gedefinieerd is weet ik niet.

leuk.
veel reacties gewenst.
Laatst gewijzigd door peter wijn op wo jul 24, 2013 3:01 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Ragnarok

Bericht door Ragnarok »

Bedankt voor jullie reacties tot dusver :)

Op verzoek heb ik mijn eerste post dus aangepast en staan de foto's er nu in. De reden dat ik niet meer informatie gaf over waar en wanneer was omdat ik niet zeker wist hoe specifiek je mocht zijn (een van de regels op dit forum, zag ik).

Peter, de reden dat ik bij nummer 3 E. helleborine dacht, was omdat iets hogerop in hetzelfde bos, ik een aantal van deze tegenkwam (zie foto, dat is hem toch wel of ook niet? hij oogt wat schraal t.o.v. die ik in Nederland gezien heb).

EDIT: bij nader inzien lijkt me de Epipactis leptochila beter!
Bijlagen
epi.jpg
epi.jpg (80.24 KiB) 16535 keer bekeken
Michiel Janssen
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Michiel Janssen »

De bloemen van deze Epipactis zijn veel te bleek voor E. helleborine. Ik zou zo 1-2-3 eerder denken aan bijv. E. persica of E. viridiflora.
Edit: E. leptochila (var. neglecta) is inderdaad ook bleek en wijdverspreid over het noordelijk halfrond.
Ragnarok

Bericht door Ragnarok »

Bedankt M. Janssen! E. persica ziet er idd ook zeer mogelijk uit...

En wat dacht je van E. muelleri?

Denk je trouwens dat beide foto's (nummer 3 en de bijlage dus) dezelfde soort zijn? Of is dat niet te zeggen?
peter wijn

Bericht door peter wijn »

de lip vd beide epipactissen die je toont, is behoorlijk verschillend tov elkaar.
Michiel Janssen
Site Admin
Contacteer:

E. muelleri is een soort van Centraal- en West-Europa dus op grond daarvan uit te sluiten. Over die andere Epipactis durf ik nog niets zeggen.

Groeten,

Michiel
Jan Essink

griekenland, ik hou het op Ophrys oestrifera
Michiel Janssen
Site Admin
Contacteer:

Misschien is deze pagina nog van enig nut (de groep van Ophrys oestrifera bevat tien soorten staat er).
http://www.greekorchids.gr/Op_bicornis.htm
Jan Essink

weet ik, maar de foto's geven net niet genoeg beeld om er iets zinnigs dan oestrifera van te maken, maar ik zal ze eens doorsturen naar Zissis Antonopoulos.

Wat te denken van die Epipactis. de bloemen doen mij erg op E. pontica lijken, nr 12 op P. chlorantha, nr 1 waarschijnlijk D. euxinia var. markowitschii.
Heb je behalve de beschrijving van de bladeren ook opnames van de hele planten, help vaak met de determinatie

Jan
Plaats reactie