Herminium excursie Lauwersmeer en Schiermonnikoog

Aankondigingen van orchideeënreizen en excursies in binnen- en buitenland.

Moderator: Michiel Janssen

Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: Herminium excursie Lauwersmeer en Schiermonnikoog

Bericht door Jos Lammers »

Dag Jan,

Het is inderdaad de bedoeling op Schiermonnikoog een 'inventarisatie' te doen. In dit geval is het eigenlijk meer zoeken naar het eventueel nog voorkomen van Herminium. Mochten we iets vinden dan is het inderdaad tellen en coordinaten inmeten.
In de Lauwersmeer is dan inmiddels geinventariseerd en bezoeken we de bekende groeiplaatsen o.l.v. een gids.

Groet, Jos
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: Herminium excursie Lauwersmeer en Schiermonnikoog

Bericht door Mark Meijrink »

Dag allen,

Het was handiger geweest als Jos vooraf goed had vermeldt dar het een INVENTARISATIE- excursie is en géén fotografie excursie om de soort van je lijstje te strepen. Er is juist besloten om zo laat te gaan omdat, zoals Hans geheel terecht aan geeft Honingorchis best lang bloeit. Bloeiende planten eind juli zijn geen uitzondering. Wel dient opgemerkt te worden dat, als we planten vinden ze ver heen zijn. Dit is met opzet omdat ze dan ook makkelijker te spotten zijn. Daarnaast zoekt iedereen eind juni, wat ook weleens een oorzaak is waarom er nooit meer iets is gevonden. In Lauwrrsmeers zullen zeker planten in bloei staan, maar ook hier is beperkte ruimte voor fotograferen. De insteek is om een (zoek)beeld te krijgen van

1. De standplaats
2. De vegetatie
3. De plant zelf (hij is kleiner dan je denkt)

Persoonlijk vind ik het vervelend wanneer mensen af dreigen te haken wanneer duidelijk wordt dat er mogelijk niks te fotograferen is. Die is er wel degelijk maar id slechts een bijkomstigheid. In 2004 zijn de laatste planten op Schiermonnikoog gezien. Volgens de huidige stand is de soort hier dus uitgestorven. Wij hebben hoop de soort toch nog te vinden. Zoniet hebben we alsnog een leuk weekend, en ook de Duinmuggenorchis is een leuke bijkomstigheid, ook om te fotograferen.

Mvgr Mark
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: Herminium excursie Lauwersmeer en Schiermonnikoog

Bericht door Jos Lammers »

Beste Mark ,

Je toelichting kon je deels ook vinden in mijn bericht van 11 maart j.l. betreffende de bedoeling van de excursie.

Groet, Jos
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1018
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Herminium excursie Lauwersmeer en Schiermonnikoog

Bericht door Michiel Janssen »

Hoi Mark,

Dat het geen fotografie weekend is, vind ik ook helemaal niet erg. Maar ik verenig graag het nuttige met het aangename, zeker voor de Honingorchis die in Nederland slechts zeer lokaal voorkomt. Het nuttige van dit weekend is me duidelijk en het aangename zit 'm voor mij o.a. in het fotograferen. Dat hoeft geen uren te duren, gewoon even goed er voor gaan zitten/liggen en klik klik klik, klaar (hoop ik). Bovendien denk ik dat juist wanneer mensen het nuttige met het aangename kunnen verenigen (voor sommigen is het nuttige hetzelfde als het aangename), ze eerder geneigd zijn aan zulke activiteiten deel te nemen. Niets menselijks is ons vreemd, toch?

Groeten,

Michiel
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: Herminium excursie Lauwersmeer en Schiermonnikoog

Bericht door Mark Meijrink »

M. Janssen schreef:Hoi Mark,

Dat het geen fotografie weekend is, vind ik ook helemaal niet erg. Maar ik verenig graag het nuttige met het aangename, zeker voor de Honingorchis die in Nederland slechts zeer lokaal voorkomt. Het nuttige van dit weekend is me duidelijk en het aangename zit 'm voor mij o.a. in het fotograferen. Dat hoeft geen uren te duren, gewoon even goed er voor gaan zitten/liggen en klik klik klik, klaar (hoop ik). Bovendien denk ik dat juist wanneer mensen het nuttige met het aangename kunnen verenigen (voor sommigen is het nuttige hetzelfde als het aangename), ze eerder geneigd zijn aan zulke activiteiten deel te nemen. Niets menselijks is ons vreemd, toch?

Groeten,

Michiel
Dag Michiel,

ik deel je mening sterker nog uit bovenstaande opmerking van mij geef ik dat aan. Mijn punt is dat ik graag vooraf naar excursiedeelnemers helder communiceer wat we gaan doen tijdens de excursie. Vorig jaar hebben we een inventarisatie excursie gehouden op de Dolsberg. We zijn vooraf op de Laamhei geweest waar 50-60 Vliegenorchissen in bloei stonden. Dit voor het zoekbeeld, om te fotograferen erct. Het nuttige met het aangename verenigen. Ik wil niet dat er dus misverstanden ontstaan omtrent de excursie, die in eerste instantie niet als inventarisatie excursie aangemeld stond. Sterker nog, de excursie is op mijn verzoek verplaats van weekend 14 juli naar 21 omdat dan de Duinmuggenorchis ook in bloei stond, en, indien we dus niks vinden op Schier alsnog Duinmuggenorchis kunnen bekijken en fotograferen. Dus ook hierin is voorzien!

M.v.gr. Mark
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1018
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Herminium excursie Lauwersmeer en Schiermonnikoog

Bericht door Michiel Janssen »

Inderdaad, je hebt gelijk Mark. We zitten op dezelfde lijn.

Groeten,

Michiel
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: Herminium excursie Lauwersmeer en Schiermonnikoog

Bericht door Jos Lammers »

Inmiddels heb ik nadere bijzonderheden over de excursie naar de tot nu toe aangemelde deelnemers verzonden. Er kunnen nog extra 4 deelnemers mee. Graag spoedig aanmelden.

Vriendelijke groet
Jos
Menko
Berichten: 120
Lid geworden op: ma jun 11, 2007 10:43 pm
Locatie: Drachten
Contacteer:

Re: Herminium excursie Lauwersmeer en Schiermonnikoog

Bericht door Menko »

Hallo Mensen,


Graag ga ik mee.
Mailen kan naar menko87@gmail.com
H. Vosman
Berichten: 85
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 4:53 pm

Re: Herminium excursie Lauwersmeer en Schiermonnikoog

Bericht door H. Vosman »

Hallo Jos, Heb je mijn mail van 16-5 nog ontvangen? Kan ik de 20e erbij zijn? Ik ga niet mee naar Schiermonnikoog.
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: Herminium excursie Lauwersmeer en Schiermonnikoog

Bericht door Jos Lammers »

Menko en Hans,

Ik heb details over de excursie per email aan jullie verzonden.

Groet, Jos
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1018
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Herminium excursie Lauwersmeer en Schiermonnikoog

Bericht door Michiel Janssen »

Hallo Jos,

Is het nodig om een e-ticket te kopen of is reserveren niet nodig?

Groeten,

Michiel
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: Herminium excursie Lauwersmeer en Schiermonnikoog

Bericht door Jos Lammers »

Michiel,

Ik heb een e-ticket voor de veerboot gekocht. Het bespaart wachttijd dat is alles.
Groet, Jos
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1018
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Herminium excursie Lauwersmeer en Schiermonnikoog

Bericht door Michiel Janssen »

Ok, goed idee dan. Een overnachting regelen in een hotel lijkt onmogelijk komend weekend, niet zo gek vanwege het goede weer. Bovendien vertelde een hoteleigenaar dat er vrijwel niets beschikbaar is voor alleen zaterdagnacht maar dat de vrijdag ook moet worden geboekt. Morgen maar eens kijken of ik nog ergens met een tentje terecht kan. Of zal ik gewoon ergens tussen de duinmuggenorchissen gaan liggen? ;-)
Gebruikersavatar
eric hartgers
Berichten: 373
Lid geworden op: wo dec 31, 2008 5:36 pm

Re: Herminium excursie Lauwersmeer en Schiermonnikoog

Bericht door eric hartgers »

Hey Michiel,
Ik heb gisteren ook een e-ticket geregeld, wel zo gemakkelijk.
Doe dat eigenlijk standaard als ik naar de waddeneilanden ga. Scheelt soms een hoop tijd, zeker als het wat drukker is.

Succes met het vinden van een slaapplek; tot zaterdag!
Met vriendelijke groet,

Eric Hartgers
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: Herminium excursie Lauwersmeer en Schiermonnikoog

Bericht door Jos Lammers »

Hoi Michiel,

Er is een camping en het zou kunnen dat Mark Meijrink daar ook verblijft. neem eens contact met hem op.

Groet, Jos
Plaats reactie