Serapias lingua, vomeracea?
Moderator: Michiel Janssen
- peter wijn
Serapias lingua, vomeracea?
Hi,
In Corsica, bij Bonifacio trof ik Michel. We hebben samen gefotografeerd, ondertussen lagen de kinderen gezamenlijk in het verwarmde zwembad.
Hij kwam met deze aanzetten, 30 april 2013, Serapias met uiterlijk vd plant en de aar een beetje overeenkomsten met lingua en qua lip meer vomeracea.
(De cordigeras, linguas en parvifloras bloeiden volop. Zelf heb ik geen vomeracea gezien (of gezocht).)
Wat denken jullie?
In Corsica, bij Bonifacio trof ik Michel. We hebben samen gefotografeerd, ondertussen lagen de kinderen gezamenlijk in het verwarmde zwembad.
Hij kwam met deze aanzetten, 30 april 2013, Serapias met uiterlijk vd plant en de aar een beetje overeenkomsten met lingua en qua lip meer vomeracea.
(De cordigeras, linguas en parvifloras bloeiden volop. Zelf heb ik geen vomeracea gezien (of gezocht).)
Wat denken jullie?
- Bijlagen
-
- serapias 2.jpg (64.85 KiB) 15695 keer bekeken
-
- serapias 1.jpg (70.92 KiB) 15695 keer bekeken
-
Jan Essink
Re: Serapias lingua, vomeracea?
S. lingua is duidelijk te herkennen. Als je in de lip kijkt dan zie je een gedeelde "koffieboon". Ook staat S. lingua nooit alleen omdat hij zich middels wortelstokken vermeerderd.
- peter wijn
ik zie geen boon, geen lingua dus
(of ie alleen stond weet ik niet)
ik vind het een erg a-typisch beeld voor vomeracea.
parviflora doet het niet, laat staan cordigera
(of ie alleen stond weet ik niet)
ik vind het een erg a-typisch beeld voor vomeracea.
parviflora doet het niet, laat staan cordigera
Eerste indruk is voor mij toch lingua. Om de "koffieboontjes" te zien moet je van hoger af in de keel kijken, die liggen nu verborgen achter de lipharen.
Groet,
Ton
Ton
- Michiel Janssen
- Site Admin
- Contacteer:
En laat S. lingua nu net geen noemenswaardige beharing hebben aan de basis van de lip, toch? Ik vind 'm het meest lijken op S. vomeracea. Eigenlijk het allermeest op S. levantina maar die komt niet voor op Corsica volgens Delforge.
-
Jan Essink
Ben het met Michiel eens dat het S. vomeracea moet zijn.
S. levantina komt in Turkije en Israel voor. Op Corsica komt ook S. olbia voor maar die ziet er toch anders uit.
Jan
S. levantina komt in Turkije en Israel voor. Op Corsica komt ook S. olbia voor maar die ziet er toch anders uit.
Jan
- peter wijn
dank
soms zijn de linguas ook zonder boon evident
soms zijn de linguas ook zonder boon evident
- Bijlagen
-
- PW20130428_125500(001).jpg (114.36 KiB) 15634 keer bekeken
-
- PW20130505_152034.jpg (189.33 KiB) 15634 keer bekeken
- M.H. Schot
De eerste foto's van Peter zijn naar mijn idee geen lingua's. De beharing, de lipvorm en lipstand komen niet overeen.
In eerste instantie dacht ik aan olbia, maar die heeft zeer donkere beharing.
Vomeracea blijft dan over, zoals Jan al aangeeft. Of evt. bergonii, maar dat is op Corsica niet waarschijnlijk.
In eerste instantie dacht ik aan olbia, maar die heeft zeer donkere beharing.
Vomeracea blijft dan over, zoals Jan al aangeeft. Of evt. bergonii, maar dat is op Corsica niet waarschijnlijk.
Rien Schot
rien.schot@mail.com
rien.schot@mail.com
-
Jan Essink
ze hebben altijd die knobbel, steek je hoofd er maar eens in dan zie je het beter
sterkte daarmee,
Jan
sterkte daarmee,
Jan
- peter wijn
overigens meen ik linksonder het fototje waarop de plantjes ietswat schouder aan schouder staan zo'n zwarte erwt te zien.
allen dank voor de sleutels (speciaal aan Jan) en het draaien er aan.
is het eigenlijk mogelijk dat deze planten hybriden vormen? en hoe zou dit er dan uitzien?
Geinig om de kleurverschillen te zien, dankzij Jan snap ik nu hoe het komt dat vrij dicht bij elkaar hele zwerm ene kleursetting naast een hele zwerm andere kleursetting staat.
Hieronder de eerste die ik zag op de camping. Gevoelsmatig de helft van alle bloemenfoto's is trouwens op de camping gemaakt.
allen dank voor de sleutels (speciaal aan Jan) en het draaien er aan.
is het eigenlijk mogelijk dat deze planten hybriden vormen? en hoe zou dit er dan uitzien?
Geinig om de kleurverschillen te zien, dankzij Jan snap ik nu hoe het komt dat vrij dicht bij elkaar hele zwerm ene kleursetting naast een hele zwerm andere kleursetting staat.
Hieronder de eerste die ik zag op de camping. Gevoelsmatig de helft van alle bloemenfoto's is trouwens op de camping gemaakt.
- Bijlagen
-
- PW20130428_123447.jpg (105.3 KiB) 15604 keer bekeken
- Michiel Janssen
- Site Admin
- Contacteer:
In Doñana (Spanje) kwam ik dan weer een andere kleurextreem tegen in april. En ook die zagen er allemaal zo uit daar. Ik snap nu ook waarom. ;-)

-
Jan Essink
Wij hebben op Corsica verschillende hybriden met S. lingua gevonden.
t.w.
lingua x olbia
lingua x parviflora
lingua x cordigera
lingua x neglecta
helaas heb ik geen foto's voorhanden
gr.
Jan
t.w.
lingua x olbia
lingua x parviflora
lingua x cordigera
lingua x neglecta
helaas heb ik geen foto's voorhanden
gr.
Jan
Hai Peter,
Was dit jaar ook op Corsica en vond op 11 april 2013 in de buurt van Bonifacio, nl. ter hoogte van Piantarella in een wegberm verschillende soorten serapias.
serapias lingua (inderdaad altijd in kluitjes en uiteraard met koffieboon), zo´n 20 stuks
serapias vomeracea (heb ik alleen hier gevonden), ongeveer 7 stuks
en een exemplaar met de hoogte van een vomeracea maar met minder beharing, wel de koffieboon maar niet de adering in de lip die je bij de lingua ziet
Het blijft allemaal erg lastig, maar vomeracea zou ik niet zomaar uitsluiten voor de overigens prachtige omgeving waar je zocht.
groet en succes, Leo
Was dit jaar ook op Corsica en vond op 11 april 2013 in de buurt van Bonifacio, nl. ter hoogte van Piantarella in een wegberm verschillende soorten serapias.
serapias lingua (inderdaad altijd in kluitjes en uiteraard met koffieboon), zo´n 20 stuks
serapias vomeracea (heb ik alleen hier gevonden), ongeveer 7 stuks
en een exemplaar met de hoogte van een vomeracea maar met minder beharing, wel de koffieboon maar niet de adering in de lip die je bij de lingua ziet
Het blijft allemaal erg lastig, maar vomeracea zou ik niet zomaar uitsluiten voor de overigens prachtige omgeving waar je zocht.
groet en succes, Leo
- Bijlagen
-
- serapias spec.jpg (425.21 KiB) 15415 keer bekeken
-
- serapias vomeracea.jpg (454.24 KiB) 15415 keer bekeken
-
- serapias lingua.jpg (621.43 KiB) 15415 keer bekeken
- peter wijn
Hee leuk.
mag ik deze alledrie nogal atypisch vinden?
ik zou bij alle drie denken aan kruisingen, mede afgaand op de informatie die je er bij geeft. Bij de onderste denk ik - onwetenschappelijk - aan bijmenging met cordigera, puur vanweg de brede lip (misschien door een groothoeklens? verderop rechts zien ze er gewoon uit).
Wel erg vroeg voor serapias. Mooi straatje daar niet? Mijn waarnemingen zijn voor een flink deel op de camping aan dezelfde weg. Waar Michel - de eerste foto's - deze waarneming precies deed weet ik niet.
Ik neem aan dat er toen erg veel vlinderorchissen stonden, want ik heb daar aardig wat uitgebloeide exemplaren gezien (later hogerop het eiland gelukkig ook nog een en ander. ik heb de indruk dat iets van 200m al een week in bloeitijd scheelt?).
mag ik deze alledrie nogal atypisch vinden?
ik zou bij alle drie denken aan kruisingen, mede afgaand op de informatie die je er bij geeft. Bij de onderste denk ik - onwetenschappelijk - aan bijmenging met cordigera, puur vanweg de brede lip (misschien door een groothoeklens? verderop rechts zien ze er gewoon uit).
Wel erg vroeg voor serapias. Mooi straatje daar niet? Mijn waarnemingen zijn voor een flink deel op de camping aan dezelfde weg. Waar Michel - de eerste foto's - deze waarneming precies deed weet ik niet.
Ik neem aan dat er toen erg veel vlinderorchissen stonden, want ik heb daar aardig wat uitgebloeide exemplaren gezien (later hogerop het eiland gelukkig ook nog een en ander. ik heb de indruk dat iets van 200m al een week in bloeitijd scheelt?).
- Michiel Janssen
- Site Admin
- Contacteer:
Toch, al plaatjes kijkend op internet kom ik wel meer planten met zulke brede lippen tegen, bijvoorbeeld deze (met zeer opzichtige koffieboon):

Foto (embedded) is afkomstig van: http://www.pharmanatur.com/Toscane/Sera ... lingua.htm
Foto (embedded) is afkomstig van: http://www.pharmanatur.com/Toscane/Sera ... lingua.htm
Laatst gewijzigd door Michiel Janssen op wo okt 16, 2013 5:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.