Rare jongens uit Noord-Spanje (mei 2013)

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1019
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Rare jongens uit Noord-Spanje (mei 2013)

Bericht door Michiel Janssen »

De laatste twee weken van mei was ik in Noord-Spanje in Catalonië, La Rioja en de provincies Álava en Burgos. Ik kwam er o.a. onderstaande rariteiten tegen. Misschien kunnen jullie helpen met de juiste benamingen. Natuurlijk zal ik ook een verslag maken voor het VPA.

Groeten,

Michiel
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1019
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Rare jongens uit Noord-Spanje (mei 2013)

Bericht door Michiel Janssen »

Deze Ophrys scolopax kwam ik tegen op een strook die enkele jaren geleden was gerooid voor het plaatsen van electriciteitsmasten. Er stonden twee planten met dit soort bloemen (tussen de vele normale O. scolopax planten). Van Ophrys apifera heb ik gezien dat er een var. trollii is waarvan sommige foto's wel een beetje lijken op deze. Is dit misschien O. scolopax var. trollii of bestaat die niet en is het gewoon een lusus?
Bijlagen
Ophrys scolopax var. trollii?
Ophrys scolopax var. trollii?
IMG_9957-1_WEO.JPG (250.68 KiB) 10649 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Michiel Janssen op wo jun 05, 2013 12:07 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1019
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Rare jongens uit Noord-Spanje (mei 2013)

Bericht door Michiel Janssen »

Deze drievoudige lusus van Ophrys catalaunica vonden ook de leden van het AOC (Associació Orquidològica de Catalunya) toch wel bijzonder.
Bijlagen
Ophrys catalaunica lusus
Ophrys catalaunica lusus
IMG_9870-1_WEO.JPG (301.07 KiB) 10648 keer bekeken
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1019
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Rare jongens uit Noord-Spanje (mei 2013)

Bericht door Michiel Janssen »

Inmiddels bevestigd uit Spanje als inderdaad hoogstwaarschijnlijk Ophrys catalaunica x Ophrys scolopax = Ophrys x olostensis.
Bijlagen
Ophrys catalaunica x Ophrys scolopax = Ophrys x olostensis
Ophrys catalaunica x Ophrys scolopax = Ophrys x olostensis
IMG_9917-1_WEO.JPG (265.48 KiB) 10647 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Michiel Janssen op do aug 08, 2013 11:43 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1019
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Rare jongens uit Noord-Spanje (mei 2013)

Bericht door Michiel Janssen »

Deze stond in Álava in een stuk droog grasland langs de weg (de kleur was in het echt iets meer richting paars). Hier stonden ook O. purpurea (bloei), A. anthropophora (bloei), O. militaris (net in bloei) en O. sphegodes s.l. Ik heb gekeken of het misschien niet O. simia zou kunnen zijn, maar op basis van de zeer korte spoor zichtbaar bij de meest rechte bloem, heb ik die uitgesloten. A. anthropophora heeft geen spoor, wat mijns inziens zou kunnen verklaren waarom bij deze veronderstelde hybride de spoor zo klein is.
Bijlagen
Aceras anthropophora x Orchis militaris = Orchis xspurium
Aceras anthropophora x Orchis militaris = Orchis xspurium
IMG_0122-1_WEO.JPG (285.85 KiB) 10647 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Michiel Janssen op wo jun 05, 2013 4:57 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1019
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Rare jongens uit Noord-Spanje (mei 2013)

Bericht door Michiel Janssen »

Delforge schrijft dat meldingen van Ophrys aveyronensis uit Noord-Spanje afkomstig zijn van niet stabiele hybriden tussen andere soorten uit de groep maar in Spanje maken ze toch vaak melding van het voorkomen van O. aveyronensis in o.a. La Rioja. Deze plant trof ik samen met een aantal vergelijkbare aan ten noordoosten van Logroño en ik vermoed dat het misschien wel eens kan gaan om zo'n veronderstelde O. aveyronensis. Wat denken jullie?
Bijlagen
Ophrys aveyronensis?
Ophrys aveyronensis?
IMG_0487-1_WEO.JPG (257.99 KiB) 10644 keer bekeken
Gebruikersavatar
peter wijn
Berichten: 480
Lid geworden op: ma jul 11, 2011 8:12 pm

Re: Rare jongens uit Noord-Spanje (mei 2013)

Bericht door peter wijn »

weinig reacties tussendoor. mooie waarnemingen.

(mijn onwetenschappelijke reactie: 1- die militarisx?, waarom niet alleen militaris?
2- die aveyronensis, lijkt alleszins erg veel op aveyronensis. hij toont zich hier wel echt als familie van sphegodes - in sepalen en petalen. Het zou misschien helpen als bekend is uit welke soorten de aveyronensis is ontstaan.)
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1019
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Rare jongens uit Noord-Spanje (mei 2013)

Bericht door Michiel Janssen »

Orchis militaris heeft bij mijn weten niet van die lange armen en benen aan de lip en heeft een echte spoor, veel langer dan dat stompje dat bij deze nog net zichtbaar is. Ook vond ik het verdacht dat deze plant op enkele meters afstand stond van een O. militaris die net de onderste bloemen had geopend, terwijl deze hybride al lang in bloei stond (de slakken hadden er een lopend buffet van gemaakt). A. anthropophorum was in aanzienlijke getalen aanwezig op de plaats en bloeide volop. Maar ik geef toe, dit is allemaal zacht bewijs.

Groeten,

Michiel
Gebruikersavatar
peter wijn
Berichten: 480
Lid geworden op: ma jul 11, 2011 8:12 pm

Re: Rare jongens uit Noord-Spanje (mei 2013)

Bericht door peter wijn »

naast de afwijkingen die je noemt bij 't soldaatje, zou je nog de ietwat ijlere aar met wat meer hoogte - tov breedte - dan gebruikelijk kunnen noemen, en de ongebruikelijke 'stijfheid' van lijf, met recht-gehoekt hierop de leden.

dat orchideën ook op één locatie soms niet gelijktijdig bloeien lijkt me geen sterk argument, wel?
(dit alles vanuit onwetendheid)
Gebruikersavatar
Bert
Berichten: 349
Lid geworden op: di feb 17, 2009 11:11 am
Locatie: Scheulder
Contacteer:

Re: Rare jongens uit Noord-Spanje (mei 2013)

Bericht door Bert »

Van mij heeft al eens soldaatje x poppen hier op het forum gestaan.
Zie http://www4.knnv.nl/orchideeenforum/vie ... berg#p2670.

Met vriendelijke groeten, Bert.
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1019
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Rare jongens uit Noord-Spanje (mei 2013)

Bericht door Michiel Janssen »

Kijk, dat is dan in één keer duidelijk, bedankt Bert. Orchis xspurium it is. En de paarsige kleur van jouw foto is ook precies zoals die van mij had moeten zijn. Ik zal in het vervolg toch eens wat meer in het forum gaan zoeken, ik vergeet het steeds.

Groeten,

Michiel
Gebruikersavatar
Ton
Berichten: 430
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 9:26 pm
Locatie: Drenthe

Re: Rare jongens uit Noord-Spanje (mei 2013)

Bericht door Ton »

Even terugkomend op de hybride catalaunica x scolopax. Wat ik van catalaunica gezien heb zit er veel variatie in de bloemen, zowel qua grootte als qua tekening. Bijgaande foto heb ik in 2011 gemaakt en zou ook een hybride kunnen zijn: Let op de bultjes, die op typische scolopax-wijze tegen de lip zitten. Zo zitten in jouw foto ook aanwijzingen, maar of dat nog binnen de verdeling binnen catalaunica valt vind ik in beide gevallen moeilijk hard te maken. Misschien dat hier meer mensen hun licht over willen laten schijnen?
Bijlagen
P1170878.JPG
P1170878.JPG (176.67 KiB) 10629 keer bekeken
Groet,

Ton
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1019
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Rare jongens uit Noord-Spanje (mei 2013)

Bericht door Michiel Janssen »

Ik zal de foto ook sturen aan de mensen van het AOC, die weten er vast ook wel iets zinnigs over te zeggen. Ik heb deze planten ook laten zien aan iemand die ik toevallig tegenkwam en die de orchideeën in dat gebied in kaart aan het brengen was maar zij wist ook niet welke hybride het was. Een soort uit de O. sphegodes groep i.p.v. O. scolopax durf ik ook niet uit te sluiten.

Groeten,

Michiel
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1019
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Rare jongens uit Noord-Spanje (mei 2013)

Bericht door Michiel Janssen »

Bij deze dacht ik aan Ophrys incubacea maar iemand anders dacht dat het gewoon O. sphegodes is. Geen rare jonge uit Spanje, maar ben toch benieuwd wat jullie ervan vinden en waarom.

Groeten,

Michiel

Afbeelding
Ophrys incubacea - Donkere spinnenorchis - Dark Spider Orchid by Michiel·¡·Janssen, on Flickr

Edit: dit is Ophrys passionis.
Laatst gewijzigd door Michiel Janssen op do aug 08, 2013 11:47 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
peter wijn
Berichten: 480
Lid geworden op: ma jul 11, 2011 8:12 pm

Re: Rare jongens uit Noord-Spanje (mei 2013)

Bericht door peter wijn »

De incubaceas die ik zag - dacht te hebben gezien - hadden zijlobben
en groene pet- en sepalen
ik vind het geen typische incubacea
Plaats reactie