Nijs uut 't noord'n

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 985
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Nijs uut 't noord'n

Bericht door Hans Dekker »

Hallo,

N.a.v. de berichten over een tweede wit bosvogeltje op de Veluwe, ben ik even gaan kijken bij de plant in Drenthe. Hier was nog helemaal niets te zien! Dat wordt afwachten....

De bijenorchissen in de Noordoostpolder hebben de vorst overleefd. Alle rozetten die ik vandaag vond waren beschadigd door de vorst, maar ze waren 'alive and kicking'. Dat wordt dus mooi in juni.

Verder is alles laat overal rozetten van brede, gevlekte en de beide rietorchissen. Vaak is de bloei nog ver weg. En dan te bedenken dat ik de brede wel eens op 30 april heb zien bloeien.

Dat was't weer eev'n.

Hans
Jan Essink
Berichten: 974
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 9:40 pm
Locatie: Elp

Re: Nijs uut 't noord'n

Bericht door Jan Essink »

en dan te bedenken dat de natuur in Griekenland 2-3 weken vooruit is, waardoor soorten die normaal half mei in bloei moeten komen rond die tijd al volledig uitgebloeid waren.
Jos, de C. epipactoides op de bekende Giannaki vindplaats was op 8 mei al bijna uitgebloeid.
F. Thys
Berichten: 352
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 8:20 pm

Re: Nijs uut 't noord'n

Bericht door F. Thys »

Jan,

Wij hebben dezelfde ervaring van onze 2 weken april op het nabijgelegen eiland Samos, einde april: veel einde bloei of uitgebloeid, hoge temperaturen (maar deels koude wind), heel droog en veel minder exemplaren dan toen jullie daar 2 jaar geleden geweest zijn. De kustmoerassen met Orchis palustris nabij het vliegveld kon je nu met joggingpantoffels bewandelen! We hopen dat Chios voor jullie wel 'vroegbloeiend' was, maar toch beter dan Samos dit jaar.

Groetjes ook aan Liesbeth.

Frans
Bram
Berichten: 78
Lid geworden op: wo jun 03, 2009 11:18 pm

Re: Nijs uut 't noord'n

Bericht door Bram »

Ik ben gisteren naar de vindplaats in Oost-Vlaanderen gaan kijken voor het wit bosvogeltje. Hier staan het grootste deel van de planten volop in bloei, hoewel er ook van verschillende plantjes nog maar slechts het rozet zichtbaar is.
Plaats reactie