Vraagje over fotomateriaal

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: Vraagje over fotomateriaal

Bericht door Mark Meijrink »

Beste gerrit,

ik heb ook overwogen om een hoekzoeker aan te schaffen om dezelfde beweegredenen, maar de plaatselijke fotozaak bij mij in de buurt gaf aan dat zoiets mij 250 euro zou gaan kosten. Dan is voor mij de keuze snel gemaakt.

Gr Mark
Ed van Wijngaarden

Re: Vraagje over fotomateriaal

Bericht door Ed van Wijngaarden »

Hallo Gerrit, Mark,

Ik heb zelf nog geen hoekzoeker, maar ben wel geïnteresserd. Ik weet dat een aantal orchideeënfotografen er gebruik van maakt.
Merk hoekzoekers van de grote merken zijn prijzig, inderdaad vanaf ca. € 200,-.
Er zijn echter ook alternative merken met veel gunstigere prijzen, vanaf € 75,-.
Enkele links:
http://www.fotokonijnenberg.nl/news.php?news_id=175
http://www.fotoshopaalten.nl/product_in ... ucts_id=75
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=16839

Ik ben erg benieuwd naar ervaringen van forumleden met de hoekzoeker.

Verder lees ik dat mensen nog gebruik maken van de 'plaatselijke fotograaf'.
Daar is niets mis mee: ik ben groot voorstander van het steunen van de plaatselijke middenstand. Realiseer je echter wel dat de prijsverschillen van foto-artikelen enorm verschillen, soms tot 30%.
Via het Internet bestellen levert vaak groot voordeel op, maar bij winkels die via het Internet leveren kun je ook vaak langs gaan voor degenen die liever persoonlijk geholpen willen worden.
Ik heb goede ervaringen met:
Kamera-Express (capelle a/d IJssel) http://www.kamera-express.nl/
en
Foto Konijnenberg (den Ham, Overijssel): http://www.fotokonijnenberg.nl/.
Bij deze zaken wordt je vakkundig geholpen, maar je kunt er ook met een gerust hart via Internet artikelen bestellen, ook camera's, body's en lenzen.
Een groot voordeel is dat ze een groot assortiment hebben en ook vaak op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen.

Voor degenen die niet bang zijn voor Internet-shoppen is er veel voordeel te halen door voor elke aankoop wat onderzoek te plegen.
Service wordt tegenwoordig bijna altijd direct door de leverancier uitgevoerd, dus daar hoef je niet bang voor te zijn.
Als je dat risico toch niet wilt lopen: bovenstaande twee zaken bieden prima service.
Gebruikersavatar
gerritverhellen
Berichten: 161
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 12:16 pm
Locatie: Gent, Vlaanderen

Re: Vraagje over fotomateriaal

Bericht door gerritverhellen »

Hallo Mark en Ed,

Wat zoeken op het net en ik vond verschiilende Canon Hoekzoeker C voor rond de 180 Euro. Deze past ook voor de meeste Nikonmodellen met de bijgeleverde adapters! De goedkoopste, voor 169 Euro:
http://www.studio73.be/content/studio73 ... NlbnwwfDA=
Groetjes,

Gerrit
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: Vraagje over fotomateriaal

Bericht door Mark Meijrink »

Beste Ed & Gerrit,

bedankt voor de tips en links. Ik gebruik zelf een Nikon D50 dus ik heb idd een adapter nodig of een angle finder die alleen geschikt is voor Nikon. De reden waarom ik nog geen angle finder heb aangeschaft is de prijs en het feit dat ik aan het kijken ben voor een 'echte' macrolens. Ik heb nu een sigma 70-300mm met macro-stand (maar deze is 1:2). Ik ben nu aan het kijken naar een macrolens met 1:1 tussen de 100 - 180mm omdat ik ook veel insecten fotografeer, waarbij toch afstand van het onderwerp noodzakelijk is. Maar nu ik zie dat er een angle finder voor 75 euro te koop overweeg er toch een te kopen.

Gr Mark
Gebruikersavatar
gerritverhellen
Berichten: 161
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 12:16 pm
Locatie: Gent, Vlaanderen

Re: Vraagje over fotomateriaal

Bericht door gerritverhellen »

Ja, de beoordelingen van die goedkopere zijn ook positief dus denk ik niet dat het nodig is om de duurdere aan te schaffen, die kosten meer dan het dubbele!
Groetjes,

Gerrit
Gebruikersavatar
Walter
Berichten: 483
Lid geworden op: di dec 26, 2006 4:38 pm
Locatie: Nieuwkerken-Waas
Contacteer:

Re: Vraagje over fotomateriaal

Bericht door Walter »

Dag Gerrit,

ik heb een hoekzoeker van Pentax en gebruik deze héél vaak. Niet alleen is het een dankbaar hulpmiddel bij het scherpstellen (ik kan de hoekzoeker zelf in de stand 1x of 2x vergroting zetten), het is ook een voorwerp dat natuurvriendelijk is.
De hoekzoeker laat je toe om minder van de omgeving te vertrappelen. Je kan knielen of hurken in plaats van languit te moeten liggen.
Ik weet niet of je wel eens op een plek bent geweest waar een plant stond die de dag ervoor (of nog vroeger) door vele mensen werd gefotografeerd ?
De naaste omgeving is dan werkelijk volledig platgetrapt !
Vele "liefhebbers" geven geen moer om het biotoop, maar willen gewoon de plant fotograferen, kost wat kost. Dat ze daarbij een hoop vernieling aanbrengen telt niet.

De hoekzoeker laat je toe om minder schade aan te richten. Alleen daarom zou iedereen een hoekzoeker moeten gebruiken !
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
J. Essink

Re: Vraagje over fotomateriaal

Bericht door J. Essink »

Hoi Walter,

Welkom terug op het forum, hopelijk zijn jouw problemen verholpen. Heb je jou foto's nog?

Ik ben in het bezit van een hoekzoeker Canon Angle Finder type B
Deze gebruiken wij niet. Wij wil hem hebben voor € 75,00

groeten,

Jan Essink
Ed van Wijngaarden

Re: Vraagje over fotomateriaal

Bericht door Ed van Wijngaarden »

Hallo Jan,


Ik wil de hoekzoeker wel van je over nemen.
Ik moet wel zeker weten of hij op mijn EOS 400D past.
Kun je hem meenemen naar de bijeenkomst?
J. Essink

Re: Vraagje over fotomateriaal

Bericht door J. Essink »

Doe we Ed.

Jan
Gebruikersavatar
gerritverhellen
Berichten: 161
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 12:16 pm
Locatie: Gent, Vlaanderen

Re: Vraagje over fotomateriaal

Bericht door gerritverhellen »

Hallo,

Ik heb inmiddels de Seagull Anglefinder aageschaft via het net (bedankt voor de tip Ed!). Deze kan je ook instellen op 2x vergroten. Heb hem al uitgetest op enkele zwammen en ik moet zeggen: dit had ik al lang geleden moeten aanschaffen, het gemak!
Overigens, de opmerking van Walter is terecht, de nonchalance of moet ik eerder zeggen het egoisme van sommige "natuurliefhebbers" is schrijnend. Dat heb je op alle vlakken, niet alleen op gebied van planten. Na al die jaren met natuur bezig te zijn kan ik ook al een en ander vertellen op dat vlak; en wie heeft nog geen troosteloze lege putjes teruggevonden op een plek waar een week tevoren nog prachtige planten stonden te bloeien! Het hoeven daarvoor geen orchideeën te zijn.
Groetjes,

Gerrit
Ed van Wijngaarden

Re: Vraagje over fotomateriaal

Bericht door Ed van Wijngaarden »

Hallo Gerrit,

Wil je ons een keer op de hoogte brengen van je ervaringen met de hoekzoeker?
Gebruikersavatar
gerritverhellen
Berichten: 161
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 12:16 pm
Locatie: Gent, Vlaanderen

Re: Vraagje over fotomateriaal

Bericht door gerritverhellen »

Hallo Ed,

Ik heb nog niet veel ervaring met de hoekzoeker wegens nog maar pas aangeschaft. Ik vind hem wel heel handig voor brildragers zoals mezelf, vroeger had ik vaak last van het zoekerglas dat besloeg door je eigen adem, dat gebeurt nu niet meer. Enkele minpuntjes van de Seagull: als je de hoekzoeker van de camera schuift blijft het adapterstuje op de camera zitten wat wel vervelend is, ik heb al overwogen om het vast te kleven op de hoekzoeker maar dan kan je hem natuurlijk nooit meer gebruiken voor andere cameramerken. Tweede minpunt: als je hem van vergroting 1x naar 2x zet moet je de zoeker opnieuw scherpstellen, ik weet niet of dat bij de Canon Anglefinder ook zo is. De lens kwaliteit is wel prima, niets op aan te merken.
Groetjes,

Gerrit
dwkdb
Berichten: 22
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 9:31 pm
Contacteer:

hoekzoekers

Bericht door dwkdb »

Beste hoekzoekerzoekers,

Toen ik een aantal jaren geleden een hoekzoeker zocht, wilde ik er een van het eigen merk (Minolta, inmiddels overgenomen door Sony), maar de prijs was mij te hoog. Ik heb toen via internet een gebruikt exemplaar gezocht, ben naar de betreffende winkel gegaan en heb het daar met mijn camera erbij getest en vervolgens gekocht. Bestellen van een gebruikt exemplaar zonder het te hebben gezien was mij wat te riskant. Ik heb veel plezier van de hoekzoeker en hij heeft een vast plekje in de cameratas.

Ik onderschrijf Ed's aanbeveling van Kamera-Express en Foto Konijnenberg. Bij beide zaken ben ik een tevreden klant. Nu eens is de een aantrekkelijker met z'n prijs, dan de ander. Kamera-Express ken ik al lang, nog van voor het internet-shoppen, en ik ben er ook enkele malen in de winkel geweest. Deskundiger personeel dan in de buurtwinkel!

Groeten,
Dirk
Ed van Wijngaarden

Re: Vraagje over fotomateriaal

Bericht door Ed van Wijngaarden »

Hallo allemaal,

Nadat het statief-vraagstuk als opgelost was beschouwd, kom ik hier toch weer op terug.
Na enkele orchideeën-fotosessies met de combinatie Manfrotto 190XPROB met balhoofd 486RC2 vond ik dat er toch nog wat te wensen overbleef:
- de statiefcombinatie was best wel zwaar, zeker omdat ik redelijk lange wandelingen maak met complete uitrusting
- het balhoofd had nadelen: je hebt altijd twee handen nodig (één om de schroef los te draaien, één om de camera vast te houden) en als je het balhoofd draait ben je altijd je vorige positie kwijt: lastig om kleine correcties uit te voeren.

Dus.. statief via marktplaats verkocht en een nieuw systeem aangeschaft:
- ondertussen was van het statief een volledige carbon/magnesium versie op de markt gekomen, met dezelfde mogelijkheden als de 190XPROB: de Manfrotto 190CXPRO3: slechts 1.29 kg, ruim een pond minder dan de 190XPROB
- geen normaal balhoofd gekozen, maar de 322rc2. Dit is een balhoofd met een soort joystick. Deze kunt je met één hand ontgrendelen, verplaatsen en vergrendelen. Zeer stevig.
322rc2.jpg
322rc2.jpg (6.14 KiB) 12304 keer bekeken
Ik heb er nu vele dagen mee gefotografeerd en de combinatie bevalt uitstekend.
Ik denk dat dit voor mij nu wel de ideale combinatie is. Totale kosten iets meer dan 400 euro, maar hier kun je je hele leven mee doen.

Blijven er helemaal geen nadelen over?
Natuurlijk wel: omdat het statief zo licht is, is de combinatie met de kop er op soms wat topzwaar. Daar moet je rekening mee houden. Verder is het ingeschoven statief met de kop erbij vrij lang en past niet in een al te kleine koffer (als je met het vliegtuig gaat). Maar je kunt de middenzuil vrij makkelijk verwijderen en dan het statief in 2 stukken meenemen.
Gebruikersavatar
gerritverhellen
Berichten: 161
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 12:16 pm
Locatie: Gent, Vlaanderen

Re: Vraagje over fotomateriaal

Bericht door gerritverhellen »

Hallo Ed,

Ik kwam onlangs iemand tegen die gebruik maakte van een dergelijk ballenhoofd, hij was er zeer over te spreken. Ik heb nog steeds zo een vreselijk onhandig 3-armen systeem en had al overwogen om dit te vervangen door een ballenhoofd. Gezien jouw positieve ervaring met dit type is mijn keuze dan ook gemaakt, ik bestel hem vandaag nog.
Ik wou nog even terugkomen op het gewicht van de 190XPROB. Ik maak er ook lange wandelingen in soms moeilijke omstandigheden mee en het gewicht is voor mij nog nooit een probleem geweest. Ik vraag me af of een nog lichter statief niet té licht wordt en dit ten koste van de stabiliteit gaat.
Groetjes,

Gerrit
Plaats reactie