Vraagje over fotomateriaal

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Gebruikersavatar
gerritverhellen
Berichten: 161
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 12:16 pm
Locatie: Gent, Vlaanderen

Vraagje over fotomateriaal

Bericht door gerritverhellen »

Ik weet niet of dit berichtje hier op dit forum op zijn plaats is maar zoals iedereen al kunnen zien heeft zijn hier enkele uitmuntende fotografen aktief ,daarom waag ik het toch. Ik zoek namelijk een nieuw statief te kopen en ik wou jullie vragen hetwelke jullie me zouden aanraden. Moet dus licht, compact en handig zijn om mee te nemen op tocht, bedoeling is natuurlijk om bloemen, vooral orchideeën te fotograferen.
Groetjes,

Gerrit
Gebruikersavatar
Walter
Berichten: 483
Lid geworden op: di dec 26, 2006 4:38 pm
Locatie: Nieuwkerken-Waas
Contacteer:

Statief

Bericht door Walter »

Dag Gerrit,

er zijn veel goede statieven op de markt, maar als het er op aan komt om macro-opnamen van planten te maken, vallen er erg veel af. Je moet nl. dicht bij de grond kunnen en vele statieven hebben een centrale middenzuil of de poten kunnen niet ver genoeg openklappen.
Als je daar op let, is de keuze vrij beperkt. Persoonlijk heb ik van mijn Gitzo de centrale buizen afgezaagd. Nu kan ik erg laag bij de grond komen. Maar Gitzo maakt niet bepaald lichte statieven....
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
Adri C.
Berichten: 12
Lid geworden op: za jul 07, 2007 9:29 am
Locatie: Alb'dam

Bericht door Adri C. »

Hoi Gerrit,

Zelf gebruik ik de Manfrotto 190PROB. Dit statief heeft als voordeel dat je de middenzuil eruit kan halen, en horizontaal op het statief kan plaatsen. Omdat de poten horizontaal gezet kunnen worden, zit je al gauw met de camera op 10 cm van de grond.
Echt een aanrader! Ontzettend stabiel, niet duur, en heel goed. Er zullen allicht vernieuwde varianten zijn, maar ik verwacht dat je in deze hoek uitkomt.

Groeten,
Adri
J. Essink

statief

Bericht door J. Essink »

Ons probleem ligt in het feit wij onze camera altijd in vertikale stand willen zetten en omdat wij beiden linkshandig zijn zit bij ons de camera aan de rechterzijde van het statief. De draad waarop de camera geschroefd wordt zit voor ons altijd de verkeerde kant uit. Hij draait los i.p.v. vast.
Als het statief van Ari zodanig uitgevoerd is dat dat probleem opgelost zou zijn, prima, dan moeten wij ook zo'n ding hebben.

We hebben al heel wat van die dingen versleten en nooit de goede gevonden.

Jan Essink
Gebruikersavatar
gerritverhellen
Berichten: 161
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 12:16 pm
Locatie: Gent, Vlaanderen

Bericht door gerritverhellen »

Hallo Adri
Bedankt voor je tip.
Ik heb wat info gezocht op het net over jouw statief en dit lijkt inderdaad wel hetgeen ik zoek. Ziet er zeer handig uit en als je er goede ervaringen mee hebt zoals je zegt dan ga ik er naar op zoek denk ik.
Iemand raadde mij ook het Velbon Ultra maxi SF statief aan, zou ook speciaal ontworpen zijn voor macro en heel licht en compact zijn, kent iemand dit?
Groetjes,

Gerrit
Adri C.
Berichten: 12
Lid geworden op: za jul 07, 2007 9:29 am
Locatie: Alb'dam

Bericht door Adri C. »

Hoi Gerrit,

Het voordeel van de Velbon is z'n compactheid, maar is licht van gewicht. Dat laatste is belangrijk voor de stabiliteit. Hoe hoger het gewicht, hoe hoger de stabiliteit van het statief. Dat is ook belangrijk bij je keuze. Een statief heb je toch het meest nodig bij wat donkerder weer.

Groeten,
Adri
Gebruikersavatar
Walter
Berichten: 483
Lid geworden op: di dec 26, 2006 4:38 pm
Locatie: Nieuwkerken-Waas
Contacteer:

Bericht door Walter »

Jan en Liesbeth :

er bestaan genoeg statieven waarvan de kop met een snelkoppeling werkt.
Dan hoef je helemaal niet meer te schroeven. Met één beweging van de duim zit alles muurvast...
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
Adri C.
Berichten: 12
Lid geworden op: za jul 07, 2007 9:29 am
Locatie: Alb'dam

Bericht door Adri C. »

@ Jan en Liesbeth,
Excuses, ik had jullie berichtje vergeten te lezen.
Je kan dus op 1 statief verschillende koppen zetten. Bijvoorbeeld een balhoofd, of een filmkop. De eerste is bedoeld voor fotograferen, omdat je de camera dan veelzijdig kan draaien. Bij een filmkop zit er zo'n stokje aan, dat is voor het vloeiend bewegen, wat bij filmen natuurlijk erg handig is.

Zelf gebruik ik op het statief het balhoofd 486RC2, van manfrotto. Hiermee kan de camera 90 graden voorover, en 90 graden achterover. Maar omdat het een balhoofd is, kan je de camera zijwaards draaien, waardoor de camera ook 90 graden naar links of rechts kan.

Er zijn vast in de loop der tijd weer andere balhoofden op de markt gebracht, maar ook die zullen hetzelfde kunnen als de 486CR2, zoals ik net beschreef. In een beter fotowinkel kan je meestal een statief icm. balhoofd uitproberen, en krijg je vaak goed advies.

Suc6 met de keuze!
Als er iets niet duidelijk is, als jullie willen kan ik wel wat foto's maken van mijn statief/balhoofd.

Groeten,
Adri
Gebruikersavatar
gerritverhellen
Berichten: 161
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 12:16 pm
Locatie: Gent, Vlaanderen

Bericht door gerritverhellen »

Hallo Adri en Walter,
Vinden jullie een snelkoppeling voor een fotocamera interessant? Ik heb hier namelijk al enkele negatieve dingen over gehoord, zou vlug loskomen bij veelvuldig gebruik.
Groetjes,

Gerrit
Adri C.
Berichten: 12
Lid geworden op: za jul 07, 2007 9:29 am
Locatie: Alb'dam

Bericht door Adri C. »

@ Gerrit:
Dit hangt helemaal af van het materiaal waar de snelkoppeling van gemaakt is. In mijn geval is dat laat ik maar zeggen gewoon ijzer. Daar heb ik nooit problemen mee gehad, in een tijdsperiode van 1 jaar.

Groeten,
Adri
Ed van Wijngaarden

Statief

Bericht door Ed van Wijngaarden »

Hallo allemaal,

Naast de traditionele statieven, al dan niet met verwijderdare of omkeerbare middenzuils, etc. zijn er ook alternatieven. Een daarvan is de Gorilla pod, een volledig flexibel statief van kunststof.
De eerste versies waren wat licht en niet geschikt voor de spiegelreflex, maar er zijn nu ook zware versies die makkelijk een spiegelrexlex met macro-objectief kunnen hebben, zie o.a.:
http://www.joby.com/products/gorillapod/slrzoom/
https://www.proidee.nl/shop/SID_0123456 ... 02_NL_2131
Het weegt bijna niets en je kunt tot op de grond fotograferen in alle standen.
Uiteraard niet zo stabiel als een klassiek statief, maar volgens mijn ervaring prima voor natuurfotografie. Ik heb het deze herfst voor paddestoelen gebruikt en het is prima bevallen.

Overigens is naar mijn ervaring het gebruik van het statief met de digitale fotografie wat minder geworden. In de eerste plaats kun je de ISO-waarde opschroeven. Met de laatste digitale reflexen gaat dat zonder noemenswaardig kwaliteitsverlies tot 400 ISO en 800 ISO is ook nog prima te doen.
Verder fotografeer ik steeds minder bij hogere diafragmawaarden, zoals f/22 of zelfs f/32. Meestal (ook bij 1:1) niet meer dan f/16 of f/11. De scherptediepte is dan nog prima en je krijgt veel mooiere plaatjes.
Wordt deze ervaring door andere orchideeënfotografen gedeeld?
dwkdb
Berichten: 22
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 9:31 pm
Contacteer:

Statief

Bericht door dwkdb »

Beste Gerrit,

Mijn reactie komt wellicht wat laat, maar ik stel mij helemaal achter het advies van Adri. Sinds een jaar gebruik ik ook de Manfrotto 190ProB en het is een ideel statief. De middenzuil kan eruit genomen worden en desgewenst ook horizontaal op het stief worden geplaatst, terwijl de poten zover kunnen worden uitgeklapt, dat ze geheel vlak op de grond liggen. Aan de andere kant is het statief in hoge standen ook heel stabiel.
Tot voor een jaar heb ik altijd balhoofden gebruikt, maar nu heb ik het Manfrotto Tilt Pan Head 804RC2 en dat bevalt mij beter dan een balhoofd. Het is voorzien van een snelkoppeling.

Succes bij je keuze
Dirk
Gebruikersavatar
gerritverhellen
Berichten: 161
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 12:16 pm
Locatie: Gent, Vlaanderen

Bedankt iedereen

Bericht door gerritverhellen »

Hallo,
Aan iedereen die gereageerd heeft op mijn vraag: heel erg bedankt. Ik heb inmiddels mijn keuze gemaakt en dat Manfrotto statief besteld .De nieuwe versie die heet 190X PRO B en met de Manfrotto 984RC2 erbij kost dit 247,92 Euro en dat vind ik goed te doen.
Die Gorillapod lijkt wel leuk maar de mogelijkheden zijn toch eerder beperkt me dunkt. Ik fotografeer ook regelmatig paddestoelen en als die wat hoger van de grond groeien op een tak of stam dan haal je dat niet met die Gorilla en om zo maar uit de hand te kieken bij weinig licht (donker bos, bewolking) dat zie ik niet zo meteen zitten ook niet met 800 ASA.
Groetjes,

Gerrit
Ed van Wijngaarden

Re: Vraagje over fotomateriaal

Bericht door Ed van Wijngaarden »

Hallo,

Door de antwoorden van Dirk en Gerrit heb ik ook de Manfrotto 190XPROB wat nader bekeken: ik was gelijk verkocht en heb het direct aangeschaft.
Het is het eerste statief dat ik echt ideaal vind voor planten- en macrofotografie:
- de poten hebben 4 verschillende hoekstanden, tot horizontaal toe
-> hoogte boven de grond 8 cm!
- de middenzuil is heel simpel horizontaal te plaatsen
- zeer stabiel

Ik heb er een Manfrotto 486RC2 balhoofd bijkgekocht. Ik vind het voordeel van een balhoofd dat je met één knop de camera los en vast kunt zetten.
De camera zit dan zo vast als een huis. Uiteraard met snelkoppeling, want dat is in het veld onmisbaar. Deze snelkoppeling laat niet los en is nog apart te vergrendelen.
Het geheel, met draagriem erbij, voor ca. 200 euro bij Kamera-express.
Aanrader!
Gebruikersavatar
gerritverhellen
Berichten: 161
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 12:16 pm
Locatie: Gent, Vlaanderen

Re: Vraagje over fotomateriaal

Bericht door gerritverhellen »

Zo, hierbij is het "statiefprobleem" opgelost, inderdaad het ideale macrostatief. Ik betaalde er wel meer voor maar ik kocht het dan ook gewoon in een winkel bij mij in de buurt, altijd duurder dan online-shopping. Terwijl we toch bezig zijn over fotomateriaal, ik overweeg om een hoekzoeker aan te schaffen, dat geeft een rechte hoek tov het oculair vd camera wat vooral bij lage camerastandpunt heel handig lijkt, vooral als je brildrager bent zoals ik. Je kan trouwens ook de dioptrie aanpassen en heeft een vergrotingsfunctie (interessant bij scherstellen). Kost natuurlijk weeral een 180 Euro. Heeft iemand ervaring met zoiets want ik ben het eerlijk gezegd beu om op mijn buik in de modder te liggen!
Groetjes,

Gerrit
Plaats reactie