Gargano 2013

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Gebruikersavatar
Bert
Berichten: 348
Lid geworden op: di feb 17, 2009 11:11 am
Locatie: Scheulder
Contacteer:

Gargano 2013

Bericht door Bert »

Ook voor mij is het orchideeënseizoen 2013 (eindelijk) weer begonnen. Voor deze twee albinootjes moesten we wel even naar het zuiden van Europa...

Met vriendelijke groeten, Bert.
Bijlagen
vlinder.jpg
vlinder.jpg (30.61 KiB) 9556 keer bekeken
lactea.jpg
lactea.jpg (48.05 KiB) 9556 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Bert op di apr 16, 2013 3:09 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
peter wijn
Berichten: 480
Lid geworden op: ma jul 11, 2011 8:12 pm

Re: Eerste albino's 2013

Bericht door peter wijn »

leuk/mooi
waar zat je ongeveer, en wanneer?
in Nimes werd de lactea excursie van 6 april nog een week verschoven.
Gebruikersavatar
Bert
Berichten: 348
Lid geworden op: di feb 17, 2009 11:11 am
Locatie: Scheulder
Contacteer:

Re: Eerste albino's 2013

Bericht door Bert »

Vorige week zijn we naar de Gargano (Italië) geweest. Maar ook daar bleek het een laat voorjaar, dus minder orchideeën dan verwacht / gehoopt. Maar de oogst wordt toch weer een hele uitzoekerij...

Met vriendelijke groeten, Bert.
Gebruikersavatar
Bert
Berichten: 348
Lid geworden op: di feb 17, 2009 11:11 am
Locatie: Scheulder
Contacteer:

Gargano 2013

Bericht door Bert »

Heeft iemand een idee wat voor een Ophrys dit is? Er stond een hele groep van bij elkaar. Lage plantjes met kleine bloemetjes. In de nabijheid ook O. bombyliflora, waar deze ook wel iets van lijkt te hebben.

Met vriendelijke groeten, Bert.
Bijlagen
ophrys.JPG
ophrys.JPG (390.77 KiB) 9539 keer bekeken
Gebruikersavatar
peter wijn
Berichten: 480
Lid geworden op: ma jul 11, 2011 8:12 pm

Re: Gargano 2013

Bericht door peter wijn »

zo op 1-e gezicht is alleen de kleur vd lip anders dan bombyliflora? niet dat ik ze al life zag :(...
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: Gargano 2013

Bericht door Jos Lammers »

Dag Bert,

Volgens mij is het gewoon bombyliflora.
Tot wanneer ben je in de Gargano? Wij zijn van plan er op 22 april aan te komen. We zitten dan in Mattinata.
Groet, Jos
Gebruikersavatar
Bert
Berichten: 348
Lid geworden op: di feb 17, 2009 11:11 am
Locatie: Scheulder
Contacteer:

Re: Gargano 2013

Bericht door Bert »

Dag Jos en Peter,

O. bombyliflora heeft toch groene sepalen / petalen?

Volgens mensen op de Facebook-pagina van de GIROS (de Italiaanse WEO) is het Ophrys x sommieri oftewel O. bombyliflora X O. tenthredinifera. In die richting dacht ik zelf eigenlijk ook al een beetje.

We zijn overigens maar een weekje geweest en alweer een paar dagen terug in Nederland.

Met vriendelijke groeten, Bert.
Gebruikersavatar
peter wijn
Berichten: 480
Lid geworden op: ma jul 11, 2011 8:12 pm

Re: Gargano 2013

Bericht door peter wijn »

http://www.flickr.com/photos/96454410@N ... 4356688882

lijkt sprekend
gave vondst

(je hebt nogal een beetje gelijk, er was nog ietswat wat een tikkeltje afwijkend was... ;). ik heb verder natuurlijk geen idee wat de waarde van deze google-actie is.)
Gebruikersavatar
Bert
Berichten: 348
Lid geworden op: di feb 17, 2009 11:11 am
Locatie: Scheulder
Contacteer:

Re: Gargano 2013

Bericht door Bert »

Bedankt Peter voor de link, die lijkt er inderdaad erg op. Voorlopig hou ik het maar op deze hybride tot het tegendeel blijkt. Aan tenthredinifira's hebben ze in de Gargano geen gebrek, dus het zou ook wat dat betreft heel goed kunnen.

Met vriendelijke groeten, Bert.
Gebruikersavatar
Bert
Berichten: 348
Lid geworden op: di feb 17, 2009 11:11 am
Locatie: Scheulder
Contacteer:

Re: Gargano 2013

Bericht door Bert »

Wie kan het verschil tussen Ophrys tenthredinifera en Ophrys neglecta een beetje uitleggen?

We zagen veel exemplaren zoals op de foto die we ter plaatse O. tenthredinifera noemden. Maar het waren allemaal lage en gedrongen planten, anders dan de vrij forse planten die ik me van bijvoorbeeld Spanje herinnerde.

In het verslag van Jos over de Gargano noemt hij wel de O. neglecta en niet de O. tenthredinifera, dus ik begin nu te vermoeden dat we er neglecta's hebben gezien.

Met vriendelijke groeten, Bert.
Bijlagen
wolzwever.JPG
wolzwever.JPG (373.38 KiB) 9478 keer bekeken
Gebruikersavatar
Bert
Berichten: 348
Lid geworden op: di feb 17, 2009 11:11 am
Locatie: Scheulder
Contacteer:

Re: Gargano 2013

Bericht door Bert »

En is de hybride dan niet O. bombyliflora x O. neglecta? Zie ook de volgende plaatjes van Martin: http://www4.knnv.nl/orchideeenforum/vie ... ?f=3&t=332.

Met vriendelijke groeten, Bert.
Gebruikersavatar
Martin van den Hoorn
Berichten: 440
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 4:24 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Gargano 2013

Bericht door Martin van den Hoorn »

Hoi Bert,

De oorspronkelijke soort Ophrys tenthredinifera[ is opgesplitst een een complex van soorten (naar mijn idee ondersoorten). Dit complex kun je ruwweg verdelen in twee typen. Een type met een bosje haar onderaan de lip (net boven het aanhangsel) en een type zonder dit bosje. Ophrys tenthredinifera heeft dit bosje niet, Ophrys neglecta wel. Ik stuur even een foto mee, waar dit (overdreven) goed te zien is.

Dan je Ophrys bombyliflora. In principe heeft Ophrys bombyliflora altijd groene sepalen. Maar uitzonderingen bevestigen de regel. En hybrides zijn vaak behoorlijk intermediair. Ik stel het volgende voor: Als jou plant met uitzondering van de kleur van de sepalen verder geheel gelijk is aan de andere bombyliflora's heb je een afwijkende bombyliflora gevonden. Wijkt hij ook in grootte af dan heb je denk ik een hybride te pakkken.

Omdat ik zie dat jouw plant een aanhangsel heeft (heeft O. bombyliflora niet), maar niet groter lijkt gaat het denk ik om een (terugkruising) van een hybride. Dus (O. neglecta x O. bombyliflora) x O. bombyliflora).
Bijlagen
Ophrys tenthredinifera neglecta.jpg
Ophrys tenthredinifera neglecta.jpg (287.41 KiB) 9451 keer bekeken
Gebruikersavatar
Bert
Berichten: 348
Lid geworden op: di feb 17, 2009 11:11 am
Locatie: Scheulder
Contacteer:

Re: Gargano 2013

Bericht door Bert »

Hoi Martin,

Bedankt voor je uitleg!

Ik zal de foto's nog eens op harigheid nakijken, maar bij een aantal was me dat inderdaad al opgevallen.

Wat betreft die al dan niet hybride... ze leken er (afgezien van de kleur van de sepalen en petalen) toch wel wat anders uit te zien dan de daar aanwezige bomyliflora's. Waarschijnlijk zit er dus wel een zekere invloed van de tenthredinifera/neglecta in, mede gelet op de kleur en het aanhangsel.

Opvallend vond ik tevens dat er op die ene plek een hele groep bij elkaar stond, hiervan zal een een foto bijvoegen. Zou dit ook nog ergens op kunnen duiden?

Met vriendelijke groeten, Bert.
Bijlagen
ophryssen.JPG
ophryssen.JPG (822.2 KiB) 9441 keer bekeken
Gebruikersavatar
Martin van den Hoorn
Berichten: 440
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 4:24 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Gargano 2013

Bericht door Martin van den Hoorn »

Goeie grutten,

Dat zijn er zeker een hele hoop. Het lijkt er op dat hier echt sprake is van een hybridenzwerm. Dus een groep hybriden die naar hartenlust kruisen en terugkruisen. In theorie kan het natuurlijk ook zo zijn dat er na een gelukte kruisbestuiving veel zaad van de die ene bestoven plant daar terecht is gekomen en dat daar er erg veel van gekiemd zijn, maar daar geloof ik niet zo in.

Toch blijft het intrigerend. Op Sardinië heb ik vaak genoeg beide soorten gezamenlijk gezien en maar een keer een hybride aangetroffen. En bij mijn weten (maar ik kan het zeker fout hebben) zijn dergelijke hybridenzwermen bij Ophryssen niet zo gebruikelijk.

Ik heb Delforge er even op nageslagen. O. bombyliflora heeft zeker vijf verschillende bestuivers. Van O. neglecta is dit minder duidelijk, maar men vermoed twee. De bestuiver Eucera orianensis is een soort die ze beiden bestuift. Mocht er op jouw vindplaats een hoge dichtheid aan Eucera orianensis voorkomen dan zou dit een goede verklaring voor deze enorme populatie kunnen zijn.

Een andere verklaring zou kunnen zijn dat de hybride juist een andere bestuiver aantrekt (of dat de oudersoorten dat puur op deze plek doen) en dat deze verantwoordelijk is voor deze lokale populatie. Zo'n effect is bekend van de kruising tussen Orchis antropophora en (ik meende) Orchis militaris . Deze kruising komt dan alleen voor als er een bepaalde kever voorkomt die zorgt voor de kruising. Dat betekend dat over al Orchis antropophora en Orchis militaris vrolijk samen groeien en nooit kruisen. Komt echter die kever daar voor dan treden er in eens kruisingen op. Ik zal even kijken of ik dat artikel nog kan vinden, dan weten we ook weer echt hoe het zit.

Groet Martin
Gebruikersavatar
Bert
Berichten: 348
Lid geworden op: di feb 17, 2009 11:11 am
Locatie: Scheulder
Contacteer:

Re: Gargano 2013

Bericht door Bert »

Hoi Martin,

Het was een plek van hooguit één vierkante meter met allemaal dezelfde hybride achtige exemplaren. Buiten die plek geen enkele. Bobyliflora's op enkele meters afstand, neglecta's vonden we pas enkele honderden meters ervandaan.

Erg vreemd allemaal na het lezen van jouw beschouwing. Je zou haast gaan denken dat een lokale grappenmaker daar heeft zitten expirimenteren...

Met vriendelijke groeten, Bert.
Plaats reactie