Adders en orchideeën

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 986
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Adders en orchideeën

Bericht door Hans Dekker »

Beste vrienden,

Ik kom net van m'n Iraanse kapper, die zei dat we hier in Nederland maar mooi veilig wonen zonder giftige dieren. Ik kon hem gelijk uit de droom helpen, omdat ik afgelopen woensdag m'n broodje op at tussen acht adders. Bijgaand enkele portretten. Overigens is het inderdaad best gevaarlijk soms om hier in Drenthe achter de orchideeën aan te gaan, want in veel van de biotopen waarin D. maculata, elodes, praetermissa en P. bifolia komen ook adders voor. Soms niet weinig! Dus altijd opletten waar je loopt. Ik ben wel eens gebeten door zo'n beest. Eén keer in mijn laars (!) en een keer boven in mijn kuit. Dat was in het buitenland en betrof het een spitssnuitadder. Die is gelukkig minder giftig. Desondanks as ik er even goed ziek van. Oppassen dus komend voorjaar.

Groeten,

Hans
Bijlagen
Adder Lhee 06-03-13 (5).jpg
Adder Lhee 06-03-13 (5).jpg (68.7 KiB) 5614 keer bekeken
Adder Lhee 06-03-13 (3).jpg
Adder Lhee 06-03-13 (3).jpg (81.32 KiB) 5614 keer bekeken
Adder Lhee 06-03-13 (2).jpg
Adder Lhee 06-03-13 (2).jpg (61.3 KiB) 5614 keer bekeken
Adder Lhee 06-03-13 (1).jpg
Adder Lhee 06-03-13 (1).jpg (60.45 KiB) 5614 keer bekeken
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: Adders en orchideeën

Bericht door Mark Meijrink »

Mooi Hans!

Tijdens mijn afstudeeronderzoek in een Drenths veentje was ik mijn laarzen een keer vergeten. Dan maar op blote voeten. Toen ik bijna klaar was met mijn onderzoek en terugliep schoot er ineens een adder weg op de plek waar ik voet wilde neerzetten. Oeps! Ik ben daarna nooit meer mijn laarzen vergeten!

Mvgr Mark
jslagers
Berichten: 34
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:13 pm

Re: Adders en orchideeën

Bericht door jslagers »

Als verpleegkundige op een spoed eisende hulp afdeling krijgen we ieder jaar wel één of twee mensen die gebeten zijn door een adder. Deze mensen moeten dan voor ongeveer 24 uur opgenomen worden op een intensive care afdeling omdat de ademhaling ernstig bedreigd kan worden. Dus pas op!
Gebruikersavatar
peter wijn
Berichten: 480
Lid geworden op: ma jul 11, 2011 8:12 pm

Re: Adders en orchideeën

Bericht door peter wijn »

heb ooit ergens bij elkaar gegoogled dat in de vorige eeuw in NL in totaal drie mensen overleden zijn agv een beet van een adder. de laatste meen ik omstreeks de jaren '60.
Gebruikersavatar
Ton
Berichten: 430
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 9:26 pm
Locatie: Drenthe

Re: Adders en orchideeën

Bericht door Ton »

We zien ze wel eens, maar te weinig en 8 bij elkaar is een buitenkansje. Zeker net uit de grond gekropen op de eerste mooie dag?
Groet,

Ton
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 986
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: Adders en orchideeën

Bericht door Hans Dekker »

Klopt Ton, precies voor de winter weer inviel. Overigens ben ik banger voor teken dan voor adders...

Hans
Plaats reactie