Orchideeën in de bebouwde kom

Hier vindt u onderwerpen die gedurende langere perioden actueel zijn

Moderator: Michiel Janssen

Gebruikersavatar
Bertus
Berichten: 26
Lid geworden op: do okt 18, 2012 7:29 pm
Locatie: Castricum

Re: Orchideeën in de bebouwde kom

Bericht door Bertus »

P1140894#100.jpg
P1140894#100.jpg (195.58 KiB) 14177 keer bekeken
P1140870#100.jpg
P1140870#100.jpg (311.28 KiB) 14177 keer bekeken
Ook in mijn woonplaats Castricum komen op diverse plekken rietorchissen voor. De wijk waar ik woon is nu ongeveer 45 jaar oud en 15 jaar geleden zag ik zo'n 100 meter van mijn huis de eerste exemplaren aan de waterkant tussen hoge begroeing. Misschien stonden ze er al eerder of waren in het begin een stuk kleiner, maar ze waren me nog niet opgevallen. Opvallend nu zijn de enorme verschillen in kleur van de bloemen en grootte van de planten. Ook zijn er gevlekte en ongevlekte stengelbladen.

Bertus
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 985
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: Orchideeën in de bebouwde kom

Bericht door Hans Dekker »

Dat ziet er goed uit Bertus. Ook nog andere soorten
gevonden in de bebouwde kom van Castricum?

Groeten,

Hans
Gebruikersavatar
Bertus
Berichten: 26
Lid geworden op: do okt 18, 2012 7:29 pm
Locatie: Castricum

Re: Orchideeën in de bebouwde kom

Bericht door Bertus »

P1140888#100.jpg
P1140888#100.jpg (143.83 KiB) 14171 keer bekeken
Dag Hans,

Ik heb geen andere soorten gevonden, maar daar ik heb ik ook niet echt naar gezocht! Fietsend in de omgeving van mijn huis zag ik op een vijftal plekken deze opvallende planten staan. Komend jaar zal ik zeker wat speurwerk verrichten. Wel is het zo dat er hier in Castricum andere soorten voorkomen zoals Bijenorchis (met afwijkende petalen), Keverorchis, Wespenorchis, maar ik denk dat die niet onder dit hoofdstuk "bebouwde kom" vallen.
Hierbij nog een foto van een Rietorchis met heel lichte bloemen.

Groet, Bertus
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 985
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: Orchideeën in de bebouwde kom

Bericht door Hans Dekker »

Hallo Bertus,

Bij orchideeën in de bebouwde kom vat ik gemakshalve ook parken en bermen, ook als deze een stukje buiten de kom vallen. Eigenlijk zijn alle waarnemingen interessant die niet in 'echte' natuurgebieden groeien!

Overigens, heb je een goede foto van die bijenorchissen met afwijkende petalen?

Hartelijke groeten,

Hans
Gebruikersavatar
Bertus
Berichten: 26
Lid geworden op: do okt 18, 2012 7:29 pm
Locatie: Castricum

Re: Orchideeën in de bebouwde kom

Bericht door Bertus »

Rietorchissen in Castricum
Rietorchissen in Castricum
D praetermissa overzicht.jpg (316.02 KiB) 14163 keer bekeken
Dag Hans,

Hierbij twee foto's van de Bijenorchis die ik zag in een niet vrij toegankelijk natuurgebiedje zo'n 600 m. hemelsbreed van mijn huis. Verder staan er honderden Rietorchissen.
Mijn eerste Bijenorchis in Nederland zag ik half juni 2009 in de bebouwde kom ergens in de Zaanstreek, samen met een paar Rietorchissen. Ook deze Bijenorchis heeft van die grote petalen. (zie foto)

Groet, Bertus
Bijenorchis in Castricum
Bijenorchis in Castricum
O apifera var 2.jpg (117.58 KiB) 14163 keer bekeken
Bijenorchis in Castricum
Bijenorchis in Castricum
O apifera var 1.jpg (165.69 KiB) 14163 keer bekeken
Bijenorchis in Zaanstreek
Bijenorchis in Zaanstreek
O apifera var 3.jpg (113.61 KiB) 14163 keer bekeken
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 985
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: Orchideeën in de bebouwde kom

Bericht door Hans Dekker »

Hallo Bertus,

Mooie foto's! Het gaat om de variëteit aurita, die in Nederland vaak voorkomt als er apifera's groeien. Wat een luxe om die op 600 meter van je huis te hebben bloeien. Sinds dit jaar weet ik een plek op 20 km hemelsbreed van mijn huis, en dat vind ik al dichtbij... (zie foto). Staan er veel bij je in de buurt? Het lijkt op een duingebied als ik de achtergrond juist interpreteer.

Hartelijke groeten,

Hans
Bijlagen
O. apifera 10-06-12 (2).jpg
O. apifera 10-06-12 (2).jpg (53.43 KiB) 14159 keer bekeken
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: Orchideeën in de bebouwde kom

Bericht door Jos Lammers »

Beste Bertus en Hans,

Hierbij nog een paar bijenorchissen. Dit keer uit Hoofddorp, en weer de var aurita. Dat zijn de voor mij dichtstbijzijnde bijenorchissen in bebouwde kom (ca 8 km van mijn huis).

Groet
Jos
17 juni 2012
17 juni 2012
DSC09119-kl.jpg (90.13 KiB) 14159 keer bekeken
17-6-2012
17-6-2012
DSC09121-kl-2.jpg (187.6 KiB) 14159 keer bekeken
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 985
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: Orchideeën in de bebouwde kom

Bericht door Hans Dekker »

Dan hier de noordelijkste mij bekend, althans in Nederland: Lauwersmeer in Groningen. En weer aurita...

Groeten,

Hans
Bijlagen
O. apifera var. aurita Lauwersmeer 19-06-12 (23).jpg
O. apifera var. aurita Lauwersmeer 19-06-12 (23).jpg (60.44 KiB) 14158 keer bekeken
Gebruikersavatar
Bertus
Berichten: 26
Lid geworden op: do okt 18, 2012 7:29 pm
Locatie: Castricum

Re: Orchideeën in de bebouwde kom

Bericht door Bertus »

Dag Hans en Jos,

Het lijkt een luxe dat op 600 m. hemelsbreed van mijn huis een aantal apifera's groeien, maar langs de weg is het nog altijd ruim 2,5 km. En dan nog, het gebied is niet vrij toegankelijk. Een paar keer per jaar worden er rondleidingen gegeven. Leuk, maar dat geeft niet de vrijheid om eens lekker rond te struinen! Ik heb maar een paar van deze planten gezien. Maar dat wil niet zeggen dat er niet meer zijn. De rietorchis doet het er fantastisch.
Het is een natuurgebiedje in ontwikkeling en zo'n twintig jaar terug was het grasland en liepen er koeien rond. De aangelegde waterpartijen worden gevoed door duinwater.
Hierbij nog een foto van een apifera uit zuidelijk Frankrijk (Lodève). Is dit ook de var. aurita?

Groet, Bertus
O. apifera var. in de buurt van Lodève, Frankrijk
O. apifera var. in de buurt van Lodève, Frankrijk
O apifera var 4.jpg (156.86 KiB) 14153 keer bekeken
Jan Essink
Berichten: 974
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 9:40 pm
Locatie: Elp

Re: Orchideeën in de bebouwde kom

Bericht door Jan Essink »

Wij vonden in Heerhugowaard waar we gewoond hebben op verschillende plekken Neottia ovata
Bijlagen
Neottia ovata Heerhugowaard Nederl. 070693  (2).jpg
Neottia ovata Heerhugowaard Nederl. 070693 (2).jpg (140.44 KiB) 14148 keer bekeken
Gebruikersavatar
Hans Dekker
Berichten: 985
Lid geworden op: vr dec 12, 2008 7:15 pm

Re: Orchideeën in de bebouwde kom

Bericht door Hans Dekker »

Leuk Jan,

Die Listera ovata is hier in Drenthe nogal zeldzaam zoals je weet. Langs een zandpad in het Fochteloërveen - gekke plek - staan er overigens vele tientallen. In Noord-Drenthe op de potklei staan ze hier en daar ook. In de Kleibosch kon ik er dit jaar slechts 1 terug vinden, vegetatief. Bij Roden vond ik er meer en in bloei.
Had je ook geen apifera's in Heerhugowaard?

Bertus, die apifera uit de Lodeve lijkt me ook een aurita.

Hartelijke groeten,

Hans
Bijlagen
L. ovata Fochteloërveen-west 29-05-12 (6b).jpg
L. ovata Fochteloërveen-west 29-05-12 (6b).jpg (506.02 KiB) 14144 keer bekeken
Jan Essink
Berichten: 974
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 9:40 pm
Locatie: Elp

Re: Orchideeën in de bebouwde kom

Bericht door Jan Essink »

Wij hadden op 1 plek inderdaad Ophrys apifera f. aurita.
Grappig dat je eigenlijk behalve de gewone soort ook deze forma tegenkomt.
Gebruikersavatar
peter wijn
Berichten: 480
Lid geworden op: ma jul 11, 2011 8:12 pm

Re: Orchideeën in de bebouwde kom

Bericht door peter wijn »

Leuk onderwerp.
De dichtstbijzijnde orchidee is een breedbladige wespenorchis in de tuin van de overbuurvrouw, zelfstandig aangewaaid. Doet het erg goed op rijke tuin/zandgrond: op zijn minst 1 m hoog. In Utrecht staan in een straal van zo'n 100 meter rond het station bij mij in de buurt nog een heel aantal planten van deze soort - niet beschermd, dus plaatsaanduiding mag neem ik aan.
EDIT: stationsnaam verwijderd

Daarnaast op een moeilijk vindbaar plekje in een soort van kruising tussen 'stadspark' en landgoed (stinzenrijk, er wordt getuinierd bij het leven door de gemeente): de grote keverorchis.
EDIT: de naam van dit meerdere hectaren grote gebied verwijderd.

Verspreid in de regio - en recent ook in echt helemaal binnen de bebouwde kom gelegen stadspark - nog rietorchis op diverse schrale plaatsen langs sloten. (In dit park heb ik overigens ook een paar keer een ringslang gezien. En dat in de vierde grootste stad van NL.)

Vast nog een heleboel meer?
Laatst gewijzigd door peter wijn op wo nov 07, 2012 1:17 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
eric hartgers
Berichten: 373
Lid geworden op: wo dec 31, 2008 5:36 pm

Re: Orchideeën in de bebouwde kom

Bericht door eric hartgers »

Dag Peter,

Ik heb je even een e-mail gestuurd.
Met vriendelijke groet,

Eric Hartgers
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: Orchideeën in de bebouwde kom

Bericht door Mark Meijrink »

peter wijn schreef:Leuk onderwerp.
De dichtstbijzijnde orchidee is een breedbladige wespenorchis in de tuin van de overbuurvrouw, zelfstandig aangewaaid. Doet het erg goed op rijke tuin/zandgrond: op zijn minst 1 m hoog. In Utrecht staan in een straal van zo'n 100 meter rond het station bij mij in de buurt nog een heel aantal planten van deze soort - niet beschermd, dus plaatsaanduiding mag neem ik aan.
EDIT: stationsnaam verwijderd

Daarnaast op een moeilijk vindbaar plekje in een soort van kruising tussen 'stadspark' en landgoed (stinzenrijk, er wordt getuinierd bij het leven door de gemeente): de grote keverorchis.
EDIT: de naam van dit meerdere hectaren grote gebied verwijderd.

Verspreid in de regio - en recent ook in echt helemaal binnen de bebouwde kom gelegen stadspark - nog rietorchis op diverse schrale plaatsen langs sloten. (In dit park heb ik overigens ook een paar keer een ringslang gezien. En dat in de vierde grootste stad van NL.)

Vast nog een heleboel meer?
Hoi Peter,

in die vierde grote stad heb ik tijdens een florakartering in een stadpark een nieuwe soort ontdekt: Bosorchis. Was nog niet eerder gevonden in prov. Utrecht (eerste gedocumenteerde vondst). Collagae vonden in dezelfde grote stad ondermeer Bijenorchis, Moeraswespenorchis en Rietorchis. Ook de laatste heb ik op meerdere plekken aangetroffen.

M.v.gr. Mark
Plaats reactie