Serapias

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
popwie

Serapias

Bericht door popwie »

Hallo
Tijdens mijn vakantie in juni 2010 op Corsica kwam ik een Serapias tegen. Ik heb hem als Serapias vomoracea geduid. Zit ik er erg naast ? Wie kan mij meer duidelijkheid geven?
Al vast bedankt.

Wiebe Poppe
Bijlagen
Serapias vomeracea - tongorchis - Corsica - jun10 - 10.jpg
Serapias vomeracea - tongorchis - Corsica - jun10 - 10.jpg (49.83 KiB) 17610 keer bekeken
Serapias vomeracea - tongorchis - Corsica - jun10 - 2.JPG
Serapias vomeracea - tongorchis - Corsica - jun10 - 2.JPG (78.28 KiB) 17610 keer bekeken
Serapias vomeracea - tongorchis - Corsica - jun10 - 1.JPG
Serapias vomeracea - tongorchis - Corsica - jun10 - 1.JPG (102.31 KiB) 17610 keer bekeken
F. Thys

Re: Serapias

Bericht door F. Thys »

Wiebe,

Volgens mij is het inderdaad Serapias vomeracea. Volgende drie eigenschappen wijzen in die richting: vrij grote planten, met witte beharing op het epichiel en nog bloeiend in juni (vele andere soorten Serapias bloeien iets vroeger).

Met vriendelijke groeten

Frans
Ton

Bericht door Ton »

Ik ben absoluut geen serapias-deskundige, maar ik heb de volgende tegenwerpingen:
In 2010 was het seizoen zeker 2 weken vertraagd door kou. Dit gold in Zuid-Frankrijk en Italië, dus vast ook op Corsica.
De planten zien er wel groot uit, maar dat kan door het camerastandpunt komen(ziet er trouwens erg mooi uit zo vanaf bodemniveau!)
Vomeracea wordt gekenmerkt door de scherp boven de bloem uitstekende schutbladen (de "ploegschaar" waaraan deze plant zijn naam dankt).
Het zou dus vast ook lingua kunnen zijn, ook deze vaalgeel-roze kleur ken ik van lingua.

Heb je enige informatie over de grootte, bv liplengte? Ik ben benieuwd of er nog meer reacties komen!
Groet,

Ton
F. Thys

Bericht door F. Thys »

Het is mogelijk dat Serapias lingua ook bloeit in juni. De beharing van het epichiel is bij lingua wel heel kort. Ik zie hier toch duidelijk vrij grote witte haren. Doordat lingua zich ook vegetatief vermenigvuldigd, treedt het meestal op in grote groepen. Daar is hier in alle geval niets van te bemerken.

Hartelijke groeten

Frans
Martin van den Hoorn

Bericht door Martin van den Hoorn »

Ook ik ben geen Serapiadeskundige, maar ik denk niet dat het lingua is. Deze is trouwens heel makkelijk te herkennen aan de koffieboonachtige structuur op de lip in de bloem. Om bloeitijden geef ik niet zo veel. Deze zijn afhankelijk van temperatuur, regio en hoogte. Enkele jaren geleden vond ik echter lingua midden april echt al vol in bloei in Sardinie. En dan vind ik het verschil met juni wel erg groot. Zie hier een fotootje uit Sardinie
Bijlagen
Serapias lingua.JPG
Serapias lingua.JPG (428.98 KiB) 17440 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Martin van den Hoorn op zo okt 28, 2012 9:16 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Mark Meijrink
Contacteer:

Bericht door Mark Meijrink »

Martin,

Je hebt de coordinaten onder je foto staan. Zou je die willen verwijderen

Alvast bedankt

Mvgr Mark
Martin van den Hoorn

Maar wat is het dan wel? Ik ben met Ton eens dat het ook niet typisch vormeracea lijkt. De bloemen doen me wel wat denken aan neglecta, al heeft die een totaal ander habitus. Zou het een hybride zijn?

Groet Martin
Martin van den Hoorn

aii Mark,
Ja dat is mn nieuwe stijl van archiveren, waar ik de afgelopen weken zoet me ben geweest. Ik zal het gauw aanpassen. Niet gerealieerd dat ook zichtbaar is hier.

Gr Martibn
Mark Meijrink
Contacteer:

Bericht door Mark Meijrink »

Zitten die in de metatags dan?

Mvgr Mark
Martin van den Hoorn

Nee, gewoon handmatig er ingestopt. Vroeger voerde ik al mn foto's in een accesdatabase in, maar dat werdt me te gortig. Nu stop ik de relevante info in de naam van de foto
Jan Essink

Bericht door Jan Essink »

Ons inziens is dit toch S. lingua. De bractee is klein.
Wat wel tegenspreekt is dat S. lingua vaak met grote aantallen bijeen staan.
Op Corsica komen veel Serapias soorten voor.

Serapias lingua
olbia
parviflora
vomeracea
strictiflora
cordigera
bergonii
ook de hybride lingua met parviflora
Martin van den Hoorn

Maarja eens moet ergens de eerste zijn, en dan staat hij alleen he?

Nee dat is flauw. Het is raar dat ergens een zo'n goed ontwikkelde S. lingua in zijn eentje staat. Wat ik ook vreemd vind is de sterke beharing op de lip. Dat is toch niet iets wat bij S. lingua voorkomt?

Groet Martin
Jan Essink

Bericht door Jan Essink »

Vaak is achteraf op een foto de plant van naam voorzien niet altijd even gemakkelijk. Wij zien er toch geen andere soort in.

gr,
Jan
orchforummaster
Site Admin

Bericht door orchforummaster »

Martin van den Hoorn schreef:Maarja eens moet ergens de eerste zijn, en dan staat hij alleen he?

Nee dat is flauw. Het is raar dat ergens een zo'n goed ontwikkelde S. lingua in zijn eentje staat. Wat ik ook vreemd vind is de sterke beharing op de lip. Dat is toch niet iets wat bij S. lingua voorkomt?

Groet Martin
Ik vind dat helemaal niet zo raar. Het grasveld is recentelijk gemaaid (zie achtergrond). Wie weet stond het er dus helemaal vol mee!

M.v.gr. Mark
Martin van den Hoorn

Nee dat is helemaal waar. Ik verbaasde me al over het super korte gras. Even niet gedacht aan maaien. dom dom dom
Plaats reactie