Landschapsbeheer tbv orchideeën; groen en doen

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
orchforummaster
Site Admin

Landschapsbeheer tbv orchideeën; groen en doen

Bericht door orchforummaster »

Beste allen,

Enige tijd geleden heeft de WEO gebruik gemaakt van de subsidieregeling van Groen en Doen. Hierin wil het Min EL&i mensen stimuleren in landschapsbeheer en zo o.a. meer draagvlak creëerde voor natuur- en landschapbeheer. Het doel is om organisaties initiatieven te laten ontplooien die als doel hebben om kennis over te dragen mbt landschapsbeheer. De WEO wil dit doen voor wilde orchideeën en met name soorten die voorkomen buiten natuurterreinen. Er is dus middels een subsidieloze geld beschikbaar voor een kort project waarbij aandacht uitgaat naar het beheer van orchideeënbiotopen buiten natuurgebieden.

Binnenkort meer hierover....

Mensen die willen meedenken, meehelpen zijn van harte welkom!

Mvgr Mark
Jos Lammers

Re: Landschapsbeheer tbc orchideeën; groen en doen

Bericht door Jos Lammers »

Beste Mark,

Je zou er aan kunnen denken om in het orchideeenboek van nederland, dat in voorbereiding is, passages op te nemen met beheeradviezen.
Op een aantal plekken is ervaring met beheer van wegbermen buiten natuurgebieden.
De subsidie kan dan een (klein) deel van de kosten dragen.

Opm: er staat in jouw bericht: "subsidieloze" wat bedoel je?

Vriendelijke groet
Jos
orchforummaster
Site Admin

Re: Landschapsbeheer tbc orchideeën; groen en doen

Jos Lammers schreef:Beste Mark,

Je zou er aan kunnen denken om in het orchideeenboek van nederland, dat in voorbereiding is, passages op te nemen met beheeradviezen.
Op een aantal plekken is ervaring met beheer van wegbermen buiten natuurgebieden.
De subsidie kan dan een (klein) deel van de kosten dragen.

Opm: er staat in jouw bericht: "subsidieloze" wat bedoel je?

Vriendelijke groet
Jos
Hoi Jos,

Ja dat is de spellingcorrectie die er dan subsidieloze van maakt. Bij de aanvraag moest men ook al een kleine begroting opgeven. Er is dus budget. Zelf dacht ik aan het geven van een cursusdag waarbij geïnteresseerden informatie krijgen over hoe je bijvoorbeeld heel specifiek grasland beheert in een stadspark. Veel gemeenten werken met vrijwillige beheersteams. De kennis mbt beheer ontbreekt vaak, ondanks het grote enthousiasme. Natuurlijk kan niet iedereen op z'on dag. Daarom wilde ik in iedergeval een uitgebreide folder van 20-30 pagina's uitgeven. Hiermee kunnen we de WEO ook wederom op de kaart zetten.

Door de begroting de vooraf is gemaakt worden alle kosten middels de subsidie gedekt.

Wanneer mensen voorbeelden hebben van geslaagd beheer hebben (buiten natuurgebieden), zijn die welkom. Ik neem alvast een voorschot, de Bokkenorchis van Jos, Hans zet zich al jaren in voor orchideeën in Almere, het park bij Hoogeveen, ik zag van Ton ook eens een voorbeeld voorbij komen.

De officiële aftrap is in januari. In februari zal tijdens de bijeenkomst in Maarn meer aandacht besteed worden aan het onderwerp.

Mvgr Mark
orchforummaster
Site Admin

Re: Landschapsbeheer tbv orchideeën; groen en doen

Voor geïnteresseerden Hier is inmiddels ook onze projectpagina te vinden.

http://www.groenendoen.nu/initiatief/st ... rchideeen/

M.v.gr. Mark
Mark Meijrink
Contacteer:

Bericht door Mark Meijrink »

Korte update,

Onze subsidie aanvraag is door het Min EL&I goedgekeurd. Het project gaat dus definitief door!

Mvgr Mark
Anton
Contacteer:

Bericht door Anton »

Even een berichtje in een topic waar het misschien niet thuis hoort.

Ik las een bericht op natuurbericht.nl over deze cursus met een verwijzing naar WEO. Ik kan hier alleen niets over vinden, dus vandaar maar even reageren in dit topic.
2 mede leden van orchideeënkring groot Rotterdam en ikzelf zijn zeer geinterresseerd in deze cursus zodat we meer gericht ons steentje kunnen bijdragen in het beschermen van de wilde orchideeën.
Graag zouden we hier wat meer informatie over krijgen.
hier een bericht over op natuurbericht.nl met een verwijzing naar WEO. Ik kan hier alleen niets over vinden, dus vandaar maar even reageren in dit topic.
2 mede leden van orchideeënkring groot Rotterdam en ikzelf zijn zeer geinterresseerd in deze cursus zodat we meer gericht ons steentje kunnen bijdragen in het beschermen van de wilde orchideeën.
Graag zouden we hier wat meer informatie over krijgen.
orchforummaster
Site Admin

Dag Anton,

Leuk dat je reageert. De cursus is in de maak om het maar zo te zeggen. Nog even geduld dan verschijnt er op het forum meer informatie. In iedergeval goed om te horen dat je interesse hebt.

Mvgr Mark
Plaats reactie