Orchideeën in de Franse Alpen

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Ruud_S
Berichten: 15
Lid geworden op: di jul 17, 2012 4:53 pm

Orchideeën in de Franse Alpen

Bericht door Ruud_S »

Ik was vorige maand in de Franse Alpen. Op 1 van mijn wandelingen zag ik iemand bloemen fotograferen. Hij vertelde dat het orchideeën waren, en dat dit de eerste keer was dat hij deze soort zag. Ik heb ook een paar foto's gemaakt, en ik zou graag willen weten welke orchideeën dit zijn. Ik heb wat op internet rondgekeken, en uit wat ik daar zag concludeer ik dat het misschien de vlierorchis zou kunnen zijn, orchis sureau in het frans. Klopt dat? Ik heb 2 foto's op de pc aan elkaar geplakt, vandaar het zwarte hoekje links boven. Ik had mijn aandacht zo bij de lichtgele bloemen, en mijn medewandelaar was al wat verder gelopen, dat ik de rode bloemen links niet opmerkte. Die zag ik pas op de foto toen ik al weer thuis was. Misschien ook een orchidee?
Ik heb nog een paar andere foto's waarvan ik niet weet of het orchideeën zijn. Die kan ik straks eventueel ook plaatsen voor informatie.
Bij voorbaat mijn dank.
Bijlagen
Foto iets later ingestuurd omdat ik die nog moest verkleinen
Foto iets later ingestuurd omdat ik die nog moest verkleinen
DSCF3653_stitch-a.jpg (344.53 KiB) 13567 keer bekeken
Gebruikersavatar
peter wijn
Berichten: 480
Lid geworden op: ma jul 11, 2011 8:12 pm

Re: Orchideeën in de Franse Alpen

Bericht door peter wijn »

onderste twee ben ik vrij zeker van dat dit idd die mooie vlierorchis is.
Aangezien de bovenste dezelfde vorm bladeren lijkt te hebben (rozet), en aangezien de vlierorchis naast een prachtig geelrode bloemvorm, ook een prachtig roodgele bloemvorm kent...
allemaal Dactylorhiza sambucina
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vlierorchis

(ik reken mijzelf tot de beginners op dit gebied)
Ruud_S
Berichten: 15
Lid geworden op: di jul 17, 2012 4:53 pm

Re: Orchideeën in de Franse Alpen

Bericht door Ruud_S »

Bedankt Peter.
Ik heb nog een paar foto's waarvan ik niet weet of het orchideeën zijn. Ik weet niet of ik meer dan 1 foto tegelijk hier kan uploaden , maar ik probeer het. Ik heb dezelfde soort bloemen wel een paar keer gefotografeerd. Als het orchideeën zijn, zou ik graag willen weten welke, en als het geen orchideën zijn, kan iemand mij misschien vertellen wat het wel zijn.
Bijlagen
DSCF4015.JPG
DSCF4015.JPG (237.22 KiB) 13550 keer bekeken
DSCF3791.JPG
DSCF3791.JPG (219.16 KiB) 13550 keer bekeken
DSCF3790.jpg
DSCF3790.jpg (206.95 KiB) 13550 keer bekeken
DSCF3768.JPG
DSCF3768.JPG (194.67 KiB) 13550 keer bekeken
DSCF3764.JPG
DSCF3764.JPG (175.18 KiB) 13550 keer bekeken
DSCF3752a.jpg
DSCF3752a.jpg (226.02 KiB) 13550 keer bekeken
DSCF3706a.jpg
DSCF3706a.jpg (281.1 KiB) 13550 keer bekeken
Gebruikersavatar
peter wijn
Berichten: 480
Lid geworden op: ma jul 11, 2011 8:12 pm

Re: Orchideeën in de Franse Alpen

Bericht door peter wijn »

DSCF3752a.jpg en DSCF3791.JPG zijn orchideën.
De volgende vraag is welke :)

Ik schat allebei mannetjesorchis Orchis mascula, maar voor dat ik verder ga dan schatten zou ik in een boekje de rozetten opzoeken.

Verder zie ik een soort salie, een soort dovenetel en een bloem die ik nog niet heb opgezocht in de drie jaar dat ik bloemen bekijk.

(voortaan wel zeker zijn dat je autofocus het onderwerp beet heeft hoor ;) ).

ik hoop dat iemand anders even wil bevestigen of corrigeren.
F. Thys
Berichten: 352
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 8:20 pm

Re: Orchideeën in de Franse Alpen

Bericht door F. Thys »

Ruud,

Peter zet je al een heel eind op de goede weg. 3752 en 3791 zijn inderdaad orchideeën en kunnen als Orchis mascula, mannetjesorchis, beschouwd worden. Mogelijk is het de ondersoort die aangeduid wordt als ssp signifera of ssp speciosa, soms ook Orchis ovalis genoemd. Deze ondersoort komt vooral in de bergen voor en valt op door zijn meer uitgerafelde lip, ongevlekte bladeren (hier het geval) en duidelijke bruine puntjes/lijnen onderaan de stengel (niet direct te zien op je foto's). De nominaatvorm van mascula heeft meestal gevlekte bladeren, maar heeft meer dan eens toch ook wel ongevlekte bladeren. Orchideeën op naam brengen is niet altijd even gemakkelijk, zeker niet aan de hand van foto's. Wat de andere planten betreft, deze zijn volgens mij:
- de dovenetel is Lamium maculatum, gevlekte dovenetel
- de salie is Salvia pratensis, veldsalie
- en de 3 overige opnamen zijn telkens Pedicularum sylvaticum, heidekartelblad, een plant die je gaat aantreffen op voedselarme, vochtige, wat venige grond. Vooral deze plant gaat in de meeste streken erg achteruit (door biotoopvernietiging en/of verdroging) en staat zowel in Nederland als Vlaanderen op de 'Rode Lijst' als te beschermen planten.

Vriendelijke groeten

Frans
Gebruikersavatar
Ton
Berichten: 430
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 9:26 pm
Locatie: Drenthe

Re: Orchideeën in de Franse Alpen

Bericht door Ton »

Ruud ik hoop dat je zo de smaak van het "orchideeënjagen"te pakken krijgt!
Frans: Ik vond rond 1800 m ook een kartelblad en had nog de bedoeling dat eens op te zoeken. Ik dacht dat ik het heidekartelblad wel kende(komt hier in de buurt nogal voor namelijk). Zie foto, dat lijkt toch een heel wat robuustere plant!
Bijlagen
P1050316.JPG
P1050316.JPG (235.3 KiB) 13535 keer bekeken
Groet,

Ton
F. Thys
Berichten: 352
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 8:20 pm

Re: Orchideeën in de Franse Alpen

Bericht door F. Thys »

Ton,

Jouw foto lijkt me Pedicularis verticillata, het kranskartelblad. Komt voor in vochtige bergweiden vanaf 1.500 m. Te herkennen aan de bladeren die een krans van 3 of 4 stuks vormen. Bij het heidekartelblad is de bovenlip van de bloemkroon verlengd in een snavel (goed te zien op de foto's van Ruud). Bij Pedicularis verticillata is dat niet het geval. Overigens zijn er nogal wat soorten 'kartelbladen'. Ik beschik hier over een bergflora van Europa (Grey-Wilson/Blamey) die de voornaamste, maar lang niet alle soorten opsomt en deels afbeeldt: dat zijn er alvast 30 verschillende!

Vriendelijke groeten

Frans
Ruud_S
Berichten: 15
Lid geworden op: di jul 17, 2012 4:53 pm

Re: Orchideeën in de Franse Alpen

Bericht door Ruud_S »

Bedankt allemaal voor de reacties. Ik ben er wel wat wijzer mee geworden, en daar hoopte ik ook op. Nog even terugkomend op de eerste foto, de linker orchidee zou volgens Peter best ook wel een vlierorchis kunnen zijn. Daar houd ik het dan maar op, en dan heb ik de 2 kleuren op 1 foto, wel leuk.
Wat de heidekartelblad betreft, op de franse wikipedia lees ik: il s'avère également très rare dans l'est de la France (Alpes y compris). In het deel van de Alpen waar ik was, was hij echter bepaald niet zeldzaam.
Ik heb trouwens geen autofocus op mijn camera. het is een kleine camera, Fuji Finepix F470. Ik zet hem wel op macro, maar een enkele keer vergeet ik dat wel eens.
Ik heb ook nog een foto uit 2009 uit de italiaanse Alpen. Dat zou ook de mannetjesorchis kunnen zijn?
Ruud_S
Berichten: 15
Lid geworden op: di jul 17, 2012 4:53 pm

Re: Orchideeën in de Franse Alpen

Bericht door Ruud_S »

Hier de foto uit de italiaanse Alpen. Ik moest het aantal pixels nog even kleiner maken.
Bijlagen
DSCF0912a.jpg
DSCF0912a.jpg (210.98 KiB) 13527 keer bekeken
Ruud_S
Berichten: 15
Lid geworden op: di jul 17, 2012 4:53 pm

Re: Orchideeën in de Franse Alpen

Bericht door Ruud_S »

Waar komt de naam mannetjesorchis trouwens vandaan?
F. Thys
Berichten: 352
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 8:20 pm

Re: Orchideeën in de Franse Alpen

Bericht door F. Thys »

Ruud,

Is inderdaad ook een mannetjesorchis.

Groetjes

Frans
Ruud_S
Berichten: 15
Lid geworden op: di jul 17, 2012 4:53 pm

Re: Orchideeën in de Franse Alpen

Bericht door Ruud_S »

Ik kom nog even terug op de eerste foto. Op wikipedia lees ik bij de vlierorchis dat de bladeren glanzend lichtgroen en ongevlekt zijn. Dan moet de paarse links toch een andere orchidee zijn dan de vlierorchis. Kan iemand daar nog wat naders over zeggen?
Gebruikersavatar
Ton
Berichten: 430
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 9:26 pm
Locatie: Drenthe

Re: Orchideeën in de Franse Alpen

Bericht door Ton »

Ruud,

Ik had het wel gezien en ik zag ook dat deze orchidee veel slanker was dan je Vlierorchis, maar er nog niet over nagedacht. Het onderste blad is nogal afgerond, dat zou kunnen wijzen op Bosorchis Dactylorhiza fuchsii. De combinatie rode en gele Vlierorchis zie je soms in populaties met bijna 50-50 verdeling, maar afgelopen maand was ik bij de Col de la Madeleine en daar stonden duizenden gele zonder één rode.
Groet,

Ton
Gebruikersavatar
peter wijn
Berichten: 480
Lid geworden op: ma jul 11, 2011 8:12 pm

Re: Orchideeën in de Franse Alpen

Bericht door peter wijn »

goed opgemerkt Ruud.
Ruud_S
Berichten: 15
Lid geworden op: di jul 17, 2012 4:53 pm

Re: Orchideeën in de Franse Alpen

Bericht door Ruud_S »

Ik heb nog een paar foto's. Kunnen deze de vanilleorchis zijn?
Bijlagen
DSCF3787a.jpg
DSCF3787a.jpg (303.28 KiB) 13444 keer bekeken
DSCF3773a.jpg
DSCF3773a.jpg (265.25 KiB) 13444 keer bekeken
Plaats reactie