Spiranthes spiralis

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Spiranthes spiralis

Bericht door Jos Lammers »

Begin september maakten mijn echtgenote en ik een wandeling in het Parco Regionale del Conero in de Marche (Italie). Volgens de beschrijving van het gebied is dit park na Gargano het meest soortenrijke van de Adriatische kust. In de beschermde plantenlijst staan 33 soorten orchideeen, waaronder Spiranthes spiralis. Wij hadden het geluk deze laatste bloeiend aan te treffen in een licht jong loofbos op een kennelijk voormalige afgraving.
De bijgevoegde foto is van een van de drie bloeiende exemplaren die wij daar aantroffen. Opvallend vind ik de sterk gedraaide bloeiwijze. De vraag is of dit een uitzonderlijke bloeiwijze is voor Italie omdat ik in Jo Willems onvolprezen studie over de Herfstschroeforchis lees bij Fig.31: "Planten uit Italie hebben veelal bloempjes in een vrijwel rechte lijn aan de bloeistengel en zijn meestal gelijk open".
Wie wil er reageren?
Afbeelding
Vriendelijke groet
Jos
Barbara
Berichten: 26
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:39 pm

Draaiing bloeiwijze Herfstschroeforchis

Bericht door Barbara »

Hoi Jos,

Mooie foto!

In Jo Willems boek "Herfstschroeforchis - portret van een laatbloeier" wordt bij Figuur 31 inderdaad vermeld dat planten uit Italie veelal de bloemen in een rechte lijn aan de bloeistengel hebben staan.

In de tekst op pagina 53 staat echter dat de bloemen nauwelijks in een spiraal gerangschikt waren bij een AANTAL planten uit Italie... Het lijkt mij dat deze uitspraak dus is gebaseerd op een vrij kleine steekproef.

Het toeval wil dat ik afgelopen maandag in de Westduinen heb geteld hoe het daar nou zat met de draaiing van de bloeiwijze van de Herfstschroeforchis. Van het totaal aantal planten dat ik nog kon vinden zo laat in het seizoen, bleek 89% gedraaid (75% linksom en 14% rechtsom) en 11% ongedraaid. Het lijkt erop dat dit kenmerk dus behoorlijk kan varieren. Volgens mij is de plant op jouw foto daarom - in tegenstelling tot de planten uit Figuur 31 in Jo's boek - niet zo uitzonderlijk.

Hoe was het eigenlijk op de KNBV / FLORON themamiddag Leefgebiedenbeleid vorige week?

Heb je nog iets interessants langs horen komen over orchideeen daar?

groetjes,
Barbara
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

KNBV-Floron middag

Bericht door Jos Lammers »

Hoi Barbara,

Bedankt voor je reaktie, ik zal de betreffende pagina bij Jo Willems er nog eens op nalezen.

Wat de KNBV-Floron middag betreft ging het vooral over leefgebiedenbescherming vs soortenbescherming. Interessante discussies daarover en meningsverschillen!

Een keer werd door Baudewijn Odé iets gezegd over orchideeen, nl Aceras anthropophorum, een soort waarvan de ecologie niet goed begrepen wordt. De Poppenorchis kan zomaar ergens opduiken en weer verdwijnen (duingebied ). In kalkgraslanden is er geen beheermethode beschikbaar die de soort helpt. Ik heb hem er in de pauze over gesproken. Hij zou graag over meer kennis beschikken om effectieve soortgerichte beheermaatregelen te kunnen nemen. Misschien een interessant studie-onderwerp om eens ter hand te nemen!?

Groetjes
Jos
Gebruikersavatar
Walter
Berichten: 483
Lid geworden op: di dec 26, 2006 4:38 pm
Locatie: Nieuwkerken-Waas
Contacteer:

Bericht door Walter »

Ik denk dat er wel degelijk goede beheersmethoden zijn voor de poppenorchis.
Ik heb daar ergens literatuur over, maar die moet ik wel ff zoeken.
Er zijn de resultaten uit de Eifel, die door Schumacher en Opitz werden gepubliceerd in het Jahresbericht van de Wuppertaler Orchideentagung en er zijn ook studies uitgevoerd in Wallonië die verschenen in het tijdschrift Parcs et Reserves.
Als ik ooit nog eens 5 minuten tijd heb .....
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
Plaats reactie