Vernieling populatie Bruinrode wespenorchis
Moderator: Michiel Janssen
- Mark Meijrink
- Contacteer:
Vernieling populatie Bruinrode wespenorchis
Beste allen,
naar aanleiding van een inmiddels 2 maanden lopende zaak omtrent de vernieling van de Bruinrode wespenorchis een persbericht van de WEO, die voorpagina nieuws was in Dagblad de Limburger.
Vanavond om 17:30 geeft onze voorzitter Mark Engels toelichting voor de camera op L1 de regionale omroep van Limburg
M.v.gr. Mark
naar aanleiding van een inmiddels 2 maanden lopende zaak omtrent de vernieling van de Bruinrode wespenorchis een persbericht van de WEO, die voorpagina nieuws was in Dagblad de Limburger.
Vanavond om 17:30 geeft onze voorzitter Mark Engels toelichting voor de camera op L1 de regionale omroep van Limburg
M.v.gr. Mark
- Bijlagen
-
- Middenkatern Dagblad de Limburger.pdf
- (40.6 KiB) 461 keer gedownload
-
- Voorpagina Dagblad de Limburger.pdf
- (421.22 KiB) 507 keer gedownload
Mark & Mark Orchids
http://www.wix.com/orchis/markandmarkorchids
Re: Vernieling populatie Bruinrode wespenorchis
Hierbij een verwijzing naar de site van L1 met het fragment uit het L1 Nieuws, inclusief reactie van de beheerder van de groeve (ENCI).
http://www.l1.nl/video/orchidee%C3%ABn- ... 7PnuHg6urw
http://www.l1.nl/video/orchidee%C3%ABn- ... 7PnuHg6urw
- Martin van den Hoorn
Hoi Mark,
Jullie zijn goed bezig. Mooi dat de NVWA toch onderzoek gaat doen. En wat B***t om te zeggen dat men betwijfeld dat de planten er eigenlijk wel stonden....
Gr Martin
Jullie zijn goed bezig. Mooi dat de NVWA toch onderzoek gaat doen. En wat B***t om te zeggen dat men betwijfeld dat de planten er eigenlijk wel stonden....
Gr Martin
Hoi Martin,
ik zal het je nog mooier maken. In eerste instantie ging ie de discussie aan dat de planten aangeplant waren en dat hij daar bewijs voor heeft.
Hij zal zich echter bedacht hebben dat beter niet op tv te zeggen omdat daarmee duidelijk is dat hij wel degelijk op de hoogte was van het voorkomen van de planten.
Gr. Mark
ik zal het je nog mooier maken. In eerste instantie ging ie de discussie aan dat de planten aangeplant waren en dat hij daar bewijs voor heeft.
Hij zal zich echter bedacht hebben dat beter niet op tv te zeggen omdat daarmee duidelijk is dat hij wel degelijk op de hoogte was van het voorkomen van de planten.
Gr. Mark
zo.....
vele weken later. Hoe zou het nu zijn afgelopen?
Het hele verhaal is vele uren werk, daarom maar een samenvatting:
Na het verhaal in het nieuws (radio, krant, tv) heb ik veel positieve reacties gehad. Bijna iedereen die over de vernieling gehoord had, heeft contact met me opgezocht. Bijna iedereen, want van de cementfabriek geen reactie.
Dat veranderde toen ik tesamen met de inspecteur van de Inspectiedienst een onverwacht bezoek bracht aan de groeve. We zijn de beruchte plek wezen bekijken, wat totaal geen twijfel over liet over het lot van de planten.
Een week later is de inspecteur nog een keer terug geweest om op advies van de ecoloog van de beheerder een nog resterende groeiplaats te bekijken. Hier heb ik 's avonds nog foto's van toegestuurd gekregen. Het betrof inderdaad weer Bruinrode wespenorchis. Het advies om in gesprek te gaan met de beheerder volgde.
Dit gesprek heeft vorige week plaatsgevonden. Hierin hebben we afgesproken dat de WEO de mogelijkheid krijgt om de groeve te inventariseren op het voorkomen van orchideeën. De inventarisatie (met Eric, Mark en Mark) heeft vandaag (25/6) plaatsgevonden.
In bijna 4 uur tijd hebben we een klein deel van de groeve kunnen inventariseren. Uiteraard zijn we op de nog resterende groeiplaats geweest. Hier vonden we naar schatting 100 bloeiende exemplaren, met zeker net zo veel vegetatieve.
Naast Bruinrode wespenorchis vonden we exemplaren van Geelgroene wespenorchis en waarschijnlijk hybrides van Bruinrode wespenorchis met Brede wespenorchis.
Delen van de groeve die nog binnen het afgravingsgebied liggen, leverde helaas geen nieuwe vondsten op.
Met de contacten bij de ENCI proberen we in gesprek te blijven.
Als illustratie nog een fotootje: M.vr.gr. Mark Engels
vele weken later. Hoe zou het nu zijn afgelopen?
Het hele verhaal is vele uren werk, daarom maar een samenvatting:
Na het verhaal in het nieuws (radio, krant, tv) heb ik veel positieve reacties gehad. Bijna iedereen die over de vernieling gehoord had, heeft contact met me opgezocht. Bijna iedereen, want van de cementfabriek geen reactie.
Dat veranderde toen ik tesamen met de inspecteur van de Inspectiedienst een onverwacht bezoek bracht aan de groeve. We zijn de beruchte plek wezen bekijken, wat totaal geen twijfel over liet over het lot van de planten.
Een week later is de inspecteur nog een keer terug geweest om op advies van de ecoloog van de beheerder een nog resterende groeiplaats te bekijken. Hier heb ik 's avonds nog foto's van toegestuurd gekregen. Het betrof inderdaad weer Bruinrode wespenorchis. Het advies om in gesprek te gaan met de beheerder volgde.
Dit gesprek heeft vorige week plaatsgevonden. Hierin hebben we afgesproken dat de WEO de mogelijkheid krijgt om de groeve te inventariseren op het voorkomen van orchideeën. De inventarisatie (met Eric, Mark en Mark) heeft vandaag (25/6) plaatsgevonden.
In bijna 4 uur tijd hebben we een klein deel van de groeve kunnen inventariseren. Uiteraard zijn we op de nog resterende groeiplaats geweest. Hier vonden we naar schatting 100 bloeiende exemplaren, met zeker net zo veel vegetatieve.
Naast Bruinrode wespenorchis vonden we exemplaren van Geelgroene wespenorchis en waarschijnlijk hybrides van Bruinrode wespenorchis met Brede wespenorchis.
Delen van de groeve die nog binnen het afgravingsgebied liggen, leverde helaas geen nieuwe vondsten op.
Met de contacten bij de ENCI proberen we in gesprek te blijven.
Als illustratie nog een fotootje: M.vr.gr. Mark Engels
- Jos Lammers
Beste Mark,
Een compliment is absoluut op z'n plaats. Prima werk van onze voorzitter !
Ik ben blij dat ondanks (of dank zij ?) de eerdere vernieling nu een prachtige vondst is gedaan. Hoop dat de ENCI een wat positievere houding tegenover de bijzondere natuur zal innemen.
Groet
Jos
Een compliment is absoluut op z'n plaats. Prima werk van onze voorzitter !
Ik ben blij dat ondanks (of dank zij ?) de eerdere vernieling nu een prachtige vondst is gedaan. Hoop dat de ENCI een wat positievere houding tegenover de bijzondere natuur zal innemen.
Groet
Jos
- peter wijn
fijn bericht, complimenten met het werk en resultaat
Gaat ENCI nu excursies organiseren?
(is niet alleen voor orchideën'jagers' fijn, maar ook voor ENCI, aangezien het dan op hun netvlies blijft. Bij het draaiend houden van een bedrijf staan bloemen normaliter niet vooraan op het netvlies. )
Gaat ENCI nu excursies organiseren?
(is niet alleen voor orchideën'jagers' fijn, maar ook voor ENCI, aangezien het dan op hun netvlies blijft. Bij het draaiend houden van een bedrijf staan bloemen normaliter niet vooraan op het netvlies. )
- Mark Meijrink
- Contacteer:
Een klein fotografisch verslag van gisteren, toelichting volgt later.
- Bijlagen
-
- enci.jpg (443.73 KiB) 16793 keer bekeken
-
- enci-2.jpg (377.28 KiB) 16793 keer bekeken
-
- enci-3.jpg (265.35 KiB) 16793 keer bekeken
-
- enci-9.jpg (348.08 KiB) 16793 keer bekeken
-
- enci-8.jpg (324.83 KiB) 16793 keer bekeken
-
- enci-4.jpg (287.66 KiB) 16793 keer bekeken
-
- enci-5.jpg (167.43 KiB) 16793 keer bekeken
-
- enci-6.jpg (175.13 KiB) 16793 keer bekeken
-
- enci-7.jpg (486.78 KiB) 16793 keer bekeken
Mark & Mark Orchids
- peter wijn
huh?
wat doet die Gyps fulvus daar?
:)
(mooie foto's)
(mooie foto's)
- eric hartgers
Vliegen misschien? Lol :-)
Het was gisteren weer een mooie dag in 't zuiden van Limburg
; de foto's zeggen genoeg lijkt mij. Ik zal later ook wat van mijn foto's toevoegen...
Het was gisteren weer een mooie dag in 't zuiden van Limburg
; de foto's zeggen genoeg lijkt mij. Ik zal later ook wat van mijn foto's toevoegen...
Met vriendelijke groet,
Eric Hartgers
Eric Hartgers
Hoi Mark, Mark en Eric,
Wat een prachtige atrorubens planten daar!
Mochten jullie er nog eens gaan inventariseren dan heb ik desgewenst wel belangstelling om mee te helpen...
Met vriendelijke groeten, Bert.
Wat een prachtige atrorubens planten daar!
Mochten jullie er nog eens gaan inventariseren dan heb ik desgewenst wel belangstelling om mee te helpen...
Met vriendelijke groeten, Bert.
Hallo Mark, Mark en Eric,
Wat geweldig nieuws dat er toch nog een populatie aanwezig is in de groeve. Hopelijk wil de ENCI nu wel contact houden met de werkgroep, zodat deze populatie behouden kan blijven. De aanhouder wint zullen we maar zeggen!
Overigens wel erg gaaf dat op dat moment ook die vale gier daar zat, die had ik ook wel graag gezien!
In ieder geval een dik compliment voor het vele werk dat jullie er in hebben gestoken!
Gr Mark Broos
Wat geweldig nieuws dat er toch nog een populatie aanwezig is in de groeve. Hopelijk wil de ENCI nu wel contact houden met de werkgroep, zodat deze populatie behouden kan blijven. De aanhouder wint zullen we maar zeggen!
Overigens wel erg gaaf dat op dat moment ook die vale gier daar zat, die had ik ook wel graag gezien!
In ieder geval een dik compliment voor het vele werk dat jullie er in hebben gestoken!
Gr Mark Broos
- Mark Meijrink
- Contacteer:
Luchtsteun geven ;-)peter wijn schreef:huh?
(mooie foto's)
Dan nu de toelichting op de foto's. Gisteren hebben we op uitnodiging van het Limburg Landschap als voorafje de Bemelerberg bezocht. De Bemelerberg kenmerkt zich naast de karakteristieke rotspartijen door de aanwezigheid van een gradiënt dat loopt van de zogenaamde "Kiezelkopgraslanden" middels de Heischrale graslanden naar Kalkgrasland. De kiezelkopgraslanden zijn eigenlijk geen echte grasland doordat de bedekking van grassen minimaal is. Slechts enkele grassen zijn bestand tegen dergelijk schrale omstandigheden. Het betreft Schapengras (Festuca ovina), Vroege haver (Aira praecox) en Zilverhaver (Aira caryophyllea) de begeleidt worden door Klein vogelpootje (Ornithopus perpusillus) en Muizenoor (Hieracium pilosella). De heischrale graslanden (hellingvariant), het initiële excursiedoel bevat typische soorten die ook andere delen van Nederland voorkomen. Het betreft o.a. Struikhei (Calluna vulgaris), Tormentil (Potentilla erecta), Tandjesgras (Danthonia decumbens), Pilzegge (Carex pilulifera) en Welriekende nachtorchis (Platanthera bifolia).
Het tweede deel van de dag bestond uit een bezoek aan de ENCI-groeve met als doel het voorkomen van Bruinrode wespenorchis (Epipactis atrorubens) in kaart brengen. Op éen locatie troffen we 100-150 bloeiende planten aan. Opmerkelijk waren een handjevol exemplaren die nog niet in bloei stonden. Dergelijke exemplaren bevatten een roze viltige stengel, relatief brede en eironde bladen en een viltig behaard groen vruchtbeginsel. De bladrandpapillen bleken niet overeen te komen met E. helleborine dan wel E. atrorubens. Dit gaf ons het vermoeden dat het weleens de hybride zou kunnen zijn genaamd E. x schmalhausenii. Naast orchideeën troffen we een enorme populatie aan van Stofzaad (Monotropa hypopitys) -die trouwens in het Engels "Yellow Bird's-nest" heet- en Reuzenpaardenstaart (Equisetum telmateia). Ook troffen we een verdacht exemplaar aan in de knop. De bladrandpapillen kwamen overeen met die van Geelgroene wespenorchis (Epipactis muelleri) die we 's ochtends bekeken hadden. In de groeve zelf is slecht plek voor pioniersplanten of soorten die aangepast zijn aan de lemige en soms stenige omstandigheden. Het betreft ondermeer Kleine leeuwenbek (Chaenorhinum minus) en Rozetsteenkers (Arabidopsis arenosa). Extra bijzonder werd het bezoek door de Vale Gier die rondcirkelde.
We kunnen natuurlijk niet garanderen dat een excursie überhaupt plaats zal vinden. De groeve is natuurlijk gewoon in gebruik. Dit houdt in dat overal shovels, dumpers en ander groot materieel rondrijdt. Daarnaast zijn de wanden gevaarlijk doordat er regelmatig stukken mergel afbrokkelen. Wel kunnen we zeggen dat in de toekomst een excursie voorlopig ver weg is, maar uitsluiten dat er geen komt kunnen we ook niet.
M.v.gr. Mark Meijrink
Mark & Mark Orchids
- peter wijn
met de toename van de kwaliteitsprotocollen etc etc zal het wel moeilijk zijn...
Evenwel, er worden ook geologische excursies georganiseerd, en ik ben er meen ik ook met 5 VWO geweest... dus uh...
Gewoon een beetje duwen? Nu de schaamte er nog op de kaken zit? :)
tjonge, alweer een vale gier. En ik maar naar Kreta en de Cevennen voor die beesten (de Cevennen bulkt er letterlijk van).
Evenwel, er worden ook geologische excursies georganiseerd, en ik ben er meen ik ook met 5 VWO geweest... dus uh...
tjonge, alweer een vale gier. En ik maar naar Kreta en de Cevennen voor die beesten (de Cevennen bulkt er letterlijk van).
Hoi allen,
allereerst dank voor de lovende woorden. Deze zijn echter niet alleen voor mij bedoeld, maar ook voor Mark. We hebben veel overlegd en gediscusieerd over de te volgen stappen.
Daarnaast is terughoudendheid over eventuele inventarisaties gewenst. Op dit moment is er nog zeker geen sprake van een 'grote' inventarisatie. We zullen eerst de huidige gegevens bespreken met de beheerder, om vervolgens samen te bepalen wat de (hopelijk gezamelijke) toekomst te bieden heeft.
Een eventueel volgend bezoek aan de groeve zal alleen in het teken staan van een inventarisatie, en dus niet een excursie. Er zit nogal wat verschil tussen beiden...
We zijn serieus bezig met een juiste verstandhouding op te bouwen met de beheerder. Uiteraard proberen we ook een mogelijkheid te zoeken om de groeve met meer mensen te bezoeken. We zullen echter de veiligheid goed in het oog moeten houden gezien de groeiplaats van de planten (zie bijgevoegde foto). De foto is niet heel geweldig, maar bedenk dat het water 8 meter lager ligt, en de wand niet zomaar opgeklommen kan worden als je erin valt.
gr. Mark
allereerst dank voor de lovende woorden. Deze zijn echter niet alleen voor mij bedoeld, maar ook voor Mark. We hebben veel overlegd en gediscusieerd over de te volgen stappen.
Daarnaast is terughoudendheid over eventuele inventarisaties gewenst. Op dit moment is er nog zeker geen sprake van een 'grote' inventarisatie. We zullen eerst de huidige gegevens bespreken met de beheerder, om vervolgens samen te bepalen wat de (hopelijk gezamelijke) toekomst te bieden heeft.
Een eventueel volgend bezoek aan de groeve zal alleen in het teken staan van een inventarisatie, en dus niet een excursie. Er zit nogal wat verschil tussen beiden...
Dit is niet de manier om bij deze mensen iets voor elkaar te krijgen. Daarnaast vindt een geologische excursie op een heel ander deel van de groeve plaats.peter wijn schreef:Evenwel, er worden ook geologische excursies georganiseerd, en ik ben er meen ik ook met 5 VWO geweest... dus uh...
We zijn serieus bezig met een juiste verstandhouding op te bouwen met de beheerder. Uiteraard proberen we ook een mogelijkheid te zoeken om de groeve met meer mensen te bezoeken. We zullen echter de veiligheid goed in het oog moeten houden gezien de groeiplaats van de planten (zie bijgevoegde foto). De foto is niet heel geweldig, maar bedenk dat het water 8 meter lager ligt, en de wand niet zomaar opgeklommen kan worden als je erin valt.
gr. Mark