Raad het plaatje nr. 10

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Walter
Berichten: 483
Lid geworden op: di dec 26, 2006 4:38 pm
Locatie: Nieuwkerken-Waas
Contacteer:

Raad het plaatje nr. 10

Bericht door Walter »

Dag beste mensen,

het is normaal niet aan mij om dit plaatje te lanceren, maar Jan en Liesbeth fotograferen nog analoog (en zijn er even tussenuit) en ik weet niet of Martin de tijd of gelegenheid heeft.
Daarom ben ik zo vrij om hier een nieuw plaatje te lanceren.
Het gaat deze keer niet om een Ophrys of een Epipactis, dus dat scheelt al .......


Afbeelding
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Soldaatje x Poppen?

Bericht door Jos Lammers »

Beste Walter,
Zal ik deze keer proberen met de aftrap?
Dit moet volgens mij O.militaris x A.anthropophorum zijn (ik weet niet de wetenschappelijke naam van de kruising). Ik heb zoiets eerder gezien bij Lanay en in de Bourgogne naar ik me meen te herinneren. De foto opgezocht (mei 2005 Lanay) en hieronder weergegeven. De lip is in mijn geval wel langer, maar het beeld lijkt me te kloppen.

Afbeelding

Groeten
Jos
Gebruikersavatar
gerritverhellen
Berichten: 161
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 12:16 pm
Locatie: Gent, Vlaanderen

Bericht door gerritverhellen »

Soldaatje en Poppen? Daar kan ik inkomen maar ik dacht dat bij kruisingen Soldaatje met Poppenorchis die lange armpjes altijd duidelijk aanwezig zijn dus denk ik niet dat dit het is.
Wat is het dan wel? Ik heb in Frankrijk wel eens iets dergelijks gezien en ik heb er toen maar het volgende van gemaakt: O. militaris x (O.militaris x A. anthropophorum) de teruggekruisde hybride dus. Ik dacht nog, misschien zit er zelfs O. purpurea tussen maar daarvoor lijken mij die bloempjes wat klein.
Wat denken jullie van mijn redenering?
Groetjes,

Gerrit
Gebruikersavatar
Martin van den Hoorn
Berichten: 440
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 4:24 pm
Locatie: Veenendaal

Bericht door Martin van den Hoorn »

Beste orchideeenvrienden,
Veel van orchideeen weet ik niet, maar wanneer er Orchis antropophora in het spel is zijn de armpjes altijd heel lang. Dit zou dan moeten gaan om een terugkruising die meerdere malen is opgetreden, zodat de lengte verloren gaat. Wanneer ik echter het plaatje bekijkt schiet me echter maar 1 ding door het hoofd:

Orchis galilaea

Groet Martin
Gebruikersavatar
Walter
Berichten: 483
Lid geworden op: di dec 26, 2006 4:38 pm
Locatie: Nieuwkerken-Waas
Contacteer:

Galilea orchis

Bericht door Walter »

Deze foto dateert van maart 2007 en ik maakte hem op de Karmel berg nabij Haifa te Israël, in de provincie Galilea.

Martin heeft het dus bij het rechte eind: het gaat wel degelijk om Orchis galilea

Het is moeilijk te zien natuurlijk, maar de bloeiwijze is vrij ijl en de lobben van de lip (zeg maar de armen en de benen) zijn korter dan bij Orchis anthropophora en Orchis militaris. Deze twee komen tenandere niet voor in dit gebied. Orchis galilea vervangt hen dus daar. Er zijn ook anders gekleurde exemplaren dan de hier afgebeelde.
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

OK

Bericht door Jos Lammers »

Walter,

Ik had het plaatje in Delforge moeten bekijken. Inderdaad, de foto daar van O.galilea lijkt sprekend op jouw foto.

Groet
Jos
Gebruikersavatar
gerritverhellen
Berichten: 161
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 12:16 pm
Locatie: Gent, Vlaanderen

Bericht door gerritverhellen »

Ik heb eens (een halfuurtje) gezocht in mijn dozen met dia's naar die kruising die ik bedoelde en inderdaad,die lijkt er wel op maar de armpjes zijn nog steeds duidelijk langer dan bij deze galilea.
Jammer genoeg kan ik ze niet tonen wegens geen scanner voor dia's. Ik had overigens nog nooit gehoord van Orchis galilea, het wordt dus dringend tijd dat ik die Delforge heb!
Groetjes,

Gerrit
Gebruikersavatar
Ton
Berichten: 430
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 9:26 pm
Locatie: Drenthe

Bericht door Ton »

Landwehr geeft deze orchidee ook weer, maar in een veel groenere kleurvariant. Deze heeft echt de Militaris en Simia-kleur. Prachtige foto trouwens, de bloempjes allemaal scherp. Kun je toch het verschil in apparatuur zien!
Groet,

Ton
Gebruikersavatar
Martin van den Hoorn
Berichten: 440
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 4:24 pm
Locatie: Veenendaal

Bericht door Martin van den Hoorn »

Hoi Ton,
Bij mijn weten komen er twee kleurvormen voor. De groene zoals in Landwehr, en de roze zo als hier afgebeeld. Delforge beeldt ze beiden af. De foto van Walter is echter wel de mooste en de kleur doet "echter" aan dan die in Delforge.
Groet Martin
Plaats reactie