Hier in Drenthe zie ik vaak orchideeen bloeien, weliswaar vrijwel allemaal dezelfde soorten maar het valt me op dat deze orchideeen zich niet veel aantrekken van het samendrukken van de grond.
Op plekken waar veel mensen lopen en met mountainbiken en zelfs met tractoren worden gereden groeien toch best veel orchideeën. Nu lees ik soms dat het samendrukken van de grond niet erg bevorderlijk is voor orchideeën maar is dat wel waar eigenlijk?
En als dat niet waar is, waarom worden sommige gebieden heel erg beschermd? Wanneer je door een veld met wat orchideeën loopt kan dit toch niet erg veel kwaad?
Niet om als excuus te gebruiken hoor... ;)
Ik weet een veld in Drenthe waar veel orchideeën groeien (rietorchis, breedbladige, gevlekte, welriekende), op dit veld groeit ook beenbreek, valkruid, kale jonker, blauwe- en zelfs draadgentianen. Een prachtig gebied!
Nu merk ik daar op dat de grazers wandelsporen maken in dat veld, ze kiezen steeds dezelfde routes uit. Veel gevlekte orchideeën groeien aan de kant van deze routes. Ik heb een link proberen te leggen met de grondsoort, nattigheid enz. maar niet gevonden. Is het lopen op orchideeenvelden dan minder schadelijk dan gedacht?
De geelsterrenfamilie die veel groeit op de brinken hier en daar in Drenthe houd juist van compacte grond. Wanneer je op deze brinken geen markten e.d. meer houd gaat de stand van deze mooie bloemen terug.
Dus nogmaals mijn vraag, is het samendrukken van de grond erg schadelijk voor orchideeën?
Compartimentering
Moderator: Michiel Janssen
- Mark Meijrink
- Contacteer:
Re: Compartimentering
Dag Bert-Jan,
ja in veel gevallen wel. De grond wordt dan dusdanig verdicht dat (regen) water stagneert.
In het geval van Gevlekte orchis, deze soort wordt bevorderd door te plaggen. Open grond zorgt ervoor dat deze soort kan kiemen, en dat zijn vaak wandelpaden. Voor Vetblad geldt veelal hetzelfde.
M.v.gr. Mark
ja in veel gevallen wel. De grond wordt dan dusdanig verdicht dat (regen) water stagneert.
In het geval van Gevlekte orchis, deze soort wordt bevorderd door te plaggen. Open grond zorgt ervoor dat deze soort kan kiemen, en dat zijn vaak wandelpaden. Voor Vetblad geldt veelal hetzelfde.
M.v.gr. Mark
Mark & Mark Orchids
http://www.wix.com/orchis/markandmarkorchids
En in de gevallen van kwelwater? Zorgt de capillaire werking van het het zand dan niet voor voldoende watertoevoer?Mark Meijrink schreef:Dag Bert-Jan,
M.v.gr. Mark
Geen idee hoe het precies werkt hoor... :)
- Mark Meijrink
- Contacteer:
Dag Bert-Jan.
op het moment even weinig tijd, maar verdichting kan zorgen voor een on- of slecht doorlatende laag. Er kan dus regenwater stagneren, of kwel kan de bewortelbare zone niet bereiken. Daarom werken veel aannemers met rijplaten of rupsvoertuigen. Maar dit geldt alleen voor vochtige gronden met leem, klei veen etc.
M.vg.r Mark
op het moment even weinig tijd, maar verdichting kan zorgen voor een on- of slecht doorlatende laag. Er kan dus regenwater stagneren, of kwel kan de bewortelbare zone niet bereiken. Daarom werken veel aannemers met rijplaten of rupsvoertuigen. Maar dit geldt alleen voor vochtige gronden met leem, klei veen etc.
M.vg.r Mark
Mark & Mark Orchids
- peter wijn
Opmerkelijk om te lezen dat een stukgelopen bodem voordelen kan bieden voor orchideën. Ik zag in Zuid-Frankrijk vooral orchideën in schrale wegbermen staan pionieren (niet heel verwonderlijk tijdens fietsvakanties).
Verdichting is met name een probleem met kleigronden. Zandgrond heeft een veel krachtiger structuur, die meer druk aan kan. Het kost regenwormen en andere bodemflora, -fauna en -schimmels vrij veel tijd om een klei om zijn oorspronkelijke ademende bodemstructuur terug te geven.
Veen is helemaal een ramp in Nederland, door de grondwaterverlagingen die overal plaatsvinden (beweiding), verbrandt (langzame oxidatie in de lucht) het onder je voeten. Natuurgebieden (ook in Drenthe) liggen te midden van gebieden waar de grondwaterstand laag wordt gehouden, daarom wordt extra water gebracht naar de natuurgebieden. Maar, het gaat dan niet om natuurlijk kwelwater (links en rechts is immers de druk van het water gehaald), maar om 'vervuild' oppervlakte water. Vervuild wil zeggen dat er te veel nutriënten uit de landbouw in zitten. Er zit juist te weinig ijzer, mangaan, arseen in. Dit is met name het probleem van de Peel.
Dit uit het hoofd, dus met mogelijke fouten.
Op enkele plaatsen is de waterstand behouden en is sprake van natuurlijke kwel, fijn is dat (Meinweg bij Roermond en ik meen ook Drentse Aa).
Verdichting is met name een probleem met kleigronden. Zandgrond heeft een veel krachtiger structuur, die meer druk aan kan. Het kost regenwormen en andere bodemflora, -fauna en -schimmels vrij veel tijd om een klei om zijn oorspronkelijke ademende bodemstructuur terug te geven.
Veen is helemaal een ramp in Nederland, door de grondwaterverlagingen die overal plaatsvinden (beweiding), verbrandt (langzame oxidatie in de lucht) het onder je voeten. Natuurgebieden (ook in Drenthe) liggen te midden van gebieden waar de grondwaterstand laag wordt gehouden, daarom wordt extra water gebracht naar de natuurgebieden. Maar, het gaat dan niet om natuurlijk kwelwater (links en rechts is immers de druk van het water gehaald), maar om 'vervuild' oppervlakte water. Vervuild wil zeggen dat er te veel nutriënten uit de landbouw in zitten. Er zit juist te weinig ijzer, mangaan, arseen in. Dit is met name het probleem van de Peel.
Dit uit het hoofd, dus met mogelijke fouten.
Op enkele plaatsen is de waterstand behouden en is sprake van natuurlijke kwel, fijn is dat (Meinweg bij Roermond en ik meen ook Drentse Aa).