Het viel me bij je foto's uit Limburg al op, maar bewerk jij de achtergrond van je close ups ook nog of weet je gewoon goed met je diafragma te spelen zodat je planten/bloemen in een groot scherptegebied vallen en de achtergrond toch mooi vaag blijft en slechts contouren en kleuren weergeeft?
Het viel me bij je foto's uit Limburg al op, maar bewerk jij de achtergrond van je close ups ook nog of weet je gewoon goed met je diafragma te spelen zodat je planten/bloemen in een groot scherptegebied vallen en de achtergrond toch mooi vaag blijft en slechts contouren en kleuren weergeeft?
mvg
Henk
Hoi Henk,
dat is het geheim van de smid ;-) Ik gebruik meestal F4.0 - 5.6 voor dergelijke foto's. Bij het verscherpen (noodzakelijk kwaad voor digitale fotografie, na het verkleinen, leg ik een masker over de foto. Hierdoor wordt alleen het onderwerp verscherpt, waar door er een beter contrast ontstaat tussen het onderwerp, en de toch al vervaagde achtergrond.
Misschien kunnen we samen eens op stap gaan? Daarnaast is de kans zeer groot dat de WEO volgend jaar een excursie gaat organiseren die alleen gericht is op fotografie; de techniek ervan, én....niet onbelangrijk de nabewerking.
dank voor de tip. En om mij en de andere fotografen onder forumbezoekers nog een kijkje in je smidse te geven: welk programma gebruik je om te bewerken? (verscherpen, verkleinen, masker)
Voor wat betreft dat op stap gaan zal ik je zo ff mailen.
(Al ben ik niet de fotograaf van dienst:
Voor de meeste cameramerken zijn Adobe Lightroom en Apple Aperture de grote aanraders. Canon maakt DPP voor zijn camera's en Nikon Capture NX. dat laatste gebruik ik met gemengd plezier: de resultaten zijn geweldig en eenvoudig te bereiken, de software is softwarematig nogal rommelig. op mijn nieuwste pc heb ik er geen last meer van.)
(wat handig is van digitale fotografie, is dat je - geheel gratis als je de apparatuur inmiddels hebt - meerdere foto's kunt nemen. Je kunt op het schermpje kijken waar je ongeveer wezen moet met het diafragma en vervolgens foto's maken met verschillende diafragma waarden daar omheen. Thuis kun je uitkiezen wat - zowel groot als klein weergegeven - er het mooist uitziet.
Verder, je kunt door vlak bij de grond te gaan liggen, de afstand tussen onderwerp en achtergrond wat groter maken. Dan wordt de achtergrond ook als vanzelf onscherper.
Erg belangrijk is ook het punt van scherpte zo kiezen dat de belangrijkste blikvangers scherp zijn. Belangrijker dan dat de hele bloem scherp is, is dat het lijkt of de hele bloem scherp is.
Voeg daarbij nog een top-telemacro objectief zoals hier gebruikt is... - ergens tussen 90 en 105 mm f2,8 - op een dslr en het wordt prachtig als het licht goed zit en de wind even gaat liggen ;) . Een rijstzak en/of statief met balhoofd dat tot laag op de grond kan worden uitgevouwen maken het werken eenvoudiger en nauwkeuriger. Niet alleen ter voorkoming van bewegingsonscherpte, maar ook om zorgvuldiger te kunnen scherpstellen en kaderen. Het kan in principe ook uit de hand.)
(Als de achtergrond bagger is, dan kun je - bij detailopnamen - een paraplu gebruiken om deze in de schaduw te zetten, en zo de nadruk er van af te halen... Met een witte plu kun je hard op het onderwerp licht diffuus maken, en dat kan ook door lichtjes inflitsen -1.5 EV... )
(het moeilijkste van bloemenfotografie vind ik om niet op mijn volgende onderwerp te gaan liggen :( )
dank voor de tips. Ik ben gelukkig bezitter van een iMac en geniet van de erg fraaie weergave van het scherm. (Veel foto's bleken met de iMac het bewaren meer dan waard te zijn terwijl ze op mijn Windows laptop rijp waren voor de prullenbak.) Dus ik zal me zeker gaan verdiepen in Apple aperture.
Daarnaast maak ik al langere tijd met veel plezier gebruik van een Nikon D300 met mn voor de orchideeën een Nikkor 105mm micro lens.
Maar ik ben nogal "old school" opgevoed qua fotograferen en heb de uiteindelijke foto ook graag in een keer goed. Dus zonder later het beeld digitaal uit te snijden. En ook zonder flits. Dan kom je nog weleens licht te kort om een voldoende groot diafragma te kunnen bereiken om de juiste scherptediepte te halen.
Maar de resultaten van Mark zetten me er wel toe aan om ook meer te gaan experimenteren met digitaal bijwerken. Ik was tot op heden niet verder gekomen dan Adobe Photoshop Elements.
Dus ik juich het initiatief, of in elk geval de enquetevraag, van het bestuur om aan fotografie en het naderhand bewerken ervan aandacht te besteden op een bijeenkomst zeker toe.
uitsnijden hoeft helemaal niet, zeker niet voor de overzichten en portretten die Mark laat zien. Een goede bewerking van een goede foto hoeft niet meer dan een minuut te kosten als je er kijk op hebt wat je het beste kunt doen (met jouw smaak). Soms kun je gebruik maken van een voorinstelling en ben je met één klik klaar.
Je hebt uitstekende spullen, alleen nu nog een statief wat plat de grond kan en een rijstzak (of je fototas) voor nog lager en je kunt in principe dezelfde foto's maken. Uit de hand lukt het me in gunstige omstandigheden om met 1/40s scherpe foto's te maken met de VR-versie van deze lens (als het niet waait). Zonder VR zou dat ergens 1/100s zijn schat ik. Maar met statief is de sluitertijd onbegrensd en kan je dus de sluitertijd kiezen die nodig is. Als ik Mark's foto's bekijk, dan vallen met name het standpunt - naar beneden gericht voor overzichten, laag en horizontaal voor portretten -, en het mooie rijkgekleurde licht me op - ochtend-/avondlicht. En, hij gebruikt voor de portretten helemaal geen kleine opening / maar juist een groot diafragma.
((((overigens heb ik een laptop met uitstekend scherm die op Windows draait ;), voor de helft van het geld dat een vergelijkbare Apple zou kosten... In het verleden hebben mensen Aperture de deur uitgedaan omdat het hun foto's letterlijk opat: zaten ze met een lege database en alle foto's letterlijk weg. Google effe of dat inmiddels is opgelost. ))))