Even een vraagje van een nieuw lid.
Ik heb in mijn tuin al sinds 20 jaar honderden exemplaren van de gevlekte orchis staan (ooit een zakje hooi van een heempark gekregen) en ze komen inmiddels werkelijk overal op tot aan in de bloempotten toe) Sinds enkele jaren zijn daar spontaan een tiental welriekende nachtorchissen bij gekomen. Dit jaar lijkt er echter een massale sterfte op te treden. Ze zijn wel allemaal redelijk normaal boven de grond gekomen maar vervolgens worden de bladeren bruin, de aar met knoppen wordt ook bruin en verwelkt en inmiddels is er van vele al vrijwel niets meer te zien. Ik schat dat bijna 90% hier last van heeft en niet alleen op hun oorspronkelijke standplaats (een nat arm stukje grasland) maar ook op andere plekken in de tuin.
Herkend iemand dit verschijnsel (wellicht de koude winter?) en zijn er wellicht tips (of is het definitief einde?).
Er zit een fotootje bij van een exemplaar dat nog net herkenbaar is.
Bij voorbaat dank voor jullie reacties.
Sterfte in tuin
Moderator: Michiel Janssen
Sterfte in tuin
- Bijlagen
-
- Gevlekt.JPG (79.42 KiB) 6163 keer bekeken
- Hans Dekker
Re: Sterfte in tuin
Ik heb dit ook in reservaten gezien en duidt volgens mij op vorstschade. Wel pech!
Groeten,
Hans
Groeten,
Hans
Hans,Hans Dekker schreef:Ik heb dit ook in reservaten gezien en duidt volgens mij op vorstschade. Wel pech!
Groeten,
Hans
hartelijk dank voor je reactie. Ik ben bang dat je wel eens gelijk kunt hebben. Hoop dat ondanks het afsterven bovengronds er toch nog iets achterblijft voor volgend jaar.
Rob
Ik heb Calanthe's in de tuin. Dan wel geen inheemse orchidee, maar die vertoont de zelfde schade. Volgens mij duidelijk vorstschade! Ik had die laten overwinteren in een tuinhuisje en reeds in maart naar buiten gehaald... met gevolgen dus. Maar momenteel is dat blad wel verder gegroeid. ik heb geen bloei gehad, maar verwacht dat d eplant zich 100% zal herstellen. Dat gemis van bloei kan zelfs goed doen, dan gaat alle kracht naar de plant!
Pmannens ook bedankt.
Hou het dus op vorstschade. Bovengronds is inmiddels alles volledig verdwenen en denk dan ook niet dat het in mijn geval de planten goed zal doen omdat ze de bloei uitsparen. Ben bang dat ze definitief alles zullen uitsparen.
Zal volgend voorjaar het resultaat hier laten weten.
Hou het dus op vorstschade. Bovengronds is inmiddels alles volledig verdwenen en denk dan ook niet dat het in mijn geval de planten goed zal doen omdat ze de bloei uitsparen. Ben bang dat ze definitief alles zullen uitsparen.
Zal volgend voorjaar het resultaat hier laten weten.