Orchideeën van Nederland; foto's gezocht!

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Gebruikersavatar
orchforummaster
Site Admin
Berichten: 201
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 1:58 pm

Orchideeën van Nederland; foto's gezocht!

Bericht door orchforummaster »

Beste allen,

enige tijd geleden ontstond bij het bestuur het idee om een stand van zaken te geven met betrekking tot de Nederlandse orchideeën. Een eerste opzetje was het gevolg (zie leden forum). Vier WEO-leden zijn inmiddels bezig met het schrijven van de teksten. De publicatie is bedoeld als een overzicht van de situatie van de periode 2000-2012. In deze periode is er namelijk veel veranderd in onze orchideeënflora. Zo zijn er enkele nieuwkomers zoals de Spiranthes-soort. Serapias soorten doken zo nu en dan op verschillende plekken op. Honingorchis stierf helaas lokaal uit op Schiermonnikoog. Koraalwortel werd eenmaal gevonden in de prov. Utrecht (bleek later te zijn aangeplant). In Zuid-Limburg dook Vrouwenschoentje op. De populaties Vliegenorchis stonden er slechter voor dan gedacht. Geelgroene wespenorchis kwam op meer locaties voor dan gedacht. Vogelnestje verdween op twee locaties in Zuid-Limburg, maar hiervoor in de plaats kwamen wel twee nieuwe locaties. Kortom genoeg stof dus. Naast de stand van zaken heeft de publicatie ook een duidelijk doel wat betreft determinatie. De huidige determinatiesleutels die bestaan (bv. Heukels) zijn ronduit knullig en sturen mensen spreekwoordelijk met een kluitje het riet in. Er wordt dus ook een sleutel opgenomen die volledig geïllustreerd is. Omdat de publicatie als pdf op internet zal worden gepubliceerd is er nagenoeg geen limiet wat betreft pagina's.

Vandaar een oproep tot medewerking. Aangezien het een WEO-publicatie wordt roepen wij iedereen op om eens rond te kijken in hun fotoarchief. Alle foto's zijn welkom!

Bijgevoegd een pdf'je zodat men een indruk krijgt hoe het een en ander eruit zal gaan zien.

Hoe kun je de foto's opsturen of laten zien:

1. Plaats ze op FlickR-pagina van de WEO: http://www.flickr.com/groups/weo/
Wanneer je een account hebt kun je ze toevoegen aan de WEO-pool
2. Je hebt foto's in een soortgelijk webalbum bv. Picasa: plaats in dit topic een link naar je fotopagina of website
3. Plaats ze in dit topic

In het najaar zullen we beginnen met het uitzoeken van de foto's. Genoeg tijd dus om dit seizoen eens er lekker op uit te gaan!

ps wel doen we een dringende oproep om bij het fotograferen de gedragscode van de WEO te respecteren.

M.v.gr. Mark
Bijlagen
orchideeen_van_nederland_sample.pdf
(2.27 MiB) 462 keer gedownload
Gebruikersavatar
M.H. Schot
Berichten: 288
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 9:33 pm
Contacteer:

Re: Orchideeën van Nederland; foto's gezocht!

Bericht door M.H. Schot »

Op de onderstaande site staat een overzicht. Mocht je hieruit iets selecteren, bedenk dan dat dit kleine kopiën zijn en dat ik van de meeste HiRes opnamen heb. Uiteraard heb ik van de meeste planten ook (veel) meer opnamen dan die ene, dus laat maar weten als je nog iets specifieks zoekt.

http://home.xmsnet.nl/rienschot/europea ... index.html
Gebruikersavatar
M.H. Schot
Berichten: 288
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 9:33 pm
Contacteer:

Re: Orchideeën van Nederland; foto's gezocht!

Bericht door M.H. Schot »

Ik vergat trouwens te zeggen dat ik dit een erg leuk initiatief vind en dat het bijgeleverde voorbeeld veelbelovend is!
Gebruikersavatar
Bert
Berichten: 349
Lid geworden op: di feb 17, 2009 11:11 am
Locatie: Scheulder
Contacteer:

Re: Orchideeën van Nederland; foto's gezocht!

Bericht door Bert »

M.H. Schot schreef:Ik vergat trouwens te zeggen dat ik dit een erg leuk initiatief vind en dat het bijgeleverde voorbeeld veelbelovend is!
Graag sluit ik mij 100% aan bij deze woorden van Rien!
Ik heb zelf ooit wat plaatjes gezet op http://bertolonii.blogspot.com.

Mvg, Bert.
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: Orchideeën van Nederland; foto's gezocht!

Bericht door Mark Meijrink »

Dag Heren,

bedankt voor de foto's. Er zitten flink wat mooie en bruikbare foto's tussen. Ik kom daar nog op terug in het najaar.

M.v.gr. Mark
Ari
Berichten: 28
Lid geworden op: zo jun 05, 2011 3:10 pm

Re: Orchideeën van Nederland; foto's gezocht!

Bericht door Ari »

Ik heb ook vast een aantal foto's gezet op:

http://www.mijnalbum.nl/Album=A6I4TMQ8

Ik probeer het album de komende tijd aan te vullen.

Gr, Ari
Gebruikersavatar
Michiel Janssen
Site Admin
Berichten: 1020
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:49 pm
Locatie: Zevenhuizen
Contacteer:

Re: Orchideeën van Nederland; foto's gezocht!

Bericht door Michiel Janssen »

Mijn foto's zet ik meestal op Nederpix (zie onderschrift). Aan de plaatsaanduiding kun je zien welke in Nederland zijn genomen.

Groeten,

Michiel
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: Orchideeën van Nederland; foto's gezocht!

Bericht door Mark Meijrink »

Michiel, dank voor je aanbod. Daar ga ik zeker gebruik van maken. In het najaar beginnen we met het samenstellen. Ik kom er dus nog op terug.

Mvgr Mark
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: Orchideeën van Nederland; foto's gezocht!

Bericht door Mark Meijrink »

Binnenkort gaan Eric en ik een begin maken met het uitzoeken van foto's, mochten er nog foto's bij iemand op de plank liggen bij deze een verzoek. Ook foto's van biotopen, standplaatsen (mag ook zonder orchideeën) zijn meer dan welkom!

Namens het bestuur
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 102
Lid geworden op: zo jan 25, 2009 6:33 pm

Re: Orchideeën van Nederland; foto's gezocht!

Bericht door Jeroen »

Mark,

Heb je nog soorten specifiek nodig?

gr
Jeroen
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: Orchideeën van Nederland; foto's gezocht!

Bericht door Jos Lammers »

Mark,

Ik kan ook nog wat spitten in de vooraad. Zeg maar wat je nog nodig hebt.

Vriendelijke groet
Jos
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: Orchideeën van Nederland; foto's gezocht!

Bericht door Mark Meijrink »

Dag beiden,

Per soort worden 15-20 foto's opgenomen. Dus van alle soorten zijn foto's welkom. Ik ga nu nog geen voorselectie maken. Dus iedereen kan foto's insturen. Het makkelijkst is hè door foto's te uploaden naar onze FlickR groep pagina of de bestanden (lage resolutie) te sturen via WeTransfer.

Mochten mensen er niet uitkomen hoe de foto's te verzenden laat het me even weten dan probeer ik waar nodig te helpen.

Mvgr Mark
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: Orchideeën van Nederland; foto's gezocht!

Bericht door Jos Lammers »

Mark,

Het is me gelukt een 5-tal foto's op mijn vers gecreëerde Flickr pagina te zetten!
Ophrys apifera var bicolor en Neottia nidus-avis (beide Noord Hollands duireservaat 26 mei 2007). Ik hoop dat ze vindbaar zijn voor je.

Vriendelijke groet
Jos
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: Orchideeën van Nederland; foto's gezocht!

Bericht door Mark Meijrink »

Dag Jos,

ik heb ze gevonden. Je bent nu ook lid van de WEO-groep pagina op FlickR. Wanneer je naar de groeppagina gaat dan staat er "add photo's to group pool". Middels deze manier kun je jouw foto's toevoegen aan onze group pool.

M.v.gr. Mark
Gebruikersavatar
Jos Lammers
Berichten: 953
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:40 pm

Re: Orchideeën van Nederland; foto's gezocht!

Bericht door Jos Lammers »

Dag Mark,

Het is me inmiddels gelukt een aantal foto's op FlickR te plaatsen in de werkgroep pagina. Gewoon uitzoeken en proberen, dan lukt het.

Groet
Jos
Plaats reactie