Raad het plaatje 7

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Walter
Berichten: 483
Lid geworden op: di dec 26, 2006 4:38 pm
Locatie: Nieuwkerken-Waas
Contacteer:

Raad het plaatje 7

Bericht door Walter »

Na de moeilijke bevalling rond Dactylorhiza majalis var. brevifolia gooien we het over een andere boeg.
Wie raadt plaatje nummer 7 ?

Afbeelding
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
J. Essink

Bericht door J. Essink »

We doen een gooi,

O. scolopax x O. holocerica

Jan & Liesbeth
F. Thys
Berichten: 352
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 8:20 pm

Bericht door F. Thys »

Zou het in alle geval zoeken in de Scolopax groep en heb de indruk dat de petalen aan de basis samenneigen. Het basaalveld lijkt me iets te donker voor mijn gok, maar alle begin is moeilijk. Toch maar geprobeerd: Ophrys heldreichii?? Wie verbetert me?
Ed van Wijngaarden

Ophrys tip

Bericht door Ed van Wijngaarden »

Hallo Walter,

Dat wordt weer een leuke.

Hierbij een tip als het om een Ophrys gaat:
in de Ophrys-wereld gaat het snel met de soortbepaling en de naamgeving.
Op de site: http://www.ophrys.be/ worden alle nieuwe artikelen over Ophrys verwerkt in het overzicht en als het even kan met foto's erbij. Ik denk dat deze site de meest actuele stand van zaken over dit geslacht weergeeft dat je kunt vinden. Er staan maar liefst 258 soorten vermeld met 2229 foto's. Een aanrader dus. Kijk onder "List of illustrated species" voor een volledig overzicht.
Kunnen we mooi gebruiken om de foto van Walter op naam te brengen.
We moeten het eerst maar eens worden tot welke groep de plant hoort: O. scolopax groep, O. oestrifera groep of O. heldreichii groep?
jeff dockx
Berichten: 52
Lid geworden op: za aug 11, 2007 6:49 pm
Locatie: Kamares
Contacteer:

Bericht door jeff dockx »

Dag Jan

Even een gokje wagen Ophrys bertoloniiformis x bombyliflora.

Greetz
Jef
Gebruikersavatar
Walter
Berichten: 483
Lid geworden op: di dec 26, 2006 4:38 pm
Locatie: Nieuwkerken-Waas
Contacteer:

Zoek het niet te ver

Bericht door Walter »

Beste mensen, zoek het niet te ver !!
de foto werd niet in het Middellandse Zeegebied genomen.
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
F. Thys
Berichten: 352
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 8:20 pm

Bericht door F. Thys »

Rekening houdend met de laatste opmerking van Walter en als ik alle geplaatste suggesties naast mekaar zet, kom ik op Ophrys fuciflora met een scolopaxoide lip. Dit is kwasi identiek aan de gok (?) van Jan Essink. Als men de suggestie van Ed van Wijngaarden ter harte neemt en naar de aangehaalde site gaat, kan men onder Ophrys fuciflora 2 foto's met een scolopaxoide lip zien, getrokken in de buurt van Namen. Ze zijn wel genomen vanuit een andere hoek dan de foto van Walter. Benieuwd of ik juist zit?
J. Essink

Bericht door J. Essink »

Wij denken dat wij een zelfde bloem gevonden hebben op de "Hammelsberg" bij Montenach.
De zijdelingse bultjes (zijlobben) doen ons zeer denken aan O. scolopax, welke wij in dat gebied gevonden hebben. En natuurlijk komt er veelvuldig O. holocerica in dit gebied voor.

met Drentse groeten,

Jan & Liesbeth
Gebruikersavatar
Walter
Berichten: 483
Lid geworden op: di dec 26, 2006 4:38 pm
Locatie: Nieuwkerken-Waas
Contacteer:

Het is Ophrys fuciflora f. scolopaxoides

Bericht door Walter »

Dag beste mensen,

Het gaat hier inderdaad om een "gewone" Ophrys fuciflora, maar met een omgeslagen lip. Bij de gewone hommelorchis heb je - naast de gewone vorm die een lip heeft die gewelfd is - nog 2 andere vormen :
- een lip die niet of nauwelijks gewelfd is, maar vlak is uitgespreid
- een lip die extra gewelfd is en dus erg omgeslagen is. Het is deze vorm die men dan
scolopaxoides noemt - "gelijkend op scolopax"

De foto werd destijds genomen in de omgeving van het drielandenpunt Luxemburg - Frankrijk - Duitsland. Hier meandert de Moezel en vinden we een aantal zéér rijke orchideeëngebieden in de omgeving van Apach en Montenach. Deze foto is afkomstig van de Hammelsberg te Apach, net zoals die van Jan en Liesbeth Essink (we waren destijds samen daar, met een weekend van de SEMO, de Vlaamse tegenhanger van de WEO)
Het gaat dus wel degelijk om een hommelorchis en niet om een snippenorchis.
Waarom :
- brede sepalen (eerder kort driehoekig en niet smal lancetvormig)
- een aanhangsel (appendix) dat naar voor steekt en verder niet echt drie of vijftandig is
- een lip die onder de armpjes niet is ingesneden en dus geen "buikje" vertoont. Een Ophrys
scolopax
heeft steeds een lip in de vorm van een amphoor, zeg maar een "Bourgondisch
buikske"
- om echte Ophrys scolopax te zien moet je toch wel nog enkele 100en km zuidwaarts.
Ik denk dat de eerste typische scolopax verschijnen ter hoogte van het departement Drôme.
Ten noorden van dit departement heb je wel al te maken met een hoop overgangsvormen.

Frans Thys komt dus de eer toe van de juiste determinatie, al zaten Jan en Liesbeth erg ook op.
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
F. Thys
Berichten: 352
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 8:20 pm

Bericht door F. Thys »

De juiste determinatie is ditmaal groepswerk. Zonder de opmerkingen van Jan, Ed en Walter zou ik de correcte benaming nooit gevonden hebben. Hopelijk putten minder ervaren orchidofielen, waartoe ik behoor, hieruit de moed om ook eens hun kans te wagen. Het was in alle geval leerzaam. Helaas kan ik geen 'raad het plaatje 8' starten. Vooreerst vertrek ik straks voor 10 dagen naar het buitenland, zodat ik het niet kan opvolgen. Bovendien neem ik nog altijd dia's, waardoor ik materiaal van derden moet vragen om te kunnen uploaden. Ik stel voor dat ofwel Jan Essink (die het eigenlijk ook goed had), ofwel Walter (als Jan niet kan) een nieuwe opgave start. Walter zal hiervoor nog wel mooi en goed materiaal hebben.

Antwerpse groeten en volgende week een leuke ledenvergadering toegewenst.
Frans
J. Essink

Bericht door J. Essink »

Ook Jan & Liesbeth Essink maken nog steeds dia's en moeten ze dus ook scannen om ze in de computer te krijgen.

Misschien dat wij het nog wel eens doen, maar ik hoop eigenlijk dat alle kijkers op dit forum die digitaal foto's maken ook eens wat laten horen en zien. Want mensen dit forum is niet alleen voor die paar mensen die hun stem laten horen.

Jullie zullen ongetwijfeld foto's hebben die jullie niet thuis kunnen brengen en dan is dit het uitgelezen medium om er door anderen naar te laten kijken.

Als de opnames niet altijd wat scherp zijn, nou en, ik zie op waarnemingen.nl soms plaatjes waar geen hout van te maken is en die worden ook aan iedereen getoont.

tot volgende week zaterdag,

met hartelijke Drentse groeten .

Jan & Liesbeth
Plaats reactie