Raad het plaatje nr. 6

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Walter
Berichten: 483
Lid geworden op: di dec 26, 2006 4:38 pm
Locatie: Nieuwkerken-Waas
Contacteer:

Raad het plaatje nr. 6

Bericht door Walter »

Dag beste mensen,

hier is de volgende kopbreker....
laat ons beginnen zonder enige info over plaats en tijdstip: later kunnen we dan "de teugels vieren".

Verder een warme oproep aan ALLE forumleden om een zegje te doen. Ik weet wel dat dit echt niet simpel is, maar tenslotte houden we hier geen examen ! Het gaat er om dat we wat bijleren.

Afbeelding
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
Gebruikersavatar
Martin van den Hoorn
Berichten: 440
Lid geworden op: zo feb 11, 2007 4:24 pm
Locatie: Veenendaal

Bericht door Martin van den Hoorn »

Hoi Walter,
Daar gaat ie dan. Ik heb weinig taxonomische kennis, maar het lijkt me een taxon uit de buurt van D. majalis. Dit gezien de forse stengel en de breede bladeren. Zelf denk ik aan D. alpestris, dit deels omdat ik zelf vind dat de bladvlekken van alpestris (of zo je wilt de majalissen uit de Alpen) van die typische scherp afgeronde vlekken hebben (mocht mijn observatie fout zijn dan hoor ik het graag). Wat me erg onzeker maakt is het feit dat de plant midden in het veenmos staat. Dat ken ik niet uit de alpen (maar ik heb natuurlijk maar weinig gezien) en wijst op een heel specifiek (mogelijk hoogveen) habitat.
Het is vast fout, maar nooit geschoten is altijd mis.
Groet Martin
Gebruikersavatar
gerritverhellen
Berichten: 161
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 12:16 pm
Locatie: Gent, Vlaanderen

Bericht door gerritverhellen »

Weinig kandidaten die een gokje wagen voor dit raadselplaatje al is het natuurlijk altijd een beredeneerde gok.
Ik ben het eens met Martin dat dit in de majalis hoek zit maar zijn de bladeren niet te spits voor alpestris? De vlekken zitten bij alpestris ook meestal op de bovenste helft van het blad.
Ik ga het houden op Dactylorchiza pseudocordigera al zou ik er geen geld durven op verwedden.
Groetjes,

Gerrit
Gebruikersavatar
Walter
Berichten: 483
Lid geworden op: di dec 26, 2006 4:38 pm
Locatie: Nieuwkerken-Waas
Contacteer:

Wasda ?

Bericht door Walter »

Martin merkte terecht op dat deze plant in het veenmos groeit.
Verder is het juist dat deze in de majalis groep thuis hoort.
De foto is genomen in België, in de moerassen van de bovenloop van de Semois.
Maar de echte majalis was op dat ogenblik al bijna uitgebloeid ...
De foto dateert van begin juni.


De zoektocht gaat dus verder .......
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
Gebruikersavatar
gerritverhellen
Berichten: 161
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 12:16 pm
Locatie: Gent, Vlaanderen

praetermissa?

Bericht door gerritverhellen »

Begin juni en in België? Dan moet dat Rietorchis zijn maar... de kroonlip met purperachtige streepjes en stipjes en de gevlekte bladeren: Dactylorchiza praetermissa var. junialis.
En als je goed kijkt zie je dat er ook ringvormige vlekken zijn, typisch voor junialis, dat had ik eerder moeten zien.
Groetjes,

Gerrit
J. Essink

Bericht door J. Essink »

Volgens mij is het de rietorchis D. junialis niet. Want de bladeren hebben geen ringvormige vlekken en of junialis in Belgie in het veenmos voorkomt is maar de vraag.

Ik hou het meer op een hybride D. majalis met D. praetermissa.

Maar ik denk dat Walter al dit moois bij onze komende bijeenkomst zal laten zien en dan worden er hopelijk een boel vraagjes opgelost.

met Drentse groeten,

Jan Essink
Gebruikersavatar
Walter
Berichten: 483
Lid geworden op: di dec 26, 2006 4:38 pm
Locatie: Nieuwkerken-Waas
Contacteer:

Zoek niet naar hybrides

Bericht door Walter »

Nog een tip : het gaat hier niet om een hybride.
zoek in de richting van subspecies of variëteit.
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
Adri C.
Berichten: 12
Lid geworden op: za jul 07, 2007 9:29 am
Locatie: Alb'dam

Bericht door Adri C. »

Reden dat ik zeer weinig reacties schrijf is mijn (vergeleken met andere gebruikers) geringe kennis over orchideeën. Nederlandse namen etc. ken ik allemaal wel, van de wetenschappelijke namen meestal alleen de familienaam.

De breedte van het blad, forsheid van de stengel doen me denken aan D. majalis, het honingmerk aan de D. majalis subsp. preatermissa var. junialis. De bloeiwijze lijkt ook meer op de D. majalis subsp. preatermissa var. junialis dan D. majalis.
Of de gevl. rietorchis op deze plek (in België) voorkomt, dat weet ik niet. Volgens de Veldgids Nederlandse Orchideeën komt de gevl. rietorchis ook op veenmosrietlanden voor, als ik enkel en alleen van de foto uit zou gaan, zou dat kunnen. Maar het is wel zo dat ik niks geen kennis heb van de orchideeën in België.

Ik hou het op een groot uitgevallen D. majalis subsp. preatermissa var. junialis, of een soort die ik nog niet ken.

Groeten,
Adri
Gebruikersavatar
Walter
Berichten: 483
Lid geworden op: di dec 26, 2006 4:38 pm
Locatie: Nieuwkerken-Waas
Contacteer:

Bericht door Walter »

Het heeft echt niks met praetermissa/junialis te maken.
Zoek niet verder in die richting.

Rararararara ........
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
Ed van Wijngaarden

Raad het plaatje, deel6

Bericht door Ed van Wijngaarden »

Hallo Walter,

Je hebt ons wel aan het puzzelen gezet!
Welaan, nog maar eens een systematische poging:

1. D. incarnata, D. sphagnicola en D. preatermissa subsp. preatermissa vallen af vanwege de gevlekte bladeren.

2. D. praetermissa subsp. junialis valt af vanwege habitus, vorm van de vlekken en de bloeiaar.

3. D. maculata valt af vanwege de brede bladeren en de bloemen: donkerpaarse achtergrond en uitstekende middenlob.

Blijft over: D. majalis.

Vanaf de foto zou ik uitkomen op D. majalis subsp. aplestris, vanwege de gedrongen habitus en het kleine onderste blad. Ook de biotoop zou kunnen: in de Alpen heb je vaak op een kleine oppervlakte veel variatie in de zuurgraad en het is goed mogelijk deze plant in Sphagnum aan te treffen.
Maar... alpestris bij de Semois?

Dan maar in de literatuur gedoken: Delforge geeft geen uitkomst.
Landwehr beschijft echter een ecotype: D. majalis f. ampla.
Ik citeer: "Plant laag en breed. Onderste bladen breed, als het ware in elkaar geschoven. Oecologische vorm van arme zandgrond". Er staat geen aquarel bij, maar de zwart-wit tekening vertoont veel kenmerken van de plant op de foto. Er staat niet bij of er een afwijkende bloeitijd is.

Zo niet, dan is de conclusie ook duidelijk: Dactylorhiza busschiana!
J. Essink

Bericht door J. Essink »

Harry van Bruggen zei ooit: Dactylorhiza's dat is zwarte kunst. En dat klopt ook. Wij kwamen vroeger veel in Griekenland en door er veel te komen ga je pas iets van die Dactylorhiza's begrijpen.
Dat geldt natuurlijk overal. Je leert ze alleen goed kennen door veel op de vindplaats te komen en de planten te zien.
En ik denk dat Walter erg veel in Belgie op pad is en dan kent hij natuurlijk ook erg veel planten.

Drentse groeten van,

Jan Essink
Gebruikersavatar
Walter
Berichten: 483
Lid geworden op: di dec 26, 2006 4:38 pm
Locatie: Nieuwkerken-Waas
Contacteer:

Het gaat hier om Dactylorhiza majalis var. brevifolia

Bericht door Walter »

Dag beste mensen,

We hebben hier te maken met
Dactylorhiza majalis var. brevifolia (REICHENBACH filius) KREUTZ.
Vroeger werd dit taxon als een ondersoort beschouwd van majalis door auteurs zoals Soó en Senghas.
Vermeulen beschreef deze variëteit als de var. gracilis
De voornaamste kenmerken zijn :
- tengere plant
- aantal bladeren 4 tot 5 die eerder smal lancetvormig zijn
- aar vrij kort, met weinig bloemen
- spoor vrij lang en lip duidelijk 3-lobbig
- de planten bloeien wat later dan de typische majalis

Vermeulen vermeldt nog dat deze variëteit in sommige opzichten lijkt op [/i]Dactylorhiza traunsteineri
Dat verklaart dan ook waarom er vroeger melding werd gemaakt van
traunsteineri in de moerassen van de bovenloop van de Semois (Sampont, Heinz, Fouches, Heinz, ...)
[/list]
Met vriendelijke Vlaamse groeten !
J. Essink

Bericht door J. Essink »

Hoi Walter,

Soort ken ik niet en ik denk met mij velen. Ik heb ook aan D. traunsteineri gedacht maar de planten die wij op Gotland gezien hebben kwamen toch niet overeen, omdat de bladeren te breed waren.

Hoeveel leden hebben ooit gehoord van Senghas.

Drentse groeten,

Jan Essink
Sebastian
Berichten: 5
Lid geworden op: do nov 01, 2007 10:59 pm
Contacteer:

Bericht door Sebastian »

Hello Walter,

Orchis latifolia L. var. brevifolia REICHENBACH fil.

is not the same like

Dactylorchis latifolia subsp. brevifolia BISSE

The new combination of Karel is not correct, because he mixed the two taxa.

Groeten
Sebastian

P.S.: I think the brevifolia of BISSE is a hybrid-form (majalis x russowii) or Dactylorhiza lapponica.
Plaats reactie