hybriden

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ton
Berichten: 430
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 9:26 pm
Locatie: Drenthe

hybriden

Bericht door Ton »

Kan ik ergens een overzicht vinden van benamingen van hybriden, of heeft iemand een lijstje benamingen voor mij? Bij voorbaat dank.
Groet,

Ton
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 606
Lid geworden op: ma mar 10, 2008 1:44 pm
Locatie: Margraten

Re: hybriden

Bericht door Mark »

Jan Essink
Berichten: 974
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 9:40 pm
Locatie: Elp

Re: hybriden

Bericht door Jan Essink »

buiten de hybriden ook een zeer interessante site, iedereen die speciale orchideeen heeft en die nog niet in zijn lijst staan kan hem vragen of hij ze wil hebben. Hij heeft van mij ruim 100 soorten gekregen en geplaatst.

groet,

Jan

maar Ton zet eens wat op dit forum?
Laatst gewijzigd door Jan Essink op do aug 11, 2011 11:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ton
Berichten: 430
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 9:26 pm
Locatie: Drenthe

Re: hybriden

Bericht door Ton »

Heren,

Zeer bedankt, mooie site met een schat aan data. Ik zal eens kijken of ik nog wat nieuws daar te melden heb. Om aan Jan zijn vraag te voldoen hierbij een paar aardige. Een Ophrys catalaunica x scolopax uit de Corbières en een Ophrys parvimaculata x neglecta. (ik houd de namen even kort) De laatste met mooie onvolledige bloemen (lip = sepaal) bovenin. Deze komt van Mont d'Elio.

Overigens staat mijn vraag van 30 juli nog over de vorm van de pollinia bij D. maculata, zie foto's bij die vraag. Hebben jullie daar iets verstandigs bij te zeggen?
Bijlagen
P1170878.JPG
P1170878.JPG (165.97 KiB) 10058 keer bekeken
P1040771.JPG
P1040771.JPG (158.73 KiB) 10058 keer bekeken
Groet,

Ton
Jan Essink
Berichten: 974
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 9:40 pm
Locatie: Elp

Re: hybriden

Bericht door Jan Essink »

foto 2: waar zitten de neglecta kenmerken: bloemen zeer klein, grote sepalen, brede korte petalen, haarborsteltje op de lip (volgens Delforge editie 2005 blz 439)
Gebruikersavatar
Kees v.d. Berg
Berichten: 49
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 5:39 pm

Re: hybriden

Bericht door Kees v.d. Berg »

Hallo Jan en Ton,

Ik zie er ook iets van Ophrys holosericea ssp paolina in. Ik heb planten van deze soort zo'n 10km ten zuiden gevonden.

Kees v.d. Berg
Gebruikersavatar
Ton
Berichten: 430
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 9:26 pm
Locatie: Drenthe

Re: hybriden

Bericht door Ton »

Leuk die hybriden, je bent nooit zeker!

Ik heb mogelijk teveel de nadruk gelegd op 2 aspecten: De opvallend gele invloed en de nabijheid van de O.tenthredinifera subsp. neglecta. Maar inderdaad zijn niet alle neglecta-kenmerken aanwezig, zoals gebruikelijk bij hybriden.

Er stond overigens ook O. apulica in de buurt en in de verdere omgeving nog veel meer, dus er kan van alles in gekomen zijn en bovendien waren het onvolkomen planten, met rare afwijkingen. Daarom nog een paar fotootjes (ook van neglecta) om de discussie op gang te houden.

Is er dan ook nog iemand die een mening heeft over de pollinia van D. maculata in Lappland, zie item 30 juli?
Bijlagen
P1040780.JPG
P1040780.JPG (153.55 KiB) 10029 keer bekeken
P1040776.JPG
P1040776.JPG (166.49 KiB) 10029 keer bekeken
P1040774.JPG
P1040774.JPG (187.75 KiB) 10029 keer bekeken
P1040768.JPG
P1040768.JPG (148.78 KiB) 10029 keer bekeken
Groet,

Ton
Gebruikersavatar
Ton
Berichten: 430
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 9:26 pm
Locatie: Drenthe

Re: hybriden

Bericht door Ton »

Zie ook de fotos op http://www.flickr.com/photos/perillimat ... otostream/

Volgens de auteur hybrides met O. lacaitae. Bij de mijne loopt de gele rand meer gelijkmatig om de hele lip. Ik heb ook de foto's van O.paolina gezien en ook dat zit er wel in. Blijft mijns inziens onduidelijk.

Toch maar eens terug gaan!
Groet,

Ton
matteo perilli
Berichten: 9
Lid geworden op: di aug 23, 2011 10:13 pm

Re: hybriden

Bericht door matteo perilli »

Ciao a tutti i miei amici olandesi. L'ibrido in questione, secondo il mio modesto parere non è altro che una bellissima Ophrys parvimaculata. Non ci vedo alcuna caratteristiche che mi faccia pensare a Ophrys tenthredinifera.
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 606
Lid geworden op: ma mar 10, 2008 1:44 pm
Locatie: Margraten

Re: hybriden

Bericht door Mark »

Ciao caro Matteo. Innanzitutto benvenuto nel forum del WEO. Grazie anche per la spiegazione riguardo a questa orchidea.
Chiedo il vostro messaggio tradotto in olandese, in modo che tutti possono leggere il tuo commento.

Hallo beste Matteo. Allereerst welkom op het forum van de WEO. Tevens dank voor uw toelichting betreffende deze orchidee.
Ik ben zo vrij uw bericht te vertalen naar het Nederlands, zodat eenieder uw toelichten kan lezen.


Voor de mensen die net als ik geen Italiaans kunnen lezen het bericht heb ik het bericht van Matteo vertaald:

Hallo aan al mijn Nederlandse vrienden. De hybride in kwestie, naar mijn bescheiden mening is niets anders dan een mooie parvimaculata Ophrys. Ik zie geen kenmerken die doen me denken aan Ophrys tenthredinifera.

M.vr.gr. Mark Engels
Gebruikersavatar
Ton
Berichten: 430
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 9:26 pm
Locatie: Drenthe

Re: hybriden

Bericht door Ton »

Wat is de wereld toch klein en wat kunnen die Marken toch veel samen!

Bedankt Mark. Alleen een monstruositeit dus.
Groet,

Ton
Plaats reactie