E. leptochila/neglecta?

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
PaarseAspersch
Berichten: 2
Lid geworden op: wo aug 03, 2011 4:52 pm

E. leptochila/neglecta?

Bericht door PaarseAspersch »

Beste forumleden,

Ik ben enkele dagen geleden naar de omgeving van Rochefort/Han-sur-Lesse geweest en vond daar volgende wespenorchissen. Mijn vermoeden gaat uit naar E. leptochila of neglecta. Kan iemand mij helpen hiermee?

De plaats is een beuken/dennenbos op een kalkhelling, in de buurt van een spoorwegberm. Begeleidende soorten zijn bleek bosvogeltje, E. muelleri en stofzaad. De plaats is een historische vindplaats van E. leptochila.
DSC_0131.JPG
DSC_0131.JPG (141.22 KiB) 5246 keer bekeken
DSC_0193.JPG
DSC_0193.JPG (124.62 KiB) 5246 keer bekeken
DSC_0104.JPG
DSC_0104.JPG (156.86 KiB) 5246 keer bekeken
DSC_0101.JPG
DSC_0101.JPG (219.24 KiB) 5246 keer bekeken
Verder in een oude kalkgroeve met oud beukenhellingsbos (ook een historische vindplaats van E. neglecta weliswaar) met vogelnestjes in de omgeving, werd de volgende plant gevonden.
DSC_0189.JPG
DSC_0189.JPG (134.84 KiB) 5246 keer bekeken
DSC_0187.JPG
DSC_0187.JPG (109.68 KiB) 5246 keer bekeken
Zou iemand mij hier uitsluitsel over kunnen geven?
Bram
Berichten: 78
Lid geworden op: wo jun 03, 2009 11:18 pm

Re: E. leptochila/neglecta?

Bericht door Bram »

Ik denk dat het vrijwel onmogelijk is om bij een volledig afgebloeid exemplaar te zeggen of het E. neglecta of E. leptochila is.

Wel kan ik zeggen dat ik in de streek van Han-sur-Lesse en Rochefort op veel meer plaatsen E. neglecta tegenkom dan E. leptochila.
Het beste wat je kan doen is volgend jaar teruggaan in de hoop enkele planten in bloei te vinden, dat kan dan wel uitsluitsel geven.
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 606
Lid geworden op: ma mar 10, 2008 1:44 pm
Locatie: Margraten

Re: E. leptochila/neglecta?

Bericht door Mark »

Ik ben het volledig met Bram eens.
Het enige duidelijke determinatiekenmerk dat leptochila en neglecta kan onderscheiden is verdwenen met het verwelken van de bloemen.

gr. Mark
PaarseAspersch
Berichten: 2
Lid geworden op: wo aug 03, 2011 4:52 pm

Re: E. leptochila/neglecta?

Bericht door PaarseAspersch »

Beste Mark en Bram,

Eerst en vooral bedankt voor jullie snelle reactie en antwoord. Ik denk echter dat ik mijn vraag verkeerd heb overgebracht. Mijn eigenlijke vraag is of het hier om exemplaren van E. leptochila/neglecta gaat, de groep van "smallippige" wespenorchissen, dan wel om E. helleborine. Kan iemand mij hier uitsluitsel over geven?

Nogmaals bedankt voor de vlugge antwoorden,

Steven
Bram
Berichten: 78
Lid geworden op: wo jun 03, 2009 11:18 pm

Re: E. leptochila/neglecta?

Bericht door Bram »

Beste

Dan gaat het volgens mij inderdaad om een exemplaar van de groep E. leptochila/neglecta.

Een eerste reden hiervoor is het feit dat ik in die streek vaker deze groep tegenkom dan de E. helleborine.

Daarnaast zijn de bladeren een duidelijk determinatiekenmerk. Bij E. leptochila/neglecta staan deze op 2 rijen, terwijl ze bij E. helleborine eerder spiraalvormig geplaatst zijn.

Je kan er dus vrij zeker van zijn dat deze exemplaren tot E. leptochila/neglecta behoren, hoewel een bloeiend exemplaar natuurlijk gemakkelijker te determineren blijft.

mvg

Bram
Plaats reactie