de eerste niet gezien in de hele causes,
muggenorchis die dag niet gezien,
maar dat zegt natuurlijk weinig.
Er stond een hek rond de weg, blijkbaar heel erg niet de bedoeling het bos in te gaan.
M.i Ook fuchsii x conopsea.
Ik zie vooral in de lip en in de tekening veel intermediare kenmerken van beide ouders alsmede de uitstaande sepalen. Type terrein klinkt wel als terrein voor conopsea, ook al heb je ze niet gezien. A. papilonacea komt volgens het boek van Remy souche in de causses niet voor. Serapias komt er wel weer voor. Zoals al eerder geconstateerd is een hybride met serapias echter erg onwaarschijnlijk vanwege genitische barrieres. maar zelfs als het zou kunnen, zie ik het niet terug in de kenmerken.
Een lusus van Fuchsii zou ook kunnen maar de grotere groei- en bloeiwijze doet ook sterk vermoeden naar een hybride.
Dirk
ik moet zeggen dat ik ondertussen wel twijfel aan een hybride met Anacamptis al hoewel ik veel morfologische overeenkomsten zie (het gaat om de overeenkomsten, niet de verschillen!). Al hoewel het niet voorkomen van een taxon een vrij ignorante manier van redeneren is, denk ik wel dat je gelijk hebt Dirk. De hybride, zoals wordt voorgesteld, kan ik mij persoonlijk moeilijk voorstellen. In Nederland bloeien ieder jaar verschillende exemplaren van deze hybride. De kenmerken en variatiebreedte van dergelijke planten, mede ondersteund met literatuur lijken dit toch te bevestigen. Misschien nog eens een suggestie doen (want het blijft natte vingerwerk): D. fuchsii x G. odoratissima
Dat formaat zou weer een aanwijzing voor een hybride kunnen zijn. Mijn eerste indruk was ook:"He, wat conopsea-achtigs." G.conopsea en D. fuchsii komen in ieder geval beide in dit gebied voor, A.papilionacea volgens mij niet. Verder volg ik de discussie met belangstelling!
A. papilionacea komt wel degelijk voor in de Causses, maar is er heel zeldzaam. Met name in de buurt van Saint-Georges-de-Luzençon, niet zo ver van Millau, staat er een mooie populatie. Het is overigens de ssp. expansa die er groeit.
Hybriden tussen de generae Anacamptis en Dactylorchiza zijn volgens de literatuur zeer twijfelachtig. Die tussen Dactylorhiza en Gymnadenia daarentegen komen regelmatig voor en dit lijkt me hier toch het geval.
G. odoratissima is ook zeldzaam in de Causses, ik weet maar van 1 vindplaats, in de Gorges de la Jonte, toevallig niet zo ver van Le Rozier...
Nog ter info:
De hybride D. fuchsii x G. conopsea heet xDactylodenia st-quintinii en de hybride D. fuchsii x G. odoratissima is xDactylodenia lawalreei.
Ik volg de discussie ook met grote belangstelling, en stille bewondering voor een voor mij onpeilbare kennisuitwisseling...
De exacte locatie was in de eerste vrij scherpe bocht in de weg tussen La Parade en Le Manial - De D63 op mijn kaart -, net voorbij Les Bastides. Ik vind Le Rozier al een gehucht, dus ik had de nederzettingen 5 km verderop even laten lopen. Het is hemelsbreed ca 1,5 km ten noorden van de Jonte, op een hoogte van zo'n ? 700 m?
Ik geloof dat de meeste mensen er in ieder geval een stuk bosorchis in zien? en velen iets met muggen.
Ooit hoop ik te leren waaraan je dat ziet.
Als het toch geen exacte wetenschap is: Een kruising tussen Bosorchis en de paarse aspergeorchis lijkt mij op basis van de beschrijving het meest voor de hand liggend. Vooral de grote bloemen van 3 cm doorsnee, "de mooiste orchidee die ik ooit zag" opmerking en de spiraalvorm van de bloeiwijze brengen mij op die gedachte.
da's een interessante Gerard,
Ik herken de vorm van de lip van de asperge / Limodorum.
de Limodorae die ik zag waren groter, zo 4 cm (gevoelsbreedte). En hadden meestal uitstaande, uh, petalen, die bij deze tot hoed naar binnen gevouwen lijken. (als ik iets onzinnigs zeg, corrigeren graag).
Geen Limodorae in de onmiddelijke nabijheid gezien, maar anderzijds deze wel heel verspreid over de hele Causses aangetroffen, en ook op vergelijkbare bodem en habitat.
Ik heb er geen verstand van, maar herken er wel iets in.
Ik heb de vraag voorgelegd aan Walter van Looken, zijn broer Herman woont in de buurt van Millau en hij gaf mij het volgende antwoord:
Raar beestje, k heb even in mijn foto's gerommeld en gegevens van de Aveyron nagekeken. -
De Aveyron is niet zo bezaaid met vindplaatsen van Anacamptis papilionacea. Uit de gegevens van Herman blijkt er maar 1 site te zijn nl St. Georges de Luzençon zo ongeveer 22 a 23 km zuid west van Le Rozier. Tussen mijn foto's vond ik een quasi vergelijkbaar plantje uit Noord Frankrijk ( althans wat betreft de vorm van de bloeiaar en de nog niet geopende knoppen) en dat was een hybride van Dactylorhiza fuchsii met Gymnadenia odoratissima. Maar deze laatste soort scoort ook niet wat betreft aanwezigheid in die omgeving. Zou er dan toch niet meer in de richting van G. conopsea x D. fuchsii moeten gedacht worden.
Walter
Ik heb een 2010 een aantal weken in Meyrueis gestaan, zo'n 20 km bij Le Rozier vandaan. Ik heb in de bossen op de Causse Noir enkele tientallen L. Abortivum gevonden. Een hybride met deze soort lijkt mij het meest waarschijnlijk.