Tips voor het fotograferen van orchideeën

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Gebruikersavatar
M.H. Schot
Berichten: 288
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 9:33 pm
Contacteer:

Tips voor het fotograferen van orchideeën

Bericht door M.H. Schot »

Onlangs gevonden op het internet:

http://www.ophrysphotography.co.uk/page ... 0tips2.htm.

Het artikel gaat niet in op allerlei details, maar geeft aan de beginnende fotograaf wel een overzicht van de punten waarop gelet moeten worden.

Uiteraard is dit een mooie gelegenheid voor de ervaren fotografen onder ons om hun advisen te delen op deze blog en voor de meer beginnende fotografen om hun vragen te stellen -- overigens, ook ervaren fotografen blijven vragen houden en willen altijd blijven verbeteren!
Gebruikersavatar
M.H. Schot
Berichten: 288
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 9:33 pm
Contacteer:

Re: Tips voor het fotograferen van orchideeën

Bericht door M.H. Schot »

En om zelf alvast als eerste een advies te geven:
  • Investeer in glas
Top-kwaliteit macrolensen zijn duur, maar geven een top resultaat. Bovendien zijn ze vaak lichtgevoeliger, wat meer mogelijkheden schept b.v. bij weinig licht of bij wind.
Zelf heb ik anderhalf jaar geleden een Canon L-lens aangeschaft (Canon EF 100mm F2.8 L IS USM Macro, http://www.dpreview.com/lensreviews/can ... s_usm_c16/) en sindsdien ben ik significant meer tevreden over de resultaten. Naar mijn mening is investeren in glas de beste investering.
Gebruikersavatar
eric hartgers
Berichten: 373
Lid geworden op: wo dec 31, 2008 5:36 pm

Re: Tips voor het fotograferen van orchideeën

Bericht door eric hartgers »

Dag allemaal,

Leuk onderwerp (zeker voor de fotografen onder ons); mooi artikel ook. Er staan toch weer zaken in die erg leerzaam zijn al wil ik er graag wel een en ander aan toevoegen.

In het artikel wordt gesproken over “gardening”; in goed Nederlands: Tuinieren. Tot op zekere hoogte kan het, zoals in het artikel ook wordt aangegeven. Tot op zekere hoogte… Ik ben er niet zo’n voorstander van aangezien al gauw enkele op het oog onbeduidende “storende” grasjes o.i.d. kunnen worden verwijderd welke wellicht zeldzamer en meer bijzonder voor een biotoop kunnen zijn dan het onderwerp zelf. Tijdens een excursie werd ooit eens iets verteld over een plantenassosiatie met Heidekartelblad, Zonnedauw, Welriekende Nachtorchis en een voor dat betreffende biotoop erg bijzondere grassoort. Deze stonden op een locatie bij elkaar; een schoolvoorbeeld voor deze assosiatie dus. Dit was nog niet verteld door de excursieleider of iemand trok de bijzondere grassoort weg en maakte een “cleane” foto van de zonnedauw. Ik probeer daar altijd wel rekening mee te houden en neem het liefst alleen losse en dode takjes etc. weg.

Wat vaak de kwaliteit van een foto vergroot is de compositie en de scherptediepte. Door de afstand tussen het objectief en het onderwerp kleiner te maken dan de afstand tussen het onderwerp en de achtergrond, dan vervaagd de achtergrond al gauw. Door vervolgens het juiste diafragma te kiezen dan wordt de juiste scherptediepte verkregen, zodat het hele onderwerp scherp is en de achtergrond vervaagd (bokeh). In de praktijk is het niet altijd mogelijk de hele achtergrond te vervagen of kan het juist mooier zijn iets van de begeleidende vegetatie te zien (dit kan ook leerzaam zijn daar je dan via de foto wat meer van de begeleidende flora leert). Wat ik vaak probeer is in een zo laag mogelijk positie een foto te maken, zodat tevens een klein deel van de voorgrond vaag zichtbaar is en meer diepte in de foto wordt verkregen. Dit is mooi zichtbaar in de foto van D. incarnata; de voor- en achtergrond zijn wat vervaagd, het onderwerp staat mooi in het midden en er is diepte in de foto zichtbaar. Deze foto is overigens gemaakt met een 105mm macro-objectief (niet in de macrostand daar de afstand aar de plant groter dan 50cm was). Aangezien een plant vaak veel groter is dan bijvoorbeeld een waterjuffer, dan is al gauw meer scherptediepte nodig. Gevolg is dat een tussen de vegetatie genomen foto meer details van andere planten zichtbaar zijn dan bij de betreffende waterjuffer.

De foto van de Watersnuffel is wel in de macrostand gemaakt, gewoon tussen hoge grassen (o.a. Pijpenstootje en Bochtige smele) waarbij de achtergrond iets verder dan het objectief van het onderwerp was gelegen. In dit geval was dit dus erg gemakkelijk tussen het hoge gras aangezien het onderwerp erg klein was (zo’n 5cm lang en 0,5cm breed). Er was dus weinig scherptediepte nodig.

Door het gebruik van een telelens tot 200m is de goede scherptediepte in combinatie met een vage achtergrond ook wel te realiseren, al wordt het dan vaak wel moeilijker specifieke details van het onderwerp scherp op de foto te krijgen, daar daarvoor de afstand te groot voor kan zijn.

Wat betreft het investeren in glas, ben ik het met Rien eens. Dit is echter wel afhankelijk van de eisen die je in de foto’s stelt. Lenzen met een lichtsterkte van F4 of net iets hoger voldoen prima; wanneer je meer eisen gaat stellen aan de foto’s dan rest vaak maar één ding: investeren in glas. Ik fotografeer tegenwoordig alleen met objectieven met een lichtsterkte van F2.8 en dat is goed merkbaar.
Wat betreft “macro”objectieven voor DSLR-camera’s is veel te delen. Ikzelf fotografeer al jaren met een Nikon AF-S MICRO NIKKOR 105mm 1:2.8G ED VR objectief en had van begin af geen spijt deze gekocht te hebben. Macro-objectieven zijn in het algemeen verkrijgbaar van 60 – 180mm, welke je kiest kan afhangen van wat je wil fotograferen. Enkele kennissen van mij fotograferen met 60mm en dat is voor planten erg goed te doen; ze maken werkelijk de meest mooie foto’s. Wil je echter ook bijv. vlinders, libellen etc. fotograferen dan is aan te raden voor 105 of zelfs 180mm te gaan. Simpelweg om meer afstand te kunnen houden, zodat de beestjes niet gauw wegvliegen. Voor planten gaat dit uiteraard niet op, die kunnen nog niet vliegen zover ik weet. ;-)
Het nadeel van de grotere macro-objectieven en objectieven met een lichtsterkte van F2.8 zijn de prijs (duurder) maar vooral vaak het gewicht. Je moet dan al gauw uitwijken naar het fotograferen in combinatie met een stevig statief.

Enkele tips bij het aanschaffen van een (macro-)objectief:
- Wat wil je fotograferen (voldoet een bijv. macrolens van 60mm of ga je voor groter?)
- Let op de lichtsterkte (ga het liefst voor F2.8)
- Neem een macro-objectief met een vergroting van 1:1 (1cm onderwerp is 1cm op de beeldsensor).
- Neem de tijd bij de aankoop en praat met de betreffende fotograaf; deze mensen kunnen je vaak goede tips en adviezen meegeven waar je later veel aan kunt hebben .
Bijlagen
D. incarnata.png
D. incarnata.png (397.13 KiB) 14153 keer bekeken
Watersnuffel.png
Watersnuffel.png (389.01 KiB) 14153 keer bekeken
Met vriendelijke groet,

Eric Hartgers
Arjen
Berichten: 10
Lid geworden op: za feb 28, 2009 8:15 pm

Re: Tips voor het fotograferen van orchideeën

Bericht door Arjen »

Duidelijk verhaal Eric.

Ik ben zelf ook al jaren met fotografie bezig en orchideeën zijn daarbij ook een geliefkoosd onderwerp.

Mijn manier van fotograferen sluit dan ook niet erg direct aan bij de foto's zoals die hier doorgaans op het forum worden geplaatst. Het doel van plaatsing is toch meestal determinatie en de foto's dikwijls slechts een registratie. Dat laatste is ook niet erg omdat de meeste mensen een fototoestel gebruiken als middel voor het vastleggen van iets zonder de bedoeling daar fotografische diepgang aan mee te geven.

Onlangs kwam ik een site tegen waarvan de maker drie delen aan Europese inheemse orchideeën heeft gewijd (zie Portfolio). Voor mij is dit orchideeën fotografie van de bovenste plank en wil deze site jullie dan ook niet onthouden. Zie in het menu bij Portfolio, de hoofdstukken 1, 2 en 3. Vooral de foto's uit Italië zijn zeer de moeite waard.

Zie link: http://www.claudiocugini.com/
Gebruikersavatar
M.H. Schot
Berichten: 288
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 9:33 pm
Contacteer:

Re: Tips voor het fotograferen van orchideeën

Bericht door M.H. Schot »

Bij een ander onderwerp op het Forum (over Orchis mascula) kwam naar voren dat de kleurechtheid een probleem kan zijn. Dit is zeker lastig voor "roze orchideeën in het groen", zoals vaak bij Dactylorhiza's. Maak je b.v. een foto in de schaduw dan trekt de kleur al snel naar paars.
Het is mij zelf erg noodlottig geworden bij het fotograferen van Anacamptis pyramidalis var. tanayensis. Die leek na afloop op een gewone Anacamptis en de omgeving was wat groener dan normaal.
Maar ja, hoe herstel je dat nu.

Eigenlijk is er maar één echte oplossing: gebruik een grijskaart.
Door deze op een van de foto's te zetten kan achteraf de juiste kleur worden berekend. Er zijn diverse software pakketten die dit prima ondersteunen, zoals Adobe Lightroom.
Het is dan ook een voordeel om in raw formaat (NEF, CRW, CR2, ...) te fotograferen, want hierdoor treedt er geen kwaliteitsverlies op.
Jan Essink
Berichten: 974
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 9:40 pm
Locatie: Elp

Re: Tips voor het fotograferen van orchideeën

Bericht door Jan Essink »

+ Aristologia Sanatorium L5 18-05-2011 (4).JPG
+ Aristologia Sanatorium L5 18-05-2011 (4).JPG (190.77 KiB) 14009 keer bekeken
ik probeer het door het asa getal naar 800 en soms naar 1600 te zetten en ik flits bij met de camera. Dat geeft ook goede resultaten
foto is 1/15 F18 ASA 800 geflitst
Gebruikersavatar
M.H. Schot
Berichten: 288
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 9:33 pm
Contacteer:

Re: Tips voor het fotograferen van orchideeën

Bericht door M.H. Schot »

Jan,

Je hebt helemaal gelijk.
Wanneer je flitst (vol; niet invulflitsen) dan weet je camera exact de kleur-temperatuur van het licht. Dus dat is ook een goede oplossing.

Een hoge ISO daarentegen leidt vaak tot verslechtering van de kleuren (korrelig). Bij de nieuwe SRL-camera's is dit echter pas zichtbaar boven 1600.
theorchidee
Berichten: 75
Lid geworden op: ma feb 23, 2009 12:57 pm

Re: Tips voor het fotograferen van orchideeën

Bericht door theorchidee »

Hallo Rien en andere fotografen,

Achteraf corrigeren van kleuren vind ik nogal moeilijk omdat er in mijn (en ieders) hoofd ook een soort automatische witbalans zit. Hierdoor wordt door de hersenen een kleurzweem op de foto als het ware uitgefilterd en zie je na een minuutje al niet meer dat de kleur niet goed is. Vooraf goed meten is dus een vereiste om later zeker te zijn van de juiste kleurweergave.

Ik ben in verwarring gebracht over het gebruik van een grijskaart. Ik weet niet beter dan dat een grijskaart gebruikt wordt bij het bepalen van de hoeveelheid licht, zodat je een goed gewogen gemiddelde krijgt, waarmee je de belichting op de camera netjes handmatig kunt instellen. Voor het bepalen van de samenstelling van dat licht gebruik je volgens mij een witte kaart , waarmee je als het ware aan je camera kunt vertellen "Zie je dit? dit is dus wit!" en je vervolgens alle andere kleuren ook goed kunt vastleggen.

Misschien ben ik wat ouderwets en gelden deze regels nog uit het analoge tijdperk en zijn ze niet van toepassing bij digitale fotografie.
Graag commentaar en mogelijke opheldering van dit lastige vraagstuk.
Gebruikersavatar
M.H. Schot
Berichten: 288
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 9:33 pm
Contacteer:

Re: Tips voor het fotograferen van orchideeën

Bericht door M.H. Schot »

Theo,

Je raakt een goed punt. De beste methode voor het vaststellen van de kleur van het licht is om dit vooraf, dus ter plaatse, te meten.
Met een witte kaart kun je de camera vertellen "dit is dus wit".
Met een grijze kaart kun je de camera vertellen "dit is dus (exact) grijs".
Voor de huidige "computer-camera's" maakt dat geen verschil; beide kunnen als referentie gebruikt worden om de juiste WB uit te rekenen.

Door de wit/grijskaart ter plaatse te fotograferen op een extra foto kan de kleur van het licht ook achteraf worden bepaald en dan kan de computer de juiste kleuren uitrekenen.
Bij raw-foto's is dit zelfs een must, omdat de witbalans niet wordt aangepast in de foto.
Bij twijfel maak ik daarom altijd een extra foto met de wit/grijskaart erbij, zodat de kleur kan worden berekend.
Zelf heb ik een stuk van een wit/grijskaart afgeknipt en dubbelgevouwen, zodat ik zowel wit als grijs als referentie kan gebruiken.

Hieronder een paar stappen hoe dat gebeurt. Details en allerlei ander mogelijkheden heb ik daarbij weggelaten, maar daar interesse voor bestaat wil ik daar best over uitweiden.
  1. Fotografeer de bloem
  2. Maak een extra opname met de grijskaart erbij
  3. Laad beide foto's op de computer
  4. Bepaal de kleur van het licht door deze te meten op de grijskaart van foto 2.
    De foto hieronder geeft aan hoe dat dit in Adobe Lightroom kan m.b.v. de pipet
  5. corrigeer deze instellingen op foto 1 van de bloem, et voilà!



Nog een paar opmerkingen:
[list][*]Het vooraf vastleggen van de kleur van het licht kan ook m.b.v. een expodisk. Zelf heb ik daar geen ervaring mee, maar ik hoor lovende verhalen. Meer hierover: http://www.kenrockwell.com/tech/expodisc.htm
[*]Ook het resultaat met grijskaart is niet altijd goed (zeker niet als je, zoals ik, maar een klein afgeknipt stukje gebruikt), maar het helpt je een eind in de goede richting. Daarna kun je met de hand en het oog de final touch aanbrengen.
[*]Voor de juiste kleur is witbalans maar een (zeer essentiëel) onderdeel, maar voor goede kleurresultaten is veel meer nodig, zoals het calibreren van je scherm. Zoek maar eens op het internet onder "colormanagement".[/list]
Bijlagen
Corrigeren van WB in Lightroom mbv extra foto.jpg
Corrigeren van WB in Lightroom mbv extra foto.jpg (323.53 KiB) 13974 keer bekeken
Orchis anatolica - voor en na WB correctie.jpg
Orchis anatolica - voor en na WB correctie.jpg (485.96 KiB) 13974 keer bekeken
theorchidee
Berichten: 75
Lid geworden op: ma feb 23, 2009 12:57 pm

Re: Tips voor het fotograferen van orchideeën

Bericht door theorchidee »

Rien, hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord.
Eens kijken of ik dit in de praktijk kan toepassen.

Groet, Theo.
j.versteege
Berichten: 40
Lid geworden op: ma jan 14, 2008 6:03 pm

Re: Tips voor het fotograferen van orchideeën

Bericht door j.versteege »

Op een van de foto's van Jan Essink komt een pijpbloem voor, Aristologia sanatorium. Dezelfde plant heb ik gefotografeerd in zuidwest Turkije en ik heb nergens deze naam kunnen vinden, zelfs niet op internet. Groot is dan ook mijn nieuwsgierigheid naar de herkomst van deze naam.
Met viendelijke Sallandse groeten,
Joop Versteege
Jan Essink
Berichten: 974
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 9:40 pm
Locatie: Elp

Re: Tips voor het fotograferen van orchideeën

Bericht door Jan Essink »

j.versteege schreef:Op een van de foto's van Jan Essink komt een pijpbloem voor, Aristologia sanatorium. Dezelfde plant heb ik gefotografeerd in zuidwest Turkije en ik heb nergens deze naam kunnen vinden, zelfs niet op internet. Groot is dan ook mijn nieuwsgierigheid naar de herkomst van deze naam.
Met viendelijke Sallandse groeten,
Joop Versteege
Moi Joop, dank voor de naam. Wij hebben wel een boek over de flora van Turkije maar deze staat daar ook niet in. Wij vonden op Samos verschillende vormen van Aristologia

groet,
Jan
j.versteege
Berichten: 40
Lid geworden op: ma jan 14, 2008 6:03 pm

Re: Tips voor het fotograferen van orchideeën

Bericht door j.versteege »

Dag Jan
De naam Aristologia sanatorium staat onder jouw foto en wat ik me dus afvroeg is hoe je aan die naam gekomen bent.
Met vriendelijke Sallandse groeten,
Joop Versteege
Jan Essink
Berichten: 974
Lid geworden op: wo nov 05, 2008 9:40 pm
Locatie: Elp

Re: Tips voor het fotograferen van orchideeën

Bericht door Jan Essink »

Oke, de opname is gemaakt op Lesbos, Op elke foto staat bij mij de naam van de plant in dit geval Aristologia, de vindplaats in dit geval Sanatorium, het vindplaatsnummer L5, de datum 18 mei 2011.
Dat is dus de verwarring
Ik weet alleen dat het een Aristologia is.

groet,
Jan
F. Thys
Berichten: 352
Lid geworden op: zo mar 04, 2007 8:20 pm

Re: Tips voor het fotograferen van orchideeën

Bericht door F. Thys »

Jan en Joop,

Ik was een beetje gefascineerd door jullie Aristolochia probleem en heb daar wat opzoekingswerk rond gedaan. Opvallend is natuurlijk de heel sterke beharing in de bloem. Hiermede rekening houdend komen m.i. maar 3 soorten in aanmerking. In de eerste plaats is er Aristolochia cretica, de meest gekende, maar die zou enkel op Kreta en op de Karpathos voorkomen. Een mooie opname daarvan is gemaakt door het WEOlid Johan Dierckx. Zie http://johandierckx.aminus3.com/image/2011-02-21.html Sterk gelijkend op deze cretica is Aristolochia hirta. Alleen is deze nog meer donkerbruin en zijn de bovenste bladeren gepunt. Deze komt voor in Turkije en op de oostelijke eilanden van de Egeische Zee, dus o.a. ook op Lesbos. Voor een foto zie o.a. http://www.flickr.com/photos/karlhauser/2624773909/ Ten slotte is er nog een derde soort die in zuidwest Turkije en op Rhodos voorkomt en dat is Aristolochia guichardii. Deze planten en bloemen zouden evenwel behoorlijk kleiner zijn dan deze van cretica en de bloemen zouden meer aan de basis van de plant staan. Foto's zie o.a. http://www.asianflora.com/Aristolochiac ... hardii.htm Gezien de opname van Jan gemaakt is op Lesbos is dit heel waarschijnlijk Aristolochia hirta.

Groetjes

Frans
Plaats reactie