De Abruzzen in Italië, inclusief een stukje Isernia, zijn een prachtgebied. Qua determinatie soms ook wel wat uitdagend.
Hieronder een 18 tal foto's van planten uit de Ophrys holoserica-groep.
Ik heb alvast een determinatie-poging gedaan. Wie helpt me met de juiste naamgeving? Alvast bedankt!
Enkele opmerkingen:
Alle foto's zijn genomen op 26 mei 2011
Elke rij van drie is op een andere vindplaats genomen (uitzondering: A3 is ook gevonden op vindplaats C). A en B zijn bijna dezelfde vindplaats, maar standplaats A is volle zon en B is tussen struiken (schaduwrijk)
Subsp. dinarica lijkt best op subsp. apulica, maar is beduidend kleiner en heeft ook meestal een rommelige liptekening.
Vindplaatsen A en B zijn lager gelegen, wat betekent dat voor deze planten het bloeiseizoen dus eigenlijk al verder gevorderd was.
Bijlagen
Ophrys holoserica groep (IT) _1.jpg (401.84 KiB) 4050 keer bekeken
Ophrys holoserica groep (IT) _2.jpg (406.19 KiB) 4050 keer bekeken
Volgens mij heb je ze plus minus allemaal goed. Maar... O. gracilis haal ik er niet echt uit. Die heeft een wat meer afgeronde lip. Kan het niet ook serotina zijn? De 'echte' holoserica's, waren die groot genoeg, ongeveer zoals je ze ook in Duitsland en Noord-Frankrijk ziet?
Bedankt voor je feedback. We zijn er nog niet ;)
Om het nog wat moeilijker te maken ben ik vandaag nogmaals langsgeweest. En van alles gevonden, van heel klein tot groot. Ook die met groen periant.
Je hoort nog van me!