Frankrijk

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ton
Berichten: 430
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 9:26 pm
Locatie: Drenthe

Frankrijk

Bericht door Ton »

Hierbij een link naar mijn recente foto's met globale plaatsaanduiding. Een verlag met precieze vindplaatsen komt (ooit) op de ledenpagina.

Ik heb voor zover mogelijk soortnamen erbij vermeld, maar ik heb enkele twijfels. Zo is de Orchis langei voor mij niet zeker. Ook bezit ik niet de kennis of literatuur om diverse insecten thuis te brengen. Ik houd me dus aanbevolen voor ieders mening!
Zie dus: https://picasaweb.google.com/tvdvis/Orc ... rilMei2011#
Groet,

Ton
Gebruikersavatar
Mark Meijrink
Berichten: 1149
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 4:50 pm
Locatie: Hijum
Contacteer:

Re: Frankrijk

Bericht door Mark Meijrink »

Dag Ton,

mooie selectie!

- de twee zwartjoekels: ik denk een soort Oliekever
- het onbekende vlindertje: Bastaardlibel (is op internet wel te vinden)
- vlinder op O. drumana: komt in ook voor in NL ;-) Thier de Lanaye stikt er van

M.v.gr. MArk
Gebruikersavatar
eric hartgers
Berichten: 373
Lid geworden op: wo dec 31, 2008 5:36 pm

Re: Frankrijk

Bericht door eric hartgers »

Dag Ton,

Inderdaad een mooie serie foto's!

Misschien leuk om te weten: De bastaardlibel is geen libellensoort; maar deze valt onder de orde van gaasvleugeligen. Deze zijn eenvoudig te herkennen aan de langere voelsprieten en de kleinere ogen dan deze bij "echte" libellen zichtbaar zijn.

Persoonlijk vind ik deze net zo mooi en boeiend te fotograferen dan libellen, waterjuffers en vlinders...
Met vriendelijke groet,

Eric Hartgers
Gebruikersavatar
Ton
Berichten: 430
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 9:26 pm
Locatie: Drenthe

Re: Frankrijk

Bericht door Ton »

Eric en Mark, alvast bedankt.

Die bastaardlibel heb ik in heel Zuid-Frankrijk gezien en ik omschreef hem als "kruising tussen een libel en een vlinder" en dat lijkt dan wel aardig in de buurt te komen. Het blauwtje op de drumana heb ik bij Lanaye al eens op militaris gefotografeerd, prachtig! Helaas is de brandpuntsafstand van mijn macrolens te kort en vliegen ze meestal op. Dit was op een koud moment en dan blijven ze nog wel eens zitten.

Blijft de vraag wat jullie van de "langei" vinden. Qua losse bloeiaar klopt het wel en ook de knik in de bloem past wel, maar de kleur is echt "mascula-paars" en op die plaats net in de oostelijke helft van de Pyreneeën wordt deze soort niet vermeld. Het was een sterk beschaduwde plaats onder struikgewas en eiken. Mogelijk een "schaduwversie"van de mascula.
Groet,

Ton
Gebruikersavatar
eric hartgers
Berichten: 373
Lid geworden op: wo dec 31, 2008 5:36 pm

Re: Frankrijk

Bericht door eric hartgers »

Dag Ton,

Met de kruising tussen libel en vlinder (voor zover deze kunnen kruisen ;-) ) zit je inderdaad niet slecht met je gedachte.

M.b.t. "Langei" kan ik je helaas niet helpen; ben (nog) niet zo erg thuis in deze soort(en).
Met vriendelijke groet,

Eric Hartgers
mark84
Berichten: 28
Lid geworden op: do mei 26, 2011 8:36 pm

Re: Frankrijk

Bericht door mark84 »

Hallo Ton,

Ben net nieuw op het forum, maar wat een prachtige foto's! Heb er erg van genoten, hoop toch ooit ook van zulke foto's te maken!

Met vriendelijke groet,

Mark
Gebruikersavatar
M.H. Schot
Berichten: 288
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 9:33 pm
Contacteer:

Re: Frankrijk

Bericht door M.H. Schot »

Ton,

Je planten hebben inderdaad wel wat kenmerken van O. langei. Maar niet uitgesproken. Ik zou het op Orchis mascula houden.
Centraal Spanje en het gebied ten noorden en oosten daarvan is sowieso al een lastige v.w.b. het mascula-complex: Mascula, Langei, Olbiensis, Tenera, en diverse varianten. De oostelijke pyreneeën liggen weliswaar aan de buitenrand ervan, maar wellicht dus toch invloed van O.langei.
Ger@rd
Berichten: 42
Lid geworden op: wo mei 13, 2009 11:47 pm

Re: Frankrijk

Bericht door Ger@rd »

Echt prachtige foto's inderdaad. Ik wil meteen naar Frankrijk! De vlinder op Ophrys drumana is een veldparelmoervlinder of veldvlek (Melitaea cinxia). In Frankrijk zijn er genoeg maar in Nederland is deze officieel uitgestorven en in Belgie bijna. Onofficieel echter was er verleden jaar een goede populatie in Limburg op de Bemelerberg die zich door de goede omstandigheden toen uitbreidde. De vlinder (eigenlijk dagmot) die op de bij ons voorkomende St Jansvlinder lijkt is een Zygaena rhamantus van de bloeddrupjesfamilie. Daarnaast een esparcetteblauwtje op een, jawel, esparcette.
De zegelvlinder is volgens mij een Duitse naam voor de koningspage maar misschien woon je aan de oostgrens en is het daar de gebruikelijke naam. Met de orchideeen kan ik je helaas niet helpen en ook niet met de kevers. Daar ben ik eigenlijk wel heel benieuwd naar want zelfs de familie is mij niet duidelijk.
theorchidee
Berichten: 75
Lid geworden op: ma feb 23, 2009 12:57 pm

Re: Frankrijk

Bericht door theorchidee »

Hallo Ton,

Fraaie foto's. Jammer dat het weer wat tegen zat in de Ariège. Er is daar echt heel veel te zien.

De door jou genoemde Orchis langei is naar mijn idee toch een O. mascula, zoals reeds door Rien genoemd. In het boekje over de orchideeën van de Ariège wordt O. langei niet genoemd en de door jou gevonden plant heeft zo te zien ook niet de kenmerkende knievorm van de lip (= en forme de "museau de mouton"; de vorm van een schapensnuit). Hierbij nog een vergelijkende Orchis mascula van 30 april 2008, aan de D11, Pas du Portel, Ariège.

Nog een paar namen:
De grote kevers zijn volgens mij Boktorren, vooral vanwege de vorm van de antennen. Ik hou het op Weverbok (Lamia textor).
De libellenvlinder is inderdaad een Bastaardlibel; (Libelloides coccajus).
Bij de Bidsprinkhaan hou ik het op Empusa pennata.

Met vriendelijke groet,
Theo
Bijlagen
O. mascula Ariège.JPG
O. mascula Ariège.JPG (42.67 KiB) 10593 keer bekeken
Gebruikersavatar
Ton
Berichten: 430
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 9:26 pm
Locatie: Drenthe

Re: Frankrijk

Bericht door Ton »

Allemaal bijzonder bedankt voor het meedenken en aandragen van oplossingen. Ik heb mijn verslag bijna klaar, daar komen ook nog wel wat vragen uit voort, zoals het verschil tussen Ophrys araneola en virescens en hybriden van Ophrys drumana. Blijft een leuke hobby!
Laatst gewijzigd door Ton op ma feb 20, 2012 6:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet,

Ton
Gebruikersavatar
M. van Bakel
Berichten: 17
Lid geworden op: di jun 30, 2009 10:20 pm
Locatie: Hillegom

Re: Frankrijk

Bericht door M. van Bakel »

De Bastaardlibel wordt ook wel vlinderhaft genoemd.
Plaats reactie