Siciliaanse vraagtekens deel 4

Voor alle vragen en berichten over inheemse en Europese orchideeën.

Moderator: Michiel Janssen

Plaats reactie
Henk de Groot

Siciliaanse vraagtekens deel 4

Bericht door Henk de Groot »

en dan deze toch ook maar om mijn twijfel weg te nemen.
Heb ik hier nou te maken met een morio of een picta?
bvd

Henk
Bijlagen
picta of morio 2.JPG
picta of morio 2.JPG (82.24 KiB) 5421 keer bekeken
picta of morio.JPG
picta of morio.JPG (48.83 KiB) 5421 keer bekeken
Jos Lammers

Re: Siciliaanse vraagtekens deel 4

Bericht door Jos Lammers »

Beste Henk,

Ik zou het op picta houden, de slanke harlekijnsorchis, gezien habitus en bloemvorm.

Groet
Jos
F. Thys

Bericht door F. Thys »

Henk,

Dit is m.i. niet zo eenvoudig en mogelijk een vraag waarmede we het onszelf moeilijk maken, vooral omdat het lang niet zeker is dat zulks 2 verschillende soorten zijn. Als je er determinatiewerken op naslaat, o.a. Delforge en Bournérias zouden de verschillen zijn: 1) vooral de wat slankere vorm van picta, wat armbloemiger ook, met een iets dunner spoor dan morio; 2) bovendien de groeiplaats die voor picta meestal wat droger is; 3) Bournérias zegt bovendien dat bij picta de middelste lob korter is dan de zijlobben. Wat dit laatste betreft zegt Landwehr echter het tegenovergestelde: 'bij morio ...middenlob meestal korter dan de zijlobben'. Alle drie deze auteurs wijzen er evenwel op dat het verspreidingsgebied van deze (onder)soorten moeilijk te bepalen is, vooral als men zuidelijker gaat en er overgangsvormen mogelijk zijn. Volgens Delforge geldt dat laatste hoofdzakelijk in Spanje en Frankrijk, minder in Italië. Maar daar komen volgens hem dan weer vormen van picta voor die minder armbloemig zijn! Misschien is de conclusie die Landwehr indertijd getrokken heeft nog het verstandigste: 'in het algemeen kan men zeggen dat morio naar het zuiden steeds slanker wordt en meer en meer het picta-type aanneemt. Er zijn beslist tussenvormen waar men niet goed raad mee weet'. Dat laatste geldt zeker ook voor de regio waar je geweest bent. Zelf noem ik in mijn verslag vooral morio, maar soms toch ook picta. Met deze laatste bedoel ik dan vooral de exemplaren die er toch een stuk ijler uitzien. Anderen houden het voor die regio echter ofwel op uitsluitend morio (Rauschenberger e.a.) ofwel op uitsluitend picta (Veya e.a.). Tenslotte: je ene foto lijkt armbloemiger dan de andere, maar dat kan met het stadium van bloei te maken hebben. Je hoeft er maar Delforge op na te slaan bij picta en dan zie je eenzelfde fenomeen. Stellen dat je morio gezien hebt met picta kenmerken, lijkt me dus het meest voorzichtige.

Groetjes

Frans
Henk de Groot

Bericht door Henk de Groot »

Heren,
dank voor uw reacties.
Ik ben steeds sneller geneigd om foto's met vragen te stellen op het forum omdat het, in elk geval voor mij als leek, zeer boeiende antwoorden en verwijzingen naar voor mij onbekende literatuur of auteurs oplevert.
Als anderen er net zoveel plezier aan beleven als ik zelf heeft dat plaatsen op het forum zeker meerwaarde.

Henk
Plaats reactie